האירוע הלילה (בין שלישי לרביעי) בגבול הצפון לא היה תקרית. הירי לעבר כוחותינו היה מהלך יזום של חיזבאללה, שאנשיו צלפו לעבר כוח צה"ל שהיה בפעילות מבצעית על הגבול, כנראה במארב ליד מוצב שנמצא על נתיב חדירה אפשרי מלבנון.
כוחות צה"ל, שכנראה היו ערוכים למקרה כזה הגיבו מיד בירי, כנראה בניסיון לאתר את חוליית הצלפים שהסתלקה מהשטח, ובירי פגזי עשן מארטילריה במטרה למנוע פגיעות מנסיונות צליפה נוספים.
מה שקרה צריך להיחקר לעומק. אפשר להעריך בוודאות די גדולה שזה היה ניסיון פיגוע נקם נוסף על מותו של פעיל חיזבאללה בדמשק. הפעם, מארב הצלפים שהניח הארגון התבצע משטח לבנון מבלי שנעשה ניסיון לחדור לשטח ישראל, והכוח הצה"לי פעל היטב והתנהל כמו שצריך בשטח - כך שלא נפגע מירי הצליפה.
כך או כך, האירוע הלילה הוא כרטיס אדום בוהק לחיזבאללה, שנראה שהבין את המצב שנוצר: עוד ניסיון פיגוע שלו נכשל - ובפעם הבאה התגובה מצד ישראל תהיה חמורה יותר בהתאם למדרגות הסלמה: על החדירה בהר דב צה"ל הגיב באש כדי להניס את חוליית המפגעים משטח ישראל מבלי לגרום לה אבדות.
הלילה, התגובה של צה"ל הייתה הרסנית: לראשונה זה שנים הותקפו עמדות תצפית של הארגון, אך מאחר שלא היו בהן אנשים, העמדות נהרסו אך לא היו נפגעים.
בהודעת דובר צה"ל מהבוקר נאמר "כל ניסיון להפרת ריבונותה של מדינת ישראל הינו אירוע חמור", והמשפט הזה מלמד שגם בצה"ל יודעים בוודאות שחיזבאללה יזם את אירוע הצליפה, וכי בפעם הבאה ישראל יכולה להגיב לא רק לעבר עמדות התצפית של חיזבאללה על קו הגבול, אלא גם לפגוע במטרות נוספות ובאמצעים מגוונים ולא רק באמצעות מסוקי קרב וכלי טיס אחרים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
כך זה נראה מלבנון
בפעם הבאה, אם חיזבאללה יתעקש להתעלם מהמסר, התוצאה עלולה להיות חמורה יותר למרות שבשני הצדדים לא רוצים את ההסלמה. עם זאת, היא עדיין עלולה להתרחש אם חיזבאללה לא יפסיק את ניסיונות הנקמה על מות הפעיל.
בכירי חיזבאללה איימו כבר כמה פעמים שינקמו את מותו של איש הלוגיסטיקה שפעל בשירות איראן וחיזבאללה כדי ליצור משוואת הרתעה מול ישראל גם בסוריה, ולא רק בלבנון. לכן אחרי כל פגיעה באיש חיזבאללה בסוריה בשנתיים האחרונות, נסראללה שלח את אנשיו לבצע פיגוע נקם, שרובם לא צלחו.
צה"ל נשאר מאז התקרית בהר דב בכוננות שתכליתה לצמצם את הנראות של כוחות צה"ל והמטרות של חיזבאללה על הגבול, ובה בשעה להדוף ולסכל כל ניסיון של הארגון לחדור לשטח ישראל או לבצע ירי על כוחותינו.
4 צפייה בגלריה
פצצות תאורה ושריפות בחולא, דרום לבנון
פצצות תאורה ושריפות בחולא, דרום לבנון
שריפות שפרצו בעקבות פצצות התאורה
(צילום: רויטרס)
חשוב לזכור שבצפון יש עכשיו יותר מ-100 אלף נופשים ומטיילים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה שנמצאים בצפת, אולם ישראל לא יכולה לעבור בשתיקה על הפרה שנייה חמורה של הרגיעה בגבול שנועדה לגרום לנפגעים בקרב כוחות צה"ל. זו הסיבה שלראשונה זה כמה שנים תקף צה"ל את עמדות התצפית של חיזבאללה על הגבול באזור רכס רמים וקיבוץ מנרה.
ההיערכות נמשכת במקביל לשגרה המלאה שמנהלים תושבי הצפון, זאת מפני שעל פי "כללי המשחק" שהתקבעו חיזבאללה אינו נוקם באזרחים אלא רק ביעדים צבאיים, כיוון שמי שפגע בפעיל חיזבאללה בסוריה היה צה"ל, והאזרחים הם מחוץ למשוואה.

"שומרי הסביבה" שמתצפתים על צה"ל

חיזבאללה אוסף מודיעין על הפעילות של כוחות צה"ל באמצעות עמדות תצפית שהוא ממקם ממש על הגבול במסווה של ארגון בשם "ירוק ללא גבולות", שנועד לשמירה על הסביבה.
בישראל יודעים, ואף הזהירו את יוניפי"ל ואת ממשלת לבנון בכמה הזדמנויות, שהארגון הוא לא פחות ממערך תצפיות קדמי של חיזבאללה שממוקם במגדלים ובמבנים ארעיים גבוהים סמוך לגבול, כך שניתן לתצפת ולאסוף מודיעין על שגרת המוצבים והאזור.
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: EPA)
אנשי חיזבאללה שנמצאים במגדלים אלה הם לא חמושים בדרך כלל, אבל לפעמים גם מוצבים שם עם נשק. אך מה שיותר חשוב הוא שהם מצוידים באמצעים לראיית לילה, כך שאיסוף המודיעין מתבצע לאורך כל היום - וככל הנראה שעל בסיסו החליט חיזבאללה להניח את מארב הצלפים הלילה.
הכוננות המיוחדת, שעד כה הוכיחה את עצמה כיעילה, מתבססת על שני דברים: איסוף מודיעין ומזעור הנראות הצבאית בשטח כדי לא לספק מטרות לחיזבאללה. הדפוס הזה יימשך גם בימים הקרובים, והתקוות בחיזבאללה שהעירנות הישראלית תפחת בעקבות הסיכול בהר דב והפיצוץ בבירות התבדו.
עם זאת, העובדה שחיזבאללה ממשיך בפעולות ההתרסה למרות התלונה באו"ם ולמרות הביקורת הגוברת עליו בעקבות הפיצוץ בביירות והמצב הכללי במדינה - צריכה להדאיג. נסראללה לא לוקח בחשבון שהכאוס הפוליטי בישראל לא משפיע, כרגע, על מדיניות הביטחון שמתנהלת לפי העקרון הברור שישראל לא תבליג על פגיעה בריבונותה, גם אם לא היו נפגעים בנפש.
באשר לרצועת עזה, הלילה נכנס לשטחה השליח הקטארי אל-עמאדי, שהביא עמו מנת סיוע מוגדלת לרצועה. למרות שאתמול עוד הפריחו בלוני תבערה שגרמו לשריפות בעוטף, אולי היום כבר תתחיל ההפחתה ההדרגתית בטרור המתמשך שממנו סובלים תושבי האזור, עד לפעם הבאה.
צריך לוודא רק שבגבול הצפון לא יתפתח מצב דומה לזה שבגבול רצועת עזה, שבו תושבי הגבול משני הצדדים סובלים מפעולות ופעולות שכנגד ואינם יכולים לנהל חיי שגרה.