בית המשפט העליון של ארצות הברית התייצב הערב (יום ב') בפסיקה רבת חשיבות לצדם של התומכים בזכות להפלות, כשביטל חוק שאישרו המחוקקים במדינת לואיזיאנה ושהיה צפוי להגביל משמעותית את יכולתן של נשים במדינה זו לעבור את ההליך. הפסיקה היא אכזבה גדולה לא רק לפעילים נגד הפלות – אלא גם לנשיא דונלד טראמפ.

העליון הכריע ברוב של 5 שופטים מול 4. נשיא בית המשפט, השופט השמרן ג'ון רוברטס, הצטרף לארבעת השופטים הליברלים ובכך אפשר את השגת הרוב נגד החוק. אף שהצטרף לשופטים הליברלים, רוברטס אותת כי עשה זאת שלא בהתלהבות רבה, וכי הוא עשוי לתמוך בהגבלות אחרות על הפלות בתיקים עתידיים.
החוק שבית המשפט העליון פסל היום הועבר במדינת לואיזיאנה בשנת 2014. הוא קבע כי רופאים המבצעים הפלות במדינה זו חייבים להיות בעלי זכות לאשפז מטופלות בבית חולים השוכן במרחק שאינו עולה על 48 קילומטרים ממרפאתם. תומכי החוק טענו כי מטרתו היא להגן על בריאות האישה העוברת הפלה, אבל מתנגדיו טענו כי זהו רק ניסיון להקשות על נשים לקבל גישה למרפאת הפלות.
4 צפייה בגלריה
טראמפ. המהפך בעליון לא הביא את התוצאה שרצה
טראמפ. המהפך בעליון לא הביא את התוצאה שרצה
טראמפ. המהפך בעליון לא הביא את התוצאה שרצה
(צילום: AP)
כ-4.6 מיליון תושבים גרים בלואיזיאנה, ושתיים משלוש המרפאות שמבצעות בה הפלות היו נאלצות להיסגר אם החוק היה נכנס לתוקף. ממשלו של הנשיא טראמפ תמך בחוק, ופעילים נגד הפלות קיוו שהרכבו הנוכחי של בית המשפט, שבו יש רוב לשמרנים, יאפשר להם להשיג את מבוקשם.
בפועל קבעו שופטי העליון כי החוק עומד בסתירה לפסק דין רו נגד ווייד מ-1973, שבו קבע בית המשפט העליון כי הפלות מותרות בכל רחבי ארה"ב וכי אין להקשות את ביצוען. שופט העליון סטיבן ברייר, שופט ליברלי, הסביר את הפסיקה היום בכך שיש די ראיות שהחוק יציב מכשולים משמעותיים בפני נשים בלואיזיאנה המבקשות לעבור הפלה.

הפסד שלישי החודש

"הפסיקה היום היא אכזבה מרה", הודתה מרג'ורי דננפלסר, נשיאת ארגון נגד הפלות, אחרי ההודעה על ההכרעה. דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני מתחה ביקורת חריפה על החלטת השופטים, ואמרה ש"שופטים שלא נבחרו על-ידי הציבור התערבו בזכותן הריבונית של מדינות".
4 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון הפלה הפלות ארה"ב
בית המשפט העליון הפלה הפלות ארה"ב
השופט רוברטס אותת: בעתיד אולי אפסוק אחרת. ליד העליון
(צילום: AFP)
השופט רוברטס, נזכיר, הצטרף לשופטים הליברלים כבר בשתי פסיקות חשובות אחרות של בית המשפט העליון החודש: זו שבה נקבע כי החוק האוסר אפליה בעבודה בכל רחבי ארה"ב צריך למנוע גם אפליית להט"בים בשל נטייתם המינית או המגדרית, וזו שבה נקבע כי הנשיא טראמפ אינו יכול לבטל את תוכנית ה"דרימרז" המגינה מפני גירוש על מאות אלפי מהגרים שנכנסו לארה"ב באופן בלתי חוקי כשהיו קטינים. שתי הפסיקות האלה התקבלו נגד עמדת הממשל.
טראמפ, שב-3 בנובמבר יתמודד על כהונה שנייה כנשיא, הבטיח בקמפיין הבחירות שלו ב-2016 למנות לעליון שופטים שמרנים שיתנו למחנה השמרני רוב מוצק בבית המשפט ושלבסוף יהפכו את פסק דין "רו נגד ווייד" שבו הותרו ההפלות בכל ארה"ב. סוגיית החוק בלואיזיאנה הייתה תיק ההפלות הראשון שבית המשפט מכריע בו בעידן טראמפ, וההכרעה המאכזבת עבורו באה אחרי שהנשיא כבר הספיק למנות שני שופטים שמרנים שיטו את הכף בעליון – ניל גורסוץ' ב-2017 וברט קבאנו ב-2018. שניהם פסקו בעד חוק ההפלות של לואיזיאנה שנפסל היום.

טראמפ מאותת: לא פורש מהמרוץ

בתוך כך, בצל מחאת ג'ורג' פלויד בארה"ב טראמפ שוב עורר הערב כעס בטוויטר כשפרסם סרטון וידאו שבו נראים בני זוג במיזורי מנופפים בכלי נשק מול מפגינים הקוראים לערוך רפורמות במשטרה. פרסום הסרטון הזה בא אחרי שאתמול שיתף טראמפ בטוויטר סרטון וידאו שבו נראה מפגין בפלורידה צועק "כוח לבן!", ביטוי המשמש ארגונים גזעניים המאמינים בעליונות האדם הלבן. הסרטון ההוא הוסר בהמשך מעמוד הטוויטר של טראמפ, והבית הלבן טען שהנשיא לא שמע את הצעקה.
4 צפייה בגלריה
מפגינות נגד החוק לאיסור הפלות  בארה"ב
מפגינות נגד החוק לאיסור הפלות  בארה"ב
בהפגנה נגד איסורי הפלות בארה"ב. הפסיקה מ-73' עוד עומדת
(צילום: Reuters)
הערב, בלי לכתוב דבר, שיתף טראמפ סרטון של ABC News שבו נראה זוג לבן מנופף ברובה ובאקדח מול מפגינים שחורים ולבנים שצעדו בסנט לואיס. בציוץ אחר תקף טראמפ את החלטתה של אוניברסיטת פרינסטון בסוף השבוע להסיר ממוסדותיה את שמו של הנשיא וודרו ווילסון בשל עמדותיו הגזעניות. "טיפשות מדהימה!", צייץ טראמפ.
הציוצים השנויים במחלוקת של טראמפ מהימים האחרונים באים בשעה שהוא מפגר בסקרים בפער גדול אחרי מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן, כשנותרו עוד ארבעה חודשים לבחירות. פרשנים בארה"ב העלו בימים האחרונים את הסברה שבצל מצבו ינסה טראמפ להלהיט את הרוחות סביב המתח הבין-גזעי, מתוך מחשבה שמחאה אלימה ולא-לגיטימית מצד הפעילים נגד הגזענות תגרום לרבים להתלכד דווקא סביב ההבטחה שלו, של טראמפ, לשמירה על הסדר הציבורי בארה"ב.
4 צפייה בגלריה
סרטון ש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיתף ב טוויטר זוג מניף נשק נגד מפגינים שמוחים על הגזענות
סרטון ש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיתף ב טוויטר זוג מניף נשק נגד מפגינים שמוחים על הגזענות
בני הזוג בסרטון שטראמפ שיתף בטוויטר
כמה כלי תקשורת בארה"ב דיווחו ביממה האחרונה שיש גורמים רפובליקניים המעלים את האפשרות שטראמפ יבחר לפרוש מהמרוץ לנשיאות אם מצבו בסקרים לא ישתפר. הערב אותת טראמפ שאין לו כוונה לעשות זאת: "מצטער לעדכן את הדמוקרטים שלא עושים כלום, אבל מצבי טוב מאוד בסקרים פנימיים. בדיוק כמו ב-2016, הסקרים של ניו יורק טיימס הם פייק! הסקרים של פוקס ניוז הם בדיחה! אתם חושבים שהם שוב יתנצלו בפניי ובפני המנויים שלהם כשאנצח? אנשים רוצים חוק, סדר וביטחון!".