שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ריצה הורסת את הברכיים? 8 מיתוסים מהמסלול
    אמרו עליה שהיא מעמיסה על הלב, פוגעת בברכיים ואפילו שהיא לא מתאימה לנשים, אבל למרות הכל הריצה תופסת מקום נכבד בליבם של חובבי הכושר בישראל - ובצדק. מאמן הריצה יונתן מלכא מנפץ כמה מהמיתוסים הרווחים
    היא פוגעת בשיניים, גורמת לקוצר נשימה, ובכלל, מדובר בספורט משעמם: כולנו שמענו את הסיבות לכך ש"ריצה היא ספורט לא בריא", אבל העובדה היא שאלו שבדרך כלל מי שאומרים את הדברים הללו פשוט חסרי ידע על התחום.

    לפניכם שמונת המיתוסים הנפוצים בנושא ריצה - והאמת לגביהם.

     

    עוד על ריצה:

    להפוך מבטטת כורסה לחובבי ריצה ב-6 שבועות

    מחקר ענק: ריצה מאריכה את החיים בכ-6 שנים

    בדקנו: 12 נעלי הריצה החמות ביותר בשוק  

    כשרצים, הברכיים נפגעות? 15 עובדות על ריצה

     

    1. ריצה פוגעת בברכיים

    מדובר בטעות הנפוצה והעיקשת ביותר. מפרק הברך מכויל לאורך אלפי שנים של אבולוציה כדי לעמוד בעומסי ריצה. מספר פזיולוגים אבולוציונים אף טוענים כי ריצה, ולא הליכה, היא הצורה הטבעית ביותר של תנועה.

     

    באימון הדרגתי ונכון ריצה למעשה יכולה לחזק את המפרקים. רץ האולטרה מרתון האמריקני דין קרנזס, שהיה לאדם הראשון שרץ 483 ק"מ (300 מייל) ללא הפסקה, הוא לבטח אדם בעל ידע ונסיון בנושא. "הברכיים שלי בכושר מצויין. אני מעלה מרחקים בהדרגה משנה לשנה וכך נמנע מפציעות", סיפר לאחר שסיים את האתגר.

     

    2. ריצה מעמיסה על הלב

    אין לטעות, הלב הוא שריר וריצה היא תרגול מובהק עבורו ועבור כלי הדם. מחקרים אף מראים שעיסוק בפעילות גופנית סדירה כגון ריצה יכול להאריך את החיים בין שנתיים לתשע שנים. בדיקת כושרו

    ותפקודו של הלב לפני התחלה של תוכנית ריצה (בדיקה ארגומטרית) היא חיונית ותצייד אתכם בביטחון לדחוף את עצמכם חזק יותר, כשהרגע המתאים יגיע.

     

    3. רק אנשים רזים צריכים לרוץ

    אנשים, בכל מבנה גוף, רצים באופן קבוע ואף משתתפים ומסיימים מרוצים בכל המרחקים. לא צריך גוף מושלם בשביל להתחיל תוכנית ריצה או להצטרף למועדון ריצה. התחילו לרוץ, והספורטאי הפנימי שלכם יתחיל להופיע. לא משנה כמה גדול, קטן, דק או עבה הגוף שלכם. ריצה יכולה לעצב מחדש לא רק את הגוף, אלא גם את הנפש והחיים.

     

    4. ריצה היא לצעירים

    האמרה הישנה "אם אתה יכול ללכת, אתה יכול לרוץ" נכונה כמעט בכל גיל. למעשה, רצים רבים מצטרפים לספורט בגילאים מבוגרים, ללא נסיון קודם. האם ריצה היא לצעירים או שרצים פשוט נראים צעירים יותר? היתרונות שיופיעו במראה החיצוני כבר אחרי מספר שבועות של ריצה יוכיחו בבירור את האפשרות השנייה.

     

    יונתן מלכא. אם אתה יכול ללכת, אתה יכול לרוץ (צילום: christoph ulleweit) (צילום: christoph ulleweit)
    יונתן מלכא. אם אתה יכול ללכת, אתה יכול לרוץ(צילום: christoph ulleweit)

     

    5. צריך סיבולת לב-ריאה טובה כדי לרוץ

    ריצה בונה סיבולת לב-ריאה. אם מתחילים להתאמן בחוכמה, בהגדלת משך הריצה בהדרגה, ובשילוב ימי מנוחה בתכנית, תהיה לכם את כל סיבולת לב-הריאה שצריך בשביל לרוץ. גם כאן, המפתח הוא הדרגתיות שתרגיל את הגוף להתמודד עם הפעילות.

     

    6. ריצה היא ספורט משעמם ובודד

    האמת שהריצה כיום הפכה לחברתית יותר מאי פעם. פעילות מועדוני ריצה, ארועים רבי משתתפים ורשתות חברתיות מוצפות ברצים. הפופולריות ההולכת וגדלה של ריצה בישראל מביאה לכך שרובינו מכירים לפחות מישהו אחד שרץ, ולרוב הוא ישמח לקשר אותנו לאנשים נוספים. בנוסף, ניתן להצטרף למועדון ריצה, שהופך למקום מפגש מצויין של חברים חדשים, עמיתים לעבודה ואף בני זוג לעתיד.

     

    7. צריך לשאוף לריצה בצעד מושלם

    אם כבר התחלתם לרוץ ודאי נתקלתם בשיטת "הריצה המושלמת", "ריצה לפי שיטתו של (תבחרו שם יפה באנגלית)" או ב"שיטת הריצה הנכונה וללא פציעות". כל הסיסמאות הללו נשמעות יפה - אך חסרות אחיזה במציאות. אין כזה דבר שיטת ריצה או סגנון מושלם. כל אחד מאיתנו שונה ויחודי ולכן יפתח סגנון ריצה שונה. עצות לשיפור הריצה מומלץ לקבל ממאמני ריצה מוסמכים, כדי להימנע משינוי שאינו טבעי היכול לגרום לפציעה. כדאי לזכור תמיד: הצעד המושלם שלכם משקף את הפזיולוגיה היחודית שלכם, וכמו רוב הדברים, מתפתח לאורך זמן.

     

    8. נשים לא צריכות לרוץ

    זו אמרה ישנה, אך היא עדיין נשמעת מפעם לפעם. לפני זמן רב התחילה שמועה שנשים שרצות מסתכנות בצניחה של הרחם. זה, כמובן, לא נכון.

     

    לאחר מכן התפתח הוויכוח הנוגע לכך ש "נשים לא צריכות לרוץ מרחקים ארוכים". זה כנראה התחיל לאחר אולימפיאדת 1928. אז המרוץ הארוך ביותר שבו יכלו נשים להשתתף באופן רשמי הוא ריצת 800 מטרים.

    באותה שנה התקיים המרוץ בערב חם ולח ובסופו כמה נשים התמוטטו על המסלול. למרות שיא העולם שנקבע באותה ריצה על ידי לינה רדקה מגרמניה, הוועד האולימפי ראה לנכון להגביל את מרוצי הנשים עד 200 מטרים. החוק הזה החזיק עד לשנת 1960 אבל למעשה רק ב-1984 הורשו נשים להשתתף בריצת מרתון אולימפית באופן רשמי.

     

    נשים יכולות לרוץ, רצות, וצריכות לרוץ אם זה מה שהן רוצות לעשות. למרות שגברים רצים מהר יותר מנשים ברוב המרחקים, יש לציין כי בשנים האחרונות נשים ניצחו גברים בריצות למרחקים של 50 ו-100 מייל. כמובן, זו לא תחרות או מלחמה בין המינים. הנקודה המרכזית היא שגברים ונשים גם יחד יכולים להנות מיתרונות הריצה ובו בזמן להשתתף בחוויה ספורטיבית ומהנה.

     

    הכותב הוא חבר נבחרת ישראל לשעבר ומתחרה ותיק בענף הטריאתלון, מאמן ראשי במועדון הריצה ריאקשן, המלווה רצים מהצעד הראשון ועד לשיא חדש במרתון





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים