אפל הוציאה אמש דו"חות רבעוניים, בהן דיווחה כי ברבעון האחרון, מכירות האייפונים עלו ביותר מ-50% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, והכניסו לחברה כמעט 40 מיליארד דולר בשלושה חודשים. הנתון הזה יוצא דופן מאחר שאפל משיקה באופן מסורתי דגמים חדשים בחודש ספטמבר, ולכן בחודשים שמובילים להשקה, לרוב אייפונים נמכרים פחות.

עוד בנושא:

הנתונים הללו מצביעים בין היתר על מגמה בקרב הצרכנים שרוצים לשדרג את המכשירים לכאלה שתומכים בקישוריות 5G, אשר אפל הוציאה. אבל החדשות הטובות של אפל לרבעון האחרון לא עוצרות שם - גם מכירות מחשבי המק היו הטובות ביותר אי פעם לתקופה זו בשנה, ומכירות האייפדים לתקופה זו היו הטובות ביותר מזה כמעט עשור. ההכנסות מחטיבת השירותים של אפל, שהפכה לחשובה יותר עבור החברה בשנים האחרונות, וכוללת בין היתר את שירות הסטרימינג אפל TV פלוס, את אפל מיוזיק, את שירות אחסון הקבצים שלה ועוד, הגיעו לשיא של כל הזמנים ברבעון הזה - והיו מנוע ההכנסות הגדול ביותר של החברה אחרי מכירות האייפונים.
2 צפייה בגלריה
אייפון 12
אייפון 12
אייפון 12
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
ואפל לא לבד. גם הדוחות הרבעוניים של מיקרוסופט וגוגל שפורסמו אתמול היו מצוינים, ניפצו את התחזיות והראו על ביקוש גובר למוצריהן. הסיבה למגמה הזו ככל הנראה נעוצה בכך ששינויי הצריכה שאפיינו את תקופת הקורונה, כאן כדי להישאר. בתקופה בה אנשים ברחבי העולם היו סגורים בבתיהם, הביקוש למכשירים וגם לשירותים דיגיטליים עלה, כדי לענות על צרכים מגוונים - שמירה על קשר עם חברים ומשפחה, עבודה מרחוק, וגם בידור במהלך הימים הארוכים שהפכו לדומים וחסרי עניין.
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, דיבר אמש בשיחת המשקיעים של החברה על כך שכעת, כשעסקים החלו לעבור דיגיטליזציה, התהליך יקרה באופן מואץ. המגפה האיצה את המעבר של עסקים לשירותי ענן, שמיקרוסופט היא אחת הספקיות העיקריות שלהן בעולם. לדברי נאדלה, גם כשהמגפה תדעך, החברות שכבר התרגלו לשירות וראו את היתרונות שבו, ימשיכו להשתמש במוצרים.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה
(צילום: AP)
גוגל, ענקית בתחום הפרסום הדיגיטלי, מרוויחה מהמצב גם היא מאחר שמפרסמים מעוניינים כעת לפרסם בדיגיטל - המקום בו הצרכנים התרגלו לבלות את זמנם. הפרסום בפלטפורמת יוטיוב הוותיקה למשל, הראה קפיצה שנתית עצומה בהכנסות, שעמדו על 7 מיליארד דולר ברבעון. גוגל מרוויחה מהמציאות החדשה מכל הכיוונים, מאחר שעסקי הפרסום שלה, שמושתתים על התאמה אישית, רלוונטיים גם למי שמנסה להגיע לצרכנים שעדיין נשמרים מהקורונה ומעדיפים לקנות אונליין, וגם לצרכנים שרוצים לבלות בחוץ. עסק המודעות של גוגל נפגע בימי המגפה הקשים, אך כעת עסקים מנסים לעודד צרכנים לקנות אצלם שוב, ועושים זאת באמצעותה.
אבל הקורונה אינה צפויה וכך גם השפעתה על עסקים, ולכן הענקיות מזהירות שהחדשות הטובות עשויות להיות זמניות, על רקע התפשטות וריאנט הדלתא שמביאה הרבה אי ודאות. עלייה מחודשת בתחלואה עשויה לפגוע שוב בתעשיית הפרסום, בשרשראות אספקה, או בזמני משלוחים.
מלבד זאת, הצמיחה של החברות, לפחות נכון לעכשיו, מצביעה בעיקר על עוצמתן הגדולה, שמסייעת להן להסתגל ואף לשגשג גם במציאות משתנה. גם זה עשוי להיות זמני, מאחר שפוליטיקאים ורגולטורים ברחבי העולם בוחנים דרכים לרסן את אותה עוצמה של הענקיות. חנות האפליקציות של אפל למשל, האפסטור, שמהווה חלק מחטיבת השירותים, הכניסה 643 מיליארד דולר בכל 2020. אותה אפסטור והפרקטיקות של החברה סביבה (כמו העמלה של 30% שהחברה גובה ממפתחים על רכישות בתוך אפליקציות) נמצאת במרכז הצעות חוק, פעולות רגולטריות וקרב משפטי בין אפל לבין אפיק גיימס. אולי בגלל הפחד הזה מהעתיד החברות הדגישו בשיחות המשקיעים שלהן כמה סייעו לעסקים ולצרכנים בזמן המגפה.