מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס הבוקר (רביעי) לחקירה האפידמיולוגית של השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, וקרא לציבור "לומר את האמת ולשתף פעולה עם התחקיר בצורה הנכונה ביותר". בריאיון לאולפן ynet הבהיר לוי כי הוא מוקיע את התנהלותם של נבחרי הציבור שהפרו את ההנחיות שאושרו בממשלה ובכנסת.
9 צפייה בגלריה
גילה גמליאל , חזי לוי
גילה גמליאל , חזי לוי
לוי וגמליאל. "מוקיע התנהלות של הפרות"
(צילום: אבי מועלם , חזי ולצר, TPS)
"אנחנו נמצאים בתחלואה מאוד גבוהה ובעומס רב מאוד על מערכת הבריאות, גם בקהילה וגם בבתי החולים", אמר לוי. "בוודאי זה שעיני הציבור נשואות אליו והוא מהווה דוגמה. אני קורא לכולם, ובכלל זה גם לכל המנהיגים במדינה, קטן כגדול - בואו נתנהג על פי ההוראות. אנחנו השכבה שמקבלת החלטות".
לוי נשאל אם הפרסומים על הפרות ההגבלות מצד נבחרי הציבור פוגעת באמון האזרחים ובציות להנחיות, והשיב: "אני מניח שאותם פרסומים בהחלט פוגמים וסודקים את אמון הציבור ואת היענותו. אני קורא לציבור: הדבר הזה בידינו, וכשאנחנו לא מתנהגים נכון ומעלים את התחלואה - זה פוגע בנו, במשפחתנו, בהורינו בילדינו. הגם שאמון הציבור נסדק מחד, מאידך אנו חייבים להמשיך ולנהוג על פי ההוראות כדי שלא נפגע בעצמנו".
- מצד שני, גמליאל לא רק צפצפה על ההנחיות, היא רימתה את החוקרים האפידמיולוגים. אתה יכול לאשר את זה? "ביצענו תחקיר לגביה ולגבי הסובבים אותה, איתרנו את אלה שצריך לבודד ובודדנו אותם", אמר לוי שסירב לפרט מעבר לכך. "חונכתי על ברכי החיסיון הרפואי לפחות, אנחנו עושים את אשר אנחנו עושים".
- זה לא עניין של חיסיון רפואי, זו שאלה של האם השרה דיברה אמת או שקר. "יש מי שבודק את התנהגותה במישור האכיפה. אנחנו, בכל מקרה, תחקרנו את זה בעקשנות כמו בכל תחקיר. בודדנו את מי שצריכים לבודד, לרבות גמליאל, ובשאר הדברים מטפלים רשויות נוספות". לוי הוסיף כי הוא לא מתכוון "להעמיד את גמליאל בכיכר העיר ולסקול אותה", והדגיש כי הוא לא רואה לנכון לחשוף את הציבור בעובייה של החקירה, שכן עברה כבר לרשויות אחרות".
9 צפייה בגלריה
מפרי בידוד סגר קורונה חזי לוי מיקי לוי שרה נתניהו נדב ארגמן גילה גמליאל נפתלי בנט
מפרי בידוד סגר קורונה חזי לוי מיקי לוי שרה נתניהו נדב ארגמן גילה גמליאל נפתלי בנט
"קורא לכולם לשתף פעולה ולומר אמת". לוי ונבחרי ציבור שהפרו הנחיות
(צילום: אבי מועלם,אלכס קולומויסקי,EPA,אוהד צויגנברג,אופיר יצחק)
- לדבריך, לספר את האמת בחקירות אפידמיולוגיות זה עניין של חיים או מוות. "אני אומר לכולנו לומר את האמת ולשתף פעולה עם התחקיר בצורה הנכונה ביותר. הדבר הזה משמעותו בריאות. לא לשחרר לציבור את מי שנושא מחלה או שיכול להדביק את סביבתו. הדבר הזה פסול לגבי כל אדם באשר יהיה. אני חושב שהבעתי את עמדתי בצורה מאוד ברורה, גם השר", אמר לוי.
- יש בעלי חנויות שאומרים שיפתחו ביום ראשון. מה ההמלצה שלכם לשרים בקבינט לאחרי החגים? "הסגר לא נגמר מיד אחרי חול המועד אלא בשבוע שאחריו. אני מציע לכולנו לציית. אנחנו מודעים היטב למצוקה של בעלי העסקים הקטנים, מצוקה כלכלית ונפשית. אנו מודעים למנועים הכלכליים, ואנחנו בשיח איתם גם עם משרד האוצר. אנו בודקים מדי יום את המגמות עם סוללת יועצים ומחליטים על פי זה מה תהיה המדרגה הבאה.
"לא נצא מהסגר הזה כמו שיצאנו מהסגר הקודם, כי אז נגיע תוך זמן קצר לאותם ממדי תחלואה אימתניים שמטילים קושי רב על מערכת הרפואה, והם הגיבורים האמיתיים בסיפור הזה", המשיך לוי, "אני מציע לבעלי החנויות, עם כל אי-הנוחות והקושי, לנהוג על פי ההוראות. מול עינינו עומדת גם המצוקה הכלכלית והמנועים הכלכליים, לרבות החינוך בגיל הרך".
9 צפייה בגלריה
"זה לא סוד שיש ויכוח בינינו לבין האוצר". השר כץ
"זה לא סוד שיש ויכוח בינינו לבין האוצר". השר כץ
"זה לא סוד שיש ויכוח בינינו לבין האוצר". השר כץ
(צילום: אבי מועלם)
9 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
בין נושאי הדיון הראשונים: פתיחת החינוך לגיל הרך
(צילום: AP)
- מה לדעתך יהיה מספר שיעור החיוביים שאחריו ניתן יהיה לפתוח את גני הילדים? "שיעור מאומתים מתחת ל-10%, מקדם הדבקה מתחת ל-1 וירידה במספר המאומתים - בשלב הראשון לפחות לסדר גודל של 2,000 - שגם הוא מספר גדול, אבל זה חלק מהדרך ועל פי זה נתאים את המדרגה הבאה".
לוי ציין כי "הדברים הראשונים שנדון בהם בקבינט הקורונה יהיו משק העבודה במגזר הפרטי לרבות בעלי עסקים, ובלימודים בגיל הרך". הוא הדגיש כי ההקלות, ככל שיינתנו, יוכלו "להתחיל בצורה מוגבלת אך ורק מתום השבוע של אחרי שמחת תורה, אבל זה תלוי בראש ובראשונה בנו".
מנכ"ל משרד הבריאות התייחס להגבלות דיפרנציאליות שיוטלו על ערים בהתאם לנתוני התחלואה בהן: "אנחנו לא מוציאים זאת מכלל אפשרות, אם נראה תוצאות שמאפשרות להקל את המגבלות, ובמקביל ויהיו מוקדי תחלואה עיקשים, אבל בצורה טובה הפעם. עשינו כבר סגרים דיפרנציאליים שלא הניבו תוצאות כשהגל התחיל לעלות".
9 צפייה בגלריה
צעדה בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
צעדה בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
"כל התקהלות יכולה להעלות תחלואה". לוי על ההפגנות
(צילום: טל שחר)
9 צפייה בגלריה
צעדה בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
צעדה בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
צעדה בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
- תיאבקו בלחצים פוליטיים? "אי אפשר לנתק את האופן שבו מתנהלים הסגרים מחוות דעת ודיון, עם אמירות השרים על פי ראות עיניהם. זה אופיו של משטר דמוקרטי, על הטוב שבו ולעתים על הדברים שקשים יותר, אבל טוב שכך הדבר. אנחנו נביא לשולחן הממשלה את הדברים כפי שאנחנו חושבים, ואנחנו ניאבק לקיים אותם. אני חשוב שהיום רמת הקשב וההבנה של ממדי התחלואה גם בקרב חברינו בממשלה היא טובה יותר.
"זה לא סוד שיש ויכוח בינינו לבין האוצר", המשיך לוי, "האוצר רואה את המנופים הכלכליים מן הסתם, כמובן לא תוך כדי הפקרת הציבור, אבל אנחנו רואים את בריאות הציבור בעוד שאנחנו לא מתעלמים לחלוטין מההשלכות הכלכליות". עם זאת הוא ציין כי "המלחמה היא לא בינינו לבין האוצר, אלא של כולנו נגד הנגיף".



"בתי החולים עמוסים מאוד; המערכת לא בקריסה"

פרופ' לוי ציין כי נכון לשעה זו יותר מ-1,600 חולים מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם 800-900 חולים שמצבם קשה. "העומס רב, אנחנו פותחים עוד מחלקות ומיטות קורונה אבל זה בא על חשבון טיפול בחולים אחרים, או בנפח האשפוז לחולים אחרים, בהורדת פעילות אלקטיבית בלתי דחופה ובלתי מצילת חיים", אמר לוי. "זה מטיל עומס רב על המערכת. היא אינה בקריסה. קופות החולים מטפלות כרגע ביותר מ-60 אלף אנשים שנמצאים בבתיהם או במלוניות באחריות הקופות, זו גם כן עבודה עצומה, קשה ועמוסה".
9 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ברמב"ם חיפה
מחלקת קורונה ברמב"ם חיפה
מחלקת קורונה תת-קרקעית ברמב"ם חיפה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
- מה אתה צופה לקראת החורף? "אנחנו עוסקים בנמרצות בחורף מזה כחודש, והחיסונים מתחילים להגיע. אנחנו עובדים כדי להקל על העומס בבתי החולים ובטיפול בקהילה בשיתוף פעולה, כמו באשפוזי בית, עיבינו את הקהילה ונעבוד ביחד. תחלואת החורף שאינה קורונה יכולה לעלות".
בנוגע לחיסוני השפעת ציין לוי כי לאחר שהם יהיו זמינים - הם יינתנו בהתאם לעדיפויות ולפי קבוצות סיכון. הוא קרא לציבור "להיענות ולהתחסן". על יעילות הסגר אמר לוי כי "הוא בהחלט משפיע, אנחנו מתחילים לראות תוצאות. זה אמור לדרבן אותנו להמשיך ולנהוג על פי ההוראות, למנוע התקהלויות בכל המגזרים ובכל הצורות שלא תורמות מאומה".
- גם בשבוע הבא תמליצו להאריך את תוקף הגבלת ההפגנות? "ההפגנות הן חלק מההתקהלויות שאני מדבר עליהן. אני מקדש את זכות ההפגנה במשטר דמוקרטי, אך בעת הזאת כל התקהלות מכל סוג שהיא אינה מבוקרת, קרובה בין איש לרעהו, ללא מסכות, יכולה להעלות את התחלואה. אני קורא לגלות אחריות בכל מהגזרים ובכל סוגי ההתקהלויות".
- עד כמה אתה מודאג לקראת שמחת תורה? "מאוד מודאג. אני מקווה שהמתווה שנתנו, שלפיו גם אירועי שמחת בית השואבה ושמחת תורה תהיינה בהגבלות, לא בהתקהלות ולא בקרבה, יתקבל ושאנשים ייענו למנהיגי הדעה בציבור החרדי. אי אפשר לרמות את הנגיף, אנחנו רואים את אחוז המאומתים בקרב המגזר. אני מבקש מאוד לגלות אחריות, אנחנו חייבים להדביר את הנגיף ביחד. אני מדגיש - ביחד".