מספר הנדבקים בנגיף הקורונה שאובחנו ברחבי ארה"ב הגיע הלילה (ד') ליותר מ-3 מיליון בני אדם. כך עולה מספירות נפרדות של העיתון "ניו יורק טיימס" וסוכנות הידיעות "רויטרס". מדובר בעוד ציון דרך עגום שנרשם במוקד ההתפרצות החמור ביותר בעולם, שבו מתו מהנגיף כבר יותר מ-131 אלף איש.
כמו באזורים שונים בעולם ובהם ישראל, בארה"ב מתמודדים בימים אלו עם התפרצות מחודשת של הנגיף, אחרי שבחודש מאי נראה היה כי השלטונות מצליחים "לשטח את העקומה" ולבלום את התפשטותו. מדינות רבות הסירו במהירות את ההגבלות שהוטלו – והנגיף התפשט מחדש.
9 צפייה בגלריה
טראמפ בבית הלבן
טראמפ בבית הלבן
"אנחנו במצב טוב". טראמפ בבית הלבן, הלילה
(צילום: EPA)
כעת 37 מתוך 50 המדינות מדווחות על עלייה במספר הנדבקים בשבועיים האחרונים. בממוצע, בכל יום בשבוע האחרון דיווחו הרשויות ברחבי ארה"ב על 50,000 נדבקים חדשים. ביממה האחרונה נרשם בה שיא יומי חדש, ולפי ספירה שמנהלת אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, בתוך 24 שעות אובחנו יותר מ-60,000 נדבקים ומתו עוד 1,100 חולים.
בטקסס אובחנו ביממה החולפת יותר מ-10,000 נדבקים חדשים – שיא יומי עבורה. בטקסס מתגוררים 30 מיליון תושבים, ומספר הנדבקים היומי שעליו דיווחה כעת גבוה מהמספרים היומיים שדיווחו המדינות המוכות ביותר באירופה בשיא התפרצות המגפה אצלן, בחודש מרץ ובאפריל. גם בקליפורניה דיווחו הלילה הרשויות על שיא יומי של נדבקים, ואף הוא עומד שם על יותר מ-10,000.

התחזית המעודכנת: 208 אלף מתים עד נובמבר

לא רק מספר הנדבקים מזנק בארה"ב, אלא גם מספר המאושפזים. בפלורידה – מדינה נוספת שסובלת מהתפרצות משמעותית אחרי שפתחה במהירות את כלכלתה – פורסמו אמש נתונים שמהם עולה כי בעשרות בתי חולים יחידות של טיפול נמרץ הגיעו לתפוסה מלאה. ברחבי פלורידה רק 17% מהמיטות ביחידות הללו היו נכון לאתמול פנויות, לעומת 20% שלושה ימים קודם לכן. גם בפלורידה דיווחו השבוע, בשלוש פעמים שונות, על מספר נדבקים יומי שגבוה מ-10,000.
9 צפייה בגלריה
10,000 אובחנו בטקסס ביום אחד. עובד מותש במתחם בדיקות ביוסטון תופס מנוחה קצרה
10,000 אובחנו בטקסס ביום אחד. עובד מותש במתחם בדיקות ביוסטון תופס מנוחה קצרה
10,000 אובחנו בטקסס ביום אחד. עובד מותש במתחם בדיקות ביוסטון תופס מנוחה קצרה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
גם מספר המאושפזים עולה. חולה קורונה בבית חולים ביוסטון
גם מספר המאושפזים עולה. חולה קורונה בבית חולים ביוסטון
גם מספר המאושפזים עולה. חולה קורונה בבית חולים ביוסטון
(צילום: רויטרס)
בעוד הנשיא דונלד טראמפ מדגיש את העובדה שלפי שעה מספר המתים מהנגיף לא מזנק, ואף טען השבוע ש-99% ממקרי ההדבקה "לא גורמים שום נזק", מומחי הבריאות במדינה – גם בממשלו – מזהירים שלנתון הזה לוקח זמן "להדביק" את העלייה במספר הנדבקים, ושלכן העובדה שהוא טרם עלה מטעה.
אמש עודכן מודל של חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון, אותו מצטטים כלי תקשורת רבים וגם גורמי ממשל בארה"ב, וכעת הוא חוזה שעד 1 בנובמבר ימותו מקורונה בארה"ב 208,000 חולים. בפלורידה מספר המתים כבר מתחיל לעלות, ובהשוואה בין הנתונים בשבוע שעבר לשבוע שלפניו, המספר הזה זינק ב-19%. הוא עומד שם כעת על 3,800 בסך הכול.

טראמפ נגד ד"ר פאוצ'י: "לא הקשבתי למומחים שלי"

ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי בממשל טראמפ למחלות זיהומיות, הזהיר כי מצבה של ארה"ב "אינו טוב" ואמר כי לא יופתע אם מספר הנדבקים היומי יגיע אף ל-100,000. הוא אף טען כי ארה"ב עדיין נמצאת למעשה "עמוק בתוך הגל הראשון" של התפרצות הנגיף.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה ד"ר אנתוני פאוצ'י עם דונלד טראמפ
ארה"ב נגיף קורונה ד"ר אנתוני פאוצ'י עם דונלד טראמפ
"הוא אמר לא לחבוש מסכה, ואז כן. הוא אומר הרבה דברים". טראמפ נגד ד"ר פאוצ'י
(צילום: AFP)
אמש שב פאוצ'י והזהיר מפני החמרה במצב. לדבריו, "זה נרטיב שגוי להתנחם ברמת התמותה הנמוכה". פאוצ'י הפציר באמריקנים לשמור על הנחיות הריחוק החברתי ואמר שאלו שמסכנים את עצמם עוזרים באופן אקטיבי להתפשטות המגפה. "יש כל כך הרבה דברים מסוכנים ורעים בנוגע לווירוס הזה. אל תתנו לעצמכם להיות חלק מהשאננות הזו".
הלילה דחה טראמפ את האזהרות הללו של פאוצ'י, תוך שהוא מטיל ספק בחשיבות הדברים שאומר המומחה הראשי שלו למחלות זיהומיות. "אני חושב שאנחנו במצב טוב, אני לא מסכים איתו", אמר טראמפ בראיון לרשת Gray Television, המפעילה תחנות טלוויזיה מקומיות ברחבי ארה"ב.
"ד"ר פאוצ'י אמר (בהתחלה) לא לחבוש מסכות ועכשיו הוא אומר כן לחבוש מסכות. והוא אמר הרבה דברים. 'אל תחסמו את סין', אני עשיתי את זה בכל מקרה. לא הקשבתי להרבה מהמומחים שלי וחסמתי את סין (כוונתו לאיסור שעליו הכריז בפברואר על כניסת נוסעים מסין לארה"ב)". טראמפ הוסיף כי הוא סבור שממשלו עושה "עבודה טובה", והביע תקווה שהמצב בארצו ישתפר בתוך כמה שבועות.
9 צפייה בגלריה
טראמפ בבית הלבן
טראמפ בבית הלבן
"עושים עבודה טובה". טראמפ בבית הלבן
(צילום: MCT)
9 צפייה בגלריה
דיון בבית הלבן על פתיחת בתי הספר, שנסגרו בגלל הקורונה
דיון בבית הלבן על פתיחת בתי הספר, שנסגרו בגלל הקורונה
ברקע: טראמפ, רעייתו מלניה וסגן הנשיא פנס בלי מסכות
(צילום: MCT)
במקביל, טראמפ מגביר את הלחץ שלו על מושלי המדינות לחזור לשגרה מלאה והודיע הלילה כי יפעל לחדש את הלימודים במוסדות החינוך בסתיו. "אנחנו רוצים לפתוח מחדש את בתי הספר. כולם רוצים את זה. האמהות רוצות את זה, האבות רוצים את זה, הילדים רוצים את זה. הגיע הזמן לעשות את זה", אמר טראמפ באירוע שכינס בנושא בבית הלבן. "אנחנו בהחלט הולכים להפעיל לחץ על המושלים ועל כל השאר לפתוח את בתי הספר".
טראמפ לא פירט כיצד ילחץ על המושלים לפתוח את בתי הספר, וחזר על הטענה שהשמיע בעבר ולפיה הדמוקרטים מעוניינים להשאיר את בתי הספר סגורים מסיבות פוליטיות, ולא מסיבות הנוגעות לבריאות הציבור. גם ביום שני הוא התייחס לנושא, וכתב בציוץ בטוויטר: "הם חושבים שזה יעזור להם בנובמבר. טעות, העם מבין את זה!".

מלניה: לפתוח את בתי הספר

בממשל טראמפ טוענים כי השארת הילדים בבית טומנת בחובה סיכונים גדולים הרבה יותר מכל אלו שנשקפים מנגיף הקורונה. בממשל ציטטו מומחי בריאות שאומרים כי התלמידים צריכים לחזור לבתי הספר כדי להמשיך בתהליך ההתפתחות החברתי והחינוכי שלהם ולקבל גישה לתוכניות הסעדה ושירותים אחרים הנוגעים להתנהגותם ומצבם הנפשי.
9 צפייה בגלריה
מלניה טראמפ בבית הלבן
מלניה טראמפ בבית הלבן
תחשבו גם על ההורים. מלניה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
טראמפ ורעייתו מלניה בבית הלבן
טראמפ ורעייתו מלניה בבית הלבן
(צילום: Getty Images)
"הבריאות המנטלית וההתפתחות החברתית של הילדים צריכות להיות בעדיפות ממש כמו בריאותם הפיזית", אמרה בדיון בבית הלבן רעייתו של הנשיא, הגברת הראשונה מלניה טראמפ. "אותו דבר לגבי ההורים. רבים ייאלצו לעמוד בפני בחירה מלחיצה שבין לדאוג לילדיהם או ללכת לעבודה".
צעד נוסף שעליו הכריז אמש הנשיא הוא מימוש הבטחתו לפרוש מארגון הבריאות העולמי (WHO) – ארגון שלטענתו הפך ל"בובה" של סין. במחלקת המדינה שלחו אמש לארגון שמושבו בז'נבה הודעה רשמית על הפרישה, שלפי החוק תוכל להיכנס לתוקף רק בעוד שנה, ב-6 ביולי 2021.
תאריך הנסיגה בפועל מעניק מספיק זמן לנשיא הבא, בין אם יהיה זה טראמפ או יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, לשקול מחדש את ההחלטה. ביידן תקף אמש בחריפות את טראמפ על הודעת הפרישה הרשמית, והכריז כי כבר ביומו הראשון כנשיא, אם ינצח בבחירות הקרובות בנובמבר, הוא יחזיר את ארה"ב לארגון הבריאות. "האמריקנים בטוחים יותר כאשר אמריקה מעורבת בחיזוק הבריאות העולמית. ביומי הראשון כנשיא, אני אצטרף מחדש ל-WHO ואחדש את המנהיגות שלנו בבמה העולמית".

שארגון הבריאות יתאפס על עצמו

טראמפ הודיע על כוונתו לפרוש מהארגון כבר בחודש מאי. הנשיא טען אז כי פקידים בסין "התעלמו" מהחובה שלהם לדווח על התפשטות הנגיף לארגון בריאות, ולחצו על הארגון להטעות את הקהילה הבינלאומית בנוגע להתפרצות בשטח המדינה. הנגיף, נזכיר, התפרץ לראשונה בעיר ווהאן שבמרכז סין בדצמבר 2019, ודיווחים רבים העלו טענות בנוגע למחדלי הרשויות שם. סין מכחישה את ההאשמות של ממשל טראמפ, ובעבר טענה כי מדובר בניסיון של הנשיא ואנשיו להסיט את האשמה מהמחדלים שלהם, לכאורה, בטיפול במשבר בארה"ב.
במחלקת המדינה ציינו אמש כי ימשיכו לדרוש רפורמות בארגון הבריאות, אך כאשר נשאלו על האפשרות של ביטול ההחלטה לפרוש ממנו הזכירו התבטאות של הנשיא בנושא מ-15 ביוני. "אני לא שוקל את זה מחדש, אלא אם הם יתאפסו על עצמם, ואני לא חושב שהם יכולים כבר בשלב הזה", אמר אז טראמפ.
ההכרזה הרשמית על פרישה מה-WHO עוררה ביקורת משני צדי המתרס בוושינגטון. יו"ר ועדת הבריאות של הסנאט למאר אלכסנדר, רפובליקני מטנסי, אמר שהוא מתנגד לפרישה. "בהחלט יש צורך לבצע הסתכלות טובה ומעמיקה על טעויות שארגון הבריאות העולמי עשה אולי באשר לנגיף הקורונה, אך הזמן לעשות את זה הוא אחרי שהמשבר טופל, ולא בשיאו", אמר.
יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, תקפה את טראמפ בחריפות. "הנסיגה הרשמית של הנשיא מארגון הבריאות העולמי היא מעשה של חוסר היגיון מוחלט", צייצה בטוויטר. "בזמן שמיליוני חיים נמצאים בסכנה, הנשיא מחבל במאמץ הבינלאומי להבסת הנגיף".