4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ: "100 מיליון מנות חיסון תוך חודשים"; ביידן: "לא סומך עליו"
(צילום: gettyimages, רויטרס)
בחירות בצל מגפה: שבעה שבועות ממועד הבחירות בארצות הברית, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, העלה אמש (ד') את האפשרות שיריבו, הנשיא דונלד טראמפ, ידחוף לאישור חיסון נגד קורונה שאינו בטוח לשימוש טרם מועד הבחירות בנובמבר, כדי להשיג "נקודות זכות" לטובתו.
בנאום בדלאוור הוא אמר: "אני סומך על חיסונים ועל מדענים אבל אני לא סומך על טראמפ. בשלב הזה גם האמריקנים לא יכולים לסמוך עליו". ביידן אמר את הדברים כשברקע משמיעים טראמפ ומנהל המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ד"ר רוברט רדפילד גרסאות סותרות בנוגע למועד שבו ניתן יהיה להתחיל בהפצה נרחבת של החיסון.
4 צפייה בגלריה
"התפרצות בחורף תהיה קשה יותר". ד"ר רדפילד
"התפרצות בחורף תהיה קשה יותר". ד"ר רדפילד
"הפצה נרחבת של החיסון - רק בשנה הבאה". ד"ר רדפילד
(צילום: Getty Images)
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצד ד"ר רוברט רדפילד מנהל ה- CDC
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצד ד"ר רוברט רדפילד מנהל ה- CDC
"הוא כנראה לא הבין את השאלה". טראמפ על רדפילד
(צילום: AP)
במסיבת עיתונאים שקיים בבית הלבן הלילה אמר טראמפ כי ניתן יהיה להפיץ לפחות 100 מיליון מנות של חיסון עד סוף 2020, בעוד רדפילד טען כי הפצה נרחבת שכזו תתאפשר רק באמצע שנת 2021. "ברגע שהחיסון יאושר, נוכל לחלק 100 מיליון מנות תוך חודשים בודדים, חלק מהמנות אפילו מוקדם יותר", אמר טראמפ.
ביידן הביע חשש מהתחזיות של טראמפ, בין היתר מכיוון שניתן לחשוב שהודעה על אישור חיסון טרם הבחירות תעניק לו נקודות זכות בקרב הציבור האמריקני. סגן הנשיא לשעבר אמר כי "ארה"ב לא יכולה להרשות לעצמה פיאסקו כשמדובר בחיסון".
סגניתו המיועדת של ביידן, קמלה האריס, הצטרפה לדברי המועמד הדמוקרטי לנשיאות ואמרה כי "לא תסמוך על טראמפ" שיהיה כן מספיק לגבי בטיחותו של החיסון, אם יופץ כזה לפני הבחירות. "הנשיא להוט לקבל חיסון, זו מטרתו ליום הבחירות", טענה.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
"טראמפ לא יהיה כן מספיק בנושא". קמלה האריס
(צילום: AFP)
הנשיא עצמו נשאל במסיבת העיתונאים על תחזיתו של מנהל המרכז לבקרת מחלות בנוגע לחיסון, ואמר כי רדפילד טעה. "זה נאמר בטעות, הוא כנראה לא הבין את השאלה. אני חושב שהוא היה מבולבל ושמדובר במידע שגוי. ארה"ב יכולה להתחיל להפיץ חיסון החל מאמצע אוקטובר".
טראמפ גם סתר את אמירתו של רדפילד באשר לשימוש במסכות. מנהל ה-CDC אמר במסגרת שימוע שערכו המחוקקים כי מסכות הן האמצעי היעיל ביותר להגנה מפני קורונה, יותר מאשר חיסון שמאחר לבוא. טראמפ ציין כי ידבר עם רדפילד בהמשך בנוגע להערותיו בנושא. לדבריו, "יש הרבה בעיות עם המסכות".
הוויכוח על דרכי ההתמודדות עם הנגיף מלווה את מערכת הבחירות בחצי השנה האחרונה, והקורונה הפכה להיות נושא מרכזי בהן. בזמן שהדמוקרטים ממשיכים לבקר את הנשיא האמריקני על כישלון ארצות הברית בהתמודדות עם המגפה, בקמפיין של טראמפ האשימו את ביידן והאריס על שהם "מטילים ספק" בנוגע לחיסון הפוטנציאלי.
טראמפ טען כי השניים החלו להטיל ספק בנוגע לחיסון מכיוון ש"הם יודעים שיש לנו אחד כזה, או שלפחות יהיה בקרוב".