היעד הבא הוא אתם: כולנו אוהבים לטוס ולנפוש, בייחוד עכשיו כשהקורונה די מאחורינו ומרבית מדינות העולם מאפשרות לאנשים להגיע אליהן ללא מגבלות. המטיילים כמובן מצביעים ברגליים והחופש העולמי מורגש - מספר הטיסות עלה באופן משמעותי ושדות תעופה רבים מדווחים על עומסים.
3 צפייה בגלריה
מטוס איירבוס A320neo של בריטיש איירווייז
מטוס איירבוס A320neo של בריטיש איירווייז
מטוס איירבוס A320neo של בריטיש איירווייז
(צילום: shutterstock)

עוד מדריכים שימושיים:

לפני שאנחנו יוצאים לחופשה המיוחלת, אנחנו צריכים כמובן להזמין טיסות, מלונות ואטרקציות שנרצה לבקר בהן - תהליכים שמצריכים מאיתנו לספק לנותנות השירות השונות, החל מחברות התעופה ועד לבתי המלון, את הפרטים האישיים שלנו.
לרוע מזלנו, ענף התעופה וענף המלונאות מצויים במצב לא מזהיר בכל הקשור לאבטחת מידע, ובמהלך השנים האחרונות כבר היינו עדים למקרים שבהם מסדי הנתונים של חברות טיסה ורשתות מלונות נפרצו, דבר שכמובן סיפק להאקרים כמויות אדירות של מידע אישי אודות הלקוחות של אותן חברות.
אחת מתקריות הסייבר הזכורות ביותר מענף התעופה היא הפריצה למסדי הנתונים של חברת בריטיש איירוויס (British Airways) שהתרחשה בשנת 2018 והביאה לדליפת פרטים אישיים של קרוב לחצי מיליון נוסעים. בשנת 2020 שילמה החברה קנס על סך 183 מיליון פאונד. גם בענף המלונאות המצב לצערנו לא מזהיר - בחודש יוני האחרון למשל פרצה קבוצת האקרים איראנית למאגרי הנתונים של אתר Hotel4U, פריצה שהביאה לדליפת פרטים אישיים של כ-140 אלף ישראלים. אותה קבוצה טענה שפרצה בנוסף גם למסדי הנתונים של רשת מלונות דן, ישרוטל ואתר איתור המלונות Trivago.
3 צפייה בגלריה
ההאקרים לא פוסחים על חברות התעופה והמלונאות
ההאקרים לא פוסחים על חברות התעופה והמלונאות
ההאקרים לא פוסחים על חברות התעופה והמלונאות
(צילום: Shutterstock)
אז האם יש פתרון למצב? מעבר לעובדה שחברות התעופה ורשתות המלונות חייבות כמובן לדאוג לפתרונות אבטחה טובים ככל שניתן כשזה נוגע לפרטים האישיים שלנו, יש גם כמה פעולות שאנחנו, הלקוחות, יכולים לעשות על מנת למזער ככל שניתן את "טביעת הרגל" הדיגיטלית שלנו.
"אני לא אומר שמה שצריך לעשות זה להימנע מטיסות או להפסיק להשתמש בכלים טכנולוגיים שיעזרו לנו לשדרג את הטיול הבא שלנו", מסביר גל רינגל, מנכ"ל חברת Mine שמסייעת למשתמשים לברר אילו חברות מחזיקות במידע עליהם. "במקום זאת, ניהול חכם ושוטף של הנתונים שלנו באינטרנט, לצד דיון בריא בנושא, יסייע לנו בשמירה על הפרטיות וישמרו עלינו מפני האקרים ופרצות אבטחה".
על-פי מחקר שנערך על ידי החברה, נכון להיום "טביעת הרגל הדיגיטלית" של המשתמש הממוצע באינטרנט כוללת 19 חברות נסיעות שונות, המהוות 6% מסך טביעת הרגל הדיגיטלית. כמו כן, ברוב המקרים מדובר באתרים בהם השתמשו בממוצע פעם אחת בלבד. נתון פחות מעודד שעלה מהמחקר הוא שמתוך סך החברות שמצאו את דרכן לטביעת הרגל הדיגיטלית שלנו, שתיים עד שלוש מהן נפרצו בממוצע בעבר - דבר שכמובן חושף באופן חריג את המידע שלנו לגורמים שלאו דווקא אמורים לראות אותו.
ב-Mine ממליצים ליישם כמה טיפים ופעולות שיעזרו לכם לצמצם ככל שניתן את האפשרות שהמידע האישי שלכם יגיע לידיים הלא נכונות. הטיפ הראשון הוא להזמין חופשה ומלון רק מאתרים שאתם מכירים וסומכים עליהם. כמו כן, מומלץ לספק באתרים אלה רק את הפרטים הנחוצים, ולא לנדב מידע אישי נוסף שלא התבקשתם לספק. מומלץ בנוסף לקרוא ביקורות על האתר או החופשה שאתם רוצים להזמין לפני ההזמנה שלה בפועל.
3 צפייה בגלריה
חפשו את המנעול
חפשו את המנעול
חפשו את המנעול
(צילום: shutterstock)
כמו כן, מומלץ מאוד להקפיד על גלישה בטוחה: הימנעו מכניסה לאתרי חיפוש חופשות או מלונות באמצעות קישורים שנשלחו אליכם - במקום זאת חפשו את האתר שאתם רוצים להגיע אליו בעצמכם על ידי הקלדה של כתובת האתר בשורת החיפוש בדפדפן. טיפ נוסף ומומלץ במיוחד הוא לחפש את אייקון המנעול שיימצא בסמוך לכתובת האתר שהגעתם אליו בשורת הכתובת בדפדפן - מנעול משמעותו שהאתר מאובטח ושהגלישה בו מוצפנת. דרך נוספת לזהות אם האתר שאתם נמצאים בו בטוח היא באמצעות איתור צירוף האותיות "https" לפני כתובת האתר עצמו.
לסיום, נמליץ בחום למחוק ככל שניתן את פרטי המשתמש שלכם מהאתרים השונים שבאמצעותם הזמנתם חופשה או מלון (בכנות, הטיפ הזה רלוונטי גם לכל דבר אחר שאתם עושים באינטרנט). ניתן לעשות זאת על ידי שליחת מייל פשוט לאתר או החברה שמהם רכשתם את כרטיסי הטיסה, שבו אתם מבקשים למחוק את כל הפרטים האישיים שלכם ממאגרי המידע שלהם. כך, במקרה של פריצה, המידע שלכם לא ידלוף. טיסה נעימה!