תיקון של הדגם משנה שעברה: ה-Vivobook 13 Slate OLED בגרסת 2023 הוא תיקון לדגם של השנה שעברה שסבל מחומרה מעט מוגבלת. החברה ציידה אותו אז במעבד פנטיום בסיסי שהפך אותו למוצר לא מאוד אטרקטיבי למי שחיפש תחליף מחשב וזו הייתה הביקורת העיקרית שלנו עליו בסקירה שלו. קטגוריית המחשבים ההיברידיים, כלומר מחשב נייד שיכול לשמש גם כטאבלט, כוללת כמה עיצובים. יש את המחשבים עם מסך שמתהפך על גב המקלדת, יש את אלה עם מסך מתהפך על ציר ויש את אלו עם מסך ניתק. ה-Vivobook 13 Slate OLED הוא מהקטגוריה האחרונה.
4 צפייה בגלריה
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
(צילום: Asus)
היצרנית כאמור השיקה אותו ב-2022 עם מעבד מוגבל שהפך אותו בעיקר לתחליף אייפד אבל במחיר הרבה יותר גבוה (כמעט פי שניים מדגם האייפד הנפוץ). מנגד, קיבלתם בערכה גם נרתיק מהודר, מקלדת מלאה וסטיילוס (עט למסך), שאצל אפל היו הופכים את הרכישה של אייפד ליקרה פי שניים וכמובן מסך הרבה יותר גדול. בנוסף אתם מקבלים מחשב ווינדוס מלא-מלא ולא מכשיר מובייל. כעת הגרסה הנוכחית מנסה לתקן את ההחלטות הבעייתיות של הדור הקודם. וכאן נשאלות שתי שאלות עיקריות: האם הדגם החדש משנה משהו משנה שעברה? והאם כעת הוא מחשב ששווה לרכוש.

קראו עוד בנושא:

כבר לא תחליף טאבלט

נתחיל ישר מהשיפורים של אסוס. הדור השני של ה-Vivobook 13 Slate OLED זוכה הפעם למעבד i3 N300 שהוא גרסת הבסיס של סדרת אלדר לייק. זהו מעבד 8 ליבות ו-8 נימים שמסוגל להגיע למהירות של 3.8 גיגה-הרץ עם צריכת חשמל של 7 וואט בלבד. הוא מיועד בעיקר למחשבים ללא קירור אקטיבי כלומר בלי מאוורר. זה לא מעבד מאוד חזק אבל הוא מקביל לביצועים של מעבד i7 דור 6. כלומר מעבד בן 7 שנים. עם זאת מדובר בעוצמה שמספיקה בהחלט לעבודות משרדיות או לצפייה בסרטונים למשל. הוא גם מאפשר להתמודד עם עשרות טאבים פתוחים ועוד אפליקציות שרצות ברקע. זה לא מחשב לגיימינג או לעריכת תמונות, אבל מי שרוכש לעצמו אחד כזה ככל הנראה לא מעוניין בכך בכל מקרה.
4 צפייה בגלריה
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
(רפאל קאהאן)
זיכרון הפעולה שלו בן ה-8 גיגה-בייט מספיק בהחלט לשימוש יומיומי. הוא מגיע עם מרחב אחסון של 256 גיגה-בייט וחריץ לכרטיס זיכרון. כלומר אפשר בקלות להוסיף כרטיס של 512 גיגה-בייט כדי להרחיב את האחסון. המסך בן ה-13.3 אינץ' הופך אותו לטאבלט גדול מאוד. האייפד פרו למשל מגיע ל-12.9 אינץ'. המסך מציע רזולוציית FHD ביחס צפייה של 16:9. כלומר על פניו מדובר במסך המיועד לצריכת מדיה ופחות ליצירה שלו. וחבל. הוא באמת מרהיב. הבהירות שלו גבוהה יחסית עם 550 ניט, כלומר כ-20% עד 30% יותר ממסך מחשב נייד "רגיל". מנגד התצוגה שלו מבריקה כך שהשתקפויות הן מחלה מובנית. מנגד, עם בהירות גבוהה יותר קל להשתמש בו בחוץ, עם כי לא באור שמש מלא.

ממשק מעולה

אם צורת העבודה המקובלת בטאבלט היא עם אצבע אחת, כאן תוכלו לעשות שימוש גם במקלדת המובנית שמספקת חוויית הקלדה די נדירה באיכותה בתצורה הזו. רוב המחשבים ההיברידיים מגיעים עם מקלדות שלרוב לא מאוד שימושיות מעבר לכתיבה של מיילים או טקסטים קצרים. ואולם כאן אני חייב לומר שאסוס הצליחה לפצח את הבעיה ולספק מקלדת שהייתי שמח לראות גם זמינה לטאבלטים או מחשבים היברידיים נוספים. היא עד כדי כך טובה. אמנם לא תקבלו כאן משוב של מקלדת אמיתית, אבל זה הכי קרוב שניתן בפורמט של מקלדת נתיקה עם עובי של מחברת בית ספר. מהבחינה הזו מדובר בהצלחה והטראקפד (משטח מגע) המובנה ממשיך את המגמה ומספק תנועה חלקה והקלקה נוחה.
4 צפייה בגלריה
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
מקלדת מהטובות מסוגה
(רפאל קאהאן)
אסוס מוסיפה לחבילה סטיילוס שניתן להשחיל לתוך לולאה מבד אלסטי שמובנית בצד המחשב. זה לא הפתרון הכי אלגנטי אבל הוא עובד. העט לא ייפול לכם בתיק בקלות או יעוף ממכה בניגוד למשל לאלה שמוצמדים מגנטית. העט עצמו אינו הדק ביותר בעולם, והוא גם ארוך יחסית. מנגד הוא מספק חוויית כתיבה מאוד נוחה ובעלת רגישות מספקת כדי לצייר או לסמן טקסטים. הבעיה היחידה שלי איתו זה שלצמד אותו למחשב אינה חווייה מאוד אינטואיטיבית. אבל זה משהו שעושים רק פעם אחת אז נסלח לה הפעם. כיאה למחשב מודרני יש כאן מצלמת רשת מובנית באיכות FHD ועם חיישן אינפרה-אדום לזיהוי פנים תואם Windows Hello, שזה עדיין די נדיר במחשבים קטנים או זולים יותר וחבל. כלומר לנהל כאן שיחת זום זו חוויה מאוד נעימה הן למשתמש והן לבן השיחה שכן איכות התמונה טובה מאוד. יש גם מצלמה אחורית בת 13 מגה-פיקסל אבל הסיכוי להשתמש בה מאוד נדיר ובכל מקרה איכות הצילום שלה בסיסית למדי.

מחשב לשימוש ביתי קל או לצד מחשב רגיל

ה-Vivobook 13 Slate OLED אינו מחשב נאה. הוא בסך הכל מציע מבנה די מרובע וללא שוליים מעוגלים. זה קצת פחות נעים להחזיק אותו ביד מאשר טאבלט אמיתי. הוא גם לא קל - 800 גרם בערך למסך ועוד כ-500 גרם למקלדת, תוסיפו לזה את הסטיילוס והנרתיק ואתם מגיעים לכמעט 1.4 ק''ג. הוא גם עבה יחסית עם 9 מ''מ לעומת 8 מ''מ בדגם של שנה שעברה. כדי לייצב אותו על שולחן אסוס הוסיפה מגן גב שכולל רגלית מתקפלת מובנית. זאת אומרת שיש כאן בעצם ארבעה חלקים נפרדים - המסך, המקלדת-כיסוי, המגן האחורי והעט. המגן והמקלדת מוצמדים למסך על ידי חיבור מגנטי. יתרונותיו - שהוא מאפשר לפרק ולהרכיב את החלקים בקלות. חסרונותיו - בתיק ללא נרתיק הוא מתפרק באותה הקלות אם הוא לא מיוצב בכיס מחשב או בין שני ספרים. כלומר, זה לא מחשב שאפשר לזרוק לתוך תיק בית ספר ללא מיקום ייעודי למחשב. וזה חבל ותיכף גם אסביר למה.
4 צפייה בגלריה
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
מחשב היברידי אסוס Vivobook 13 Slate OLED
רובוטריק אמיתי
(רפאל קאהאן)
מבחינת שקעים דווקא המצב טוב. 2 שקעי USB-C בתקן 3.2 ושקע אוזניות ושקע לחיבור למסך חיצוני. יש כאן את כל תקני התקשורת האלחוטיים שצריך, WiFi בתקן 802.11ax, בלוטות' 5.2 (שדרוג קל לשנה שעברה), אבל אין כאן שקע רשת, אם כי זה מצרך נדיר כיום. מערך המיקרופונים המובנה מספק איכות גבוהה למדי לשיחות ועידה וסייענים וירטואליים. מערך הסאונד כולל ארבעה רמקולים כמו בדגמי הפרימיום של האייפד והטאב S של סמסונג. איכות הצליל מרשימה מאוד ומשדרגת את חווית השמע בסרט או בהאזנה לספוטיפיי למשל וזאת בזכות מגבר חכם מובנה שיודע להתאים את עצמו לסביבה ולאופן השימוש - כלומר עם מקלדת, ללא ואם מחזיקים אותו אנכית או אופקית. הסוללה המובנית טובה אבל לא מרשימה ומספקת כ-10 שעות מסך. מנגד היא תומכת בטעינה מהירה ויש כאן מטען מובנה בן 65 וואט שמאפשר לטעון אותה ל-100% תוך כשעה ורבע.

סיכום: מחשב היברידי שהוא בעיקר תחליף לטאבלט

ה-Vivobook 13 Slate OLED דגם 2023 נמכר בכ-4,000 שקל. זה לא זול. מנגד, המתחרים הישירים שלו עולים לרוב הרבה יותר. אייפד פרו 12.9 אינץ' ללא מקלדת או סטיילוס יעלה לכם לפחות כ-4,500 שקל וזה עדיין לא מחשב אמיתי עם יכולת להריץ אפליקציות במקביל או להפעיל כונן נייד חיצוני. גם טאב S8 פלוס של סמסונג יעלה לכם לפחות 3,100 שקל עבור הדגם של שנה שעברה עם עט וללא מקלדת. וגם כאן זה לא מחשב ווינדוס אלא טאבלט אנדרואיד עם כל המגבלות הנלוות לכך. מחשבים היברידיים מבוססי ווינדוס עם מסך נתיק גם הם לא זולים במיוחד כמו למשל Microsoft Surface Pro שעולה בדגם הכי זול שלו כ-5,000 שקל ללא מקלדת.
המעבד החזק יותר אומר שניתן תיאורטית להשתמש ב-Slate כמחשב נייד. הוא יכול להתאים לסטודנטים או תלמידים, עם כי מדובר במכשיר עדין יחסית ומועד לפורענות. עבור אנשי עסקים שמטיילים בעולם וצריכים רק גישה למיילים וקצת אקסל הוא גם יעיל. אבל קשה לומר שהוא יכול להחליף מחשב לחלוטין. המעבד שלו לא מאפשר לעבוד מאוד מהר, או להריץ יותר מדי אפליקציות במקביל. כל עוד אתם הצרכים שלכם לא מעבר לגלישה באינטרנט, כתיבת מסמכים בוורד או צפייה בסרט והאזנה למוזיקה ואתם רוצים שניתן יהיה לקחת אותו איתכם לכל מקום, ה-Slate הוא מחשב מוצלח מאוד. אבל אם אתם מחפשים משהו שיכול לעמוד בקצת יותר תסריטי שימוש כמו יצירת תוכן או עבודה מחוץ לבית ולמשרד, כנראה שהוא לא הבחירה הטבעית.