יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס, קרא הבוקר "לפתוח בתי ספר בערים אדומות". בריאיון לאולפן ynet הוא תקף את ההחלטה להטיל סגר והגבלות על רשויות שבהן שיעור התחלואה גבוה: "סגר לא יעיל, גם פרופ' גמזו אמר. זה רק עונש ליישוב".
הוא קרא לפצות כספית את אותן רשויות: "לא הגיוני שאמא ואבא לא יילכו לעבודה, שמישהו ייקח אחריות".
3 צפייה בגלריה
בית ספר
בית ספר
באשדוד ובני ברק: תלמודי תורה וסמינרים פועלים
ברקע האמירה של פינדרוס, יש לציין כי למרות השבתת מערכת החינוך העירונית בבני ברק, במערכת החינוך השייכת למוכש"ר (מוכר שאינו רשמי) ובהם תלמודי התורה, הלימודים נמשכו כרגיל.
גם בירושלים, בשכונות שעליהן הוטל סגר לילי ובוטלו לימודים, תלמודי תורה פעלו הבוקר כרגיל.
ראש מנהל החינוך החרדי בבני ברק, שמוליק גרינברג, שלח אתמול מכתב למנהלי מוסדות החינוך בשכונות הסגר שבו הוא עדכן על ביטול הלימודים. הוא הדגיש במכתב כי מדובר בהנחיות הממשלה, והמליץ למוסדות לנהוג לפי הוראות הרבנים.
"הוראות אלו הן הוראות ישירות הנגזרות מהחלטת הממשלה, בהמשך ימסרו הוראות שונות על ידי גדולי התורה. ישאל כל מוסד את רבותיו כיצד לנהוג", כתב גרינברג.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לדברים הללו: "מיד עם כניסת העוצר הלילי לתוקף, עיריית ירושלים הוציאה לכל אנשי החינוך בעיר הודעת הבהרה, החתומה על ידי ראש מנהל החינוך, ובה הסברים כיצד לנהוג בהתאם להנחיות הממשלה. כל התכתבות אחרת אינה רלוונטית".
גם באשדוד בתי הספר פעלו כאשר תושבים טענו ל"הנחיות לא ברורות".

3 צפייה בגלריה
ח"כ יצחק פינדרוס
ח"כ יצחק פינדרוס
"הסגר לא יעיל, הוא עונש". פינדרוס
(צילום: ירון ברנר)
"סגירת מוסדות החינוך בפועל מונעת מההורים לצאת לעבודה, ואז מי שמקבל החלטה ומונע מאנשים להתפרנס, חייב לפצות אותם", אמר ח"כ פינדרוס. "לא ייתכן שההורים לא יעבדו כי לילדים אין בתי ספר וגנים. אין בכך הגיון, כי בכיתות הנמוכות אין הידבקויות. מישהו צריך לפצות אותם, לקחת אחריות על המציאות הזאת".
- מה מסמיך אותך להגיד את זה? אתה לא רופא, לא אפידמיולוג.
"לצערי הרב אותם רופאים שמקבלים החלטות הוכיחו שהם לא הצליחו לעשות שום דבר".
- כי לא נותנים להם. "אני לא יודע. אני שמעתי את הפרויקטור, פרופ' רוני גמזו, שאמר לפני חודש שסגר לא מועיל. ייתכן שהמדע השתנה בחודש הזה, אבל אם לא - זה מה שהוא אמר. אני גם קורא נתונים, כמו כל אזרח במדינה, שלפיהם ההידבקויות בכיתות הנמוכות לא קיימות".
- נתונים מראים שיש הידבקויות עד גיל 10. "ההחלטה לסגר ניתנה לגבי הכיתות היותר נמוכות, כי כי בבתי הספר העל-יסודיים לא לומדים. לכן ההחלטה לא הגיונית".
"חד משמעית לפתוח בתי ספר בערים אדומות. אין לסגירתם הצדקה"
- מנעתם הנחיות מחמירות שמומחים ביקשו, בתי החולים הודיעו שהם על סף קריסה. "אנחנו לא מנענו הגבלות יותר משמעותיות. אמרנו שאם צריך סגר - אז שיעשו סגר".

- לא מנעתם סגר כללי בשמונה יישובים? "סגר הוא עונש יישובי, הוא לא מונע הידבקויות. הוא לא מנע את זה בגל הקודם וגם לא בגל הזה. הסגר שהיה בבני ברק ובביתר עילית לא עצר את התחלואה. סגר כללי זה משהו אחד, סגר על עיר מסוימת זה לסגור אנשים בתוך מתחם סגור. וגם, זה לא לסגור אותם בפועל כי בסוף הרי יוצאים לעבודות חיוניות. זה לא פותר שום דבר. זה אולי פלסטר על שבר, ופלסטר על שבר לא עוזר לשום דבר. זה שיש הדבקה המונית כולנו יודעים, אבל סגר על ערים חרדיות זה לא מה שיפתור את המצב".


- מה הציבור החרדי צריך לחשוב כשהוא רואה את חברך לסיעה משתתף בחתונה המונית במקום סגור חיפה, סגן השר מאיר פרוש? "אני לא ראיתי את התמונה הזאת. אני מעריך שהחתונה התקיימה בקפסולות".
- היא לא התקיימה בקפסולות. "אני לא אצדיק פעולה כזאת, אבל בית ספר שיפתח את שעריו על אף ההוראות - אני אצדיק".
- אתה קורא לבתי הספר להפר הנחיות. "חד משמעית. אין לזה שום הצדקה. מי שיכול - שיפתח את בתי הספר. ההתנהלות הזאת לא הגיונית והציבור לא מסוגל להבין איתה. אין שום הצדקה, לא ציבורית ולא רפואית. היא גם גורמת לאנרכיה".
נזכיר כי יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, השמיע התבטאות דומה שלשום כשקרא לציבור "לא לקבל את הנחיות הממשלה, הן בלתי חוקיות בעליל". דבריו עוררו סערה במערכת הפוליטית, כאשר בין היתר יו"ר ימינה נפתלי בנט כינה את דבריו "קריאה לאנרכיה".

פינדרוס נשאל על דעתו בנוגע לסגר כללי מלא. "צריך לעשות הכול כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה", הוא אמר. "אני בעד לעצור התכנסויות המוניות, גם בנושא התפילות, שמדובר במקום קטן שבו אין מצב לריחוק. אסור להכניס לשם כמות של אנשים שלא יכולים להיות רחוקים אחד מהשני.
"בנושא הישיבות, מי שלא נכנס למתווה הקפסולות - שלא יפעל", הוא הוסיף, "המערכת צריכה לעבוד במסגרת הגיונית שהציבור יכול לקבל אותה".

3 צפייה בגלריה
בית ספר
בית ספר
בית ספר ברובע ז' באשדוד

באשדוד למדו כרגיל: "הנחיות לא ברורות"

בלבול וחוסר הבנה נרשמו הבוקר ברבעים הבוקר ג', ז' ו-ח' בעיר אשדוד, שבהם מוסדות הלימוד אמורים להיות סגורים במסגרת ההגבלות. האזורים הללו מאופיינים באוכלוסייה חרדית ופועלים בהם בין היתר מסגרות לימוד לבנות ותלמודי תורה.
מורה באחד מבתי הספר טען כי הוא כלל לא שמע שבית הספר צריך להיות סגור היום. "מה שאומרים לנו - אנחנו עושים. לא אמרו לנו שצריך להיות סגור", הוא אמר, והדגיש כי בבית הספר נשמרים כללי ריחוק קפדניים.
תושבים במקום טוענים כי הבלבול נוצר לאחר שחיילי פיקוד העורף חילקו אתמול עלונים שבהם צוין כי העיר אשדוד היא כתומה, ולא אדומה. כדי למנוע חיכוכים, הבוקר הגיעו שוטרים ופקחים לבתי הספר באזורים הללו כדי להסביר את ההנחיות החדשות.

"בבני ברק לא ידענו עד הערב מה סגור ומה פתוח"

דובר מרכז התקשורת העירוני בבני ברק, קיוי הס, טען קודם בריאיון ל-ynet גם כן לבלבול בהנחיות. "עד שעות הערב אתמול לא ידענו מה סגור ומה פתוח, מצאנו את עצמנו שוב ושוב מתעדכנים מול משרד החינוך והמשטרה. לא ידענו אם יש או אין תחבורה, יש או אין מעונות יום", הוא אמר, "בשעה 22:00 שלחנו הודעה שאין לימודים. אנחנו מקבלים פניות רבות בנוגע לסגירת הלימודים, זה הכי קשה להורים. זה מצב אבסורדי - הילדים בבית וההורים בחוץ".