ההודעה הערב (ו') של צה"ל, על הגברת הכוננות בגבול הצפון, הגיעה אחרי שכבר בבוקר הגיעו למסקנה שחיזבאללה החליט כנראה לבצע פעולת נקם על הרג אחד מפעיליו, בהפצצה המיוחסת לישראל באזור דמשק ביום שני השבוע.
כבר אתמול תגבר צה"ל את כוחותיו בגבול הצפון, עם גדוד 13 מחטיבת גולני, כהכנה לאפשרות של פעולת נקם כזו. אולם ככל הנראה לא הייתה ודאות בנוגע לכך. ודאות זו הגיעה רק ב-24 השעות האחרונות, בעקבות הערכות מצב מחודשות. אלו הובילו את הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי - באישור שר הביטחון וראש הממשלה - להחליט על היערכות למגע לחימה אפשרי עם אנשי חיזבאללה הפרוסים בדרום לבנון.
6 צפייה בגלריה
היערכות כוחות צה"ל באיזור צפון חיזבאללה
היערכות כוחות צה"ל באיזור צפון חיזבאללה
כוננות גבוהה בצה"ל. נערכים ליישום "דוקטרינת נסראללה"
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
היערכות כוחות צה"ל באיזור צפון חיזבאללה
היערכות כוחות צה"ל באיזור צפון חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
היערכות כוחות צה"ל באיזור צפון חיזבאללה
היערכות כוחות צה"ל באיזור צפון חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)
מה שחיזק סופית את המטכ"ל בהחלטה לשנות היערכות היה אירוע הירי בגבול סוריה היום בצהריים. הירי בוצע כנראה על ידי צבא סוריה - ולא חיזבאללה - אבל הפגז נפל על שטח סוריה באזור מג'דל שאמס ורסיסיו פגעו בבית וברכב. לא היו נפגעים באירוע הזה, אך ייתכן שהוא אות הפתיחה ואולי אף ניסיון הונאה של חיזבאללה שנועד להרדים את הערנות של צה"ל בגבול הצפון.
עם זאת, אלוף פיקוד הצפון, הרמטכ"ל וקצינים בכירים אחרים ראו באירוע במג'דל שאמס כאישוש להערכות שחיזבאללה מתכנן משהו גדול יותר. על פי מה שמכונה "דוקטרינת נסראללה" שאותה מנהיג חיזבאללה בנאומו בתחילת השנה, ואשר בה איים שכל פגיעה באנשיו או באינטרסים של חיזבאללה, בין אם בלבנון ובין אם בסוריה - חיזבאללה יגיב. ואכן, הארגון פעל על פי דוקטרינה זו כבר פעמיים בין השנים 2018-2015.
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: AFP)
ההיערכות המוגברת נועדה בעיקר למזער אבדות ונזקים לכוחות צה"ל הפועלים לאורך גבול הצפון אם וכאשר תבוא פעולה של חיזבאללה, סביר להניח שארגון הטרור השיעי ינסה אחת מדרכי הפעולה הבאות: חדירה של כוח קטן לשטחינו, צליפה, ירי טילים נגד טנקים ומטח אש מרגמות ורקטות קצרות מסלול.
צה"ל כבר הכין כוחות תגובה באזור גבול הצפון ואפשר להניח בסבירות גבוהה מאוד שאם חיזבאללה ינסה לפגוע בחיילי צה"ל (הוא נמנע מפגיעת אזרחים בדרך כלל) - צה"ל יגיב. חומרת התגובה תהיה מותנית במידה רבה במידת הנזק וחלילה האבדות שפעולת חיזבאללה עלולים לגרום. עם זאת, למפקד פיקוד צפון הנוכחי, אלוף אמיר ברעם, יש ניסיון רב והוא כבר הצליח לסכל פעולה של חיזבאללה בגבול, בקיץ שעבר, בצורה שהביכה את חיזבאללה.
כחלק מהכוננות המוגברת, בצה"ל מסרו מוקדם יותר הערב כי הוחלט לפרוס מהשעה 20:00 מחסומים בצמתים מרכזיים בכבישי הצפון הסמוכים לגבול עם לבנון, מאזור ראש הנקרה ועד להר דב – אך אלו מיועדים לכלי רכב צבאיים בלבד, והתנועה לאזרחים תותר באופן חופשי וללא הגבלה. זאת, מתוך חשש שחיזבאללה ינסה לפגוע, בטילי נ"ט או בצליפה, בכלי רכב צבאיים שייסעו בקרבת הגבול, כפי שאירע מספר פעמים בשנים האחרונות באירועים דומים.

בנוסף, תוגבל באופן מצומצם הגישה לשטחים חקלאיים מסוימים בקרבת הגבול, וכן לא תותר נסיעה בכבישים אחוריים של יישובים, החשופים מקרוב לצד הלבנוני של הגבול. כחלופה, צה"ל יאפשר נסיעה בצירים סמוכים מוגנים יותר. בצבא הדגישו כי אתרי תיירות ימשיכו לפעול בצפון כסדרם לאורך סוף השבוע.
בצה"ל תגברו בכוחות איסוף קרבי ובפלוגת חי"ר נוספת את גדוד 13 מחטיבת גולני, שהוקפץ אתמול מאימון לאוגדת הגליל, בשל המתיחות המתהווה. צה"ל תגבר גם את הפעילות המודיעינית והאווירית בצפון, וכוחות הגיעו לאורך היום לתגבר גם את אגף המודיעין וחיל האוויר.
בפיקוד הצפון רידדו מציוד ומחיילים חלק ניכר מהמוצבים הסמוכים לגבול, ומשימות ההגנה בגזרות הבט"ש יימשכו ממרחבים פתוחים ואחוריים. בצבא גם פרסו מחדש חלק מהכוחות בשטח הסמוך לגבול, כחלק מהערכת המצב. גם סוללות כיפת ברזל פרוסות בצפון בדריכות גבוהה מחשש שתגובת חיזבאללה תגיע בדמות של ירי רקטות על הצפון.
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
מחסומים בגבול הצפון
(צילום: AFP)
בצבא פרסו גם יחידות של אש מדויקת כדי שצה"ל יוכל לתקוף באופן מיידי את חוליית חיזבאללה שתבצע את הפיגוע. במערכת הביטחון רואים במדינת לבנון אחראית לכל פיגוע שיתרחש בגליל. חלק קטן מכוחות התגבור הגיע גם לאוגדת 210 החולשת על גזרת הגולן.
על רקע המתיחות הגבוהה מסר שר הביטחון בני גנץ: "מערכת הביטחון וצה"ל ערוכים ומוכנים לכל תרחיש וכל איום ואני לא מציע לאויבינו לבחון אותנו. אין לנו עניין בהסלמה, אך נעשה כל מה שצריך להגן על אזרחי ישראל, בכל האמצעים, ובכל תנאי".
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, עדכן את ראשי הישובים והמועצות בצפון בהתפתחויות הביטחוניות. "המשימה המרכזית שלנו גם בימים אלו היא שמירה על ביטחונם של תושבי הצפון", הוא אמר לראשי הרשויות. "אנחנו נערכים למגוון רחב של תרחישים ומקיימים הערכות מצב שוטפות, נמשיך וניערך על פי צורך להגנה ולפעולות מבצעיות ככל שידרשו. לצד ההיערכות המבצעית בגבולות, אנו עושים כל מאמץ לפגיעה מינימלית בשגרת החיים של תושבי הצפון ומתכוונים לאפשר לתיירות ולחקלאות שפורחות בעונה זו להמשיך ולהתקיים כסדרה".