אם התנסיתם בעבר במשקפי מציאות וירטואלית (VR) ייתכן ששמתם לב לחסרון מרכזי שלהם - בעוד שלמשתמש מוקרנת סביבה וירטואלית שעשויה להיות מרהיבה, העובדה שהם אטומים ומגושמים יוצרת ריחוק בלתי נמנע בינו לבין הסביבה האמיתית שלו. בפייסבוק מציגים טכנולוגיה חדשה שלדבריהם עשויה לסייע לפתור את הבעיה הזו בדיוק.

עוד בנושא:

בבלוג הרשמי של חטיבת המחקר של החברה נכתב כי בעוד שמכשירי AR (מציאות רבודה) ו-VR הולכים ותופסים חלק גדול יותר מהאופן שבו אנו משחקים ואף עובדים, עולה השאלה איך ניתן לשמור על קשר חברתי חלק בין שני העולמות - הווירטואלי והאמיתי - ועל הנוכחות החברתית המשותפת בין אנשים שנמצאים באותו חדר, אך עשויים להיות מעורבים בחוויות AR או VR אחרות אלה מאלה.
הקונספט שמפתחים במעבדות המציאות של פייסבוק (Reality Labs) יאפשר לעיניים של מי שחובש קסדת VR או AR להיות גלויות. שם הפיתוח הוא "reverse passthrough VR" , ובשלב זה מדובר עדיין בדמו לצורכי מחקר. עד היום, קסדות של פייסבוק כבר הכילו טכנולוגיה שמאפשרת למי שחובש אותן לראות את הסובבים אותו, באמצעות מצלמות שמכוונות לסביבתו, אך העיניים שלו עצמו היו מוסתרות מהסביבה.
2 צפייה בגלריה
האב-טיפוס "reverse passthrough" של פייסבוק
האב-טיפוס "reverse passthrough" של פייסבוק
האב-טיפוס "reverse passthrough" של פייסבוק
(פייסבוק)
לפי פייסבוק, המדען שהוביל את הפיתוח, ניית'ן מטסודה, חשב על הרעיון אחרי שבילה יום במשרד בלבישת קסדת קווסט של פייסבוק. במהלכו הוא היה יכול לראות את הקולגות שלו דרך הקסדה, אך הם לא יכלו לראות אותו. בכל פעם שדיבר עם מישהו, הוא שמע הערות על כך שזה מרגיש מאוד מוזר לדבר עם מישהו בלי יכולת לקיים איתו קשר עין. אותה חוויה העלתה אצלו את השאלה - אם נוכל לראות את העיניים של מי שחובש קסדה, האם זה יוסיף משהו לדינמיקה החברתית?
הדמו הראשון של הטכנולוגיה נוצר ב-2019, וכלל קסדה עם צג בחלק הקדמי שלה, עליו הוצגה תמונת תלת-ממד ששחזרה את המבטים של המשתמש, באמצעות מצלמות שמנטרות את עיניו בתוכה. הגרסה העדכנית יותר משתמשת בטכנולוגיות תומכות שונות כדי לייצר את דימוי הפנים בתלת-ממד באופן ריאליסטי יותר, לפי פייסבוק. בחברה הדגישו כי השימוש בצג 3D הוא התכונה המהותית ביותר בקסדה, שכן צג דו-ממד יראה תצוגה שטוחה של פניו של המשתמש, יוביל לאפקט ויזואלי לא טבעי וימנע קריאה נכונה של קשר עין. תלת-ממד לעומת זאת, מאפשר לעיניו ופניו של המשתמש להופיע בפוזיציה הנכונה בחלק הקדמי של הקסדה.
2 צפייה בגלריה
גרסה מוקדמת יותר של reverse passthrough
גרסה מוקדמת יותר של reverse passthrough
גרסה מוקדמת יותר של reverse passthrough
(פייסבוק)
למרות ההסברים הללו, בתמונות ובסרטונים שהחברה פרסמה עדיין משתקף כלי טכנולוגי שנראה מעט משונה ומרתיע. לפי החברה מדובר במחקר ניסיוני, שלא קרוב להפוך למוצר צרכני שייצא לשוק, אך מציע הצצה לאופן בו ניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיה "למרחבים השיתופיים של העתיד".
מימין: הגרסה העדכנית ביותר
רק בשבוע שעבר דיבר מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, על חזונו והשקעותיו באינטרנט של העתיד - ה"מטאברס", שיכלול שימוש כבד בטכנולוגיות AR ו-VR. ואכן אחד האתגרים המרכזיים לחזון כזה הוא האופן בו אנשים יחוו מרחבים משותפים, והעובדה כי מכשירי ה-VR וה-AR של היום עדיין מגושמים מעט, ולא מותאמים לשימוש לאורך שעות ארוכות או מחוץ לבית.