"החיפוש בגוגל שבור" הוא משפט שחוזר על עצמו הרבה מאוד פעמים בשנים האחרונות. אם חלילה תגלשו לאתר של גוגל ללא חוסם פרסומות או לפחות חוסם אמצעי מעקב, סביר להניח שתותקפו מכל עבר בפרסומות או חיפושים ממומנים, ואת התוצאות של שאילתת החיפוש המקורית תמצאו אולי בתחתית העמוד. אבל זה לא חייב להיות כך. בשנים האחרונות, עם העלייה למודעות לפרטיות או יותר נכון למודעות להפרות הפרטיות, החלו להופיע עשרות מנועי חיפוש אלטרנטיביים. חלקם טובים יותר, חלקם פחות, אבל בסך הכל רובם מציעים משהו שנדיר למצוא כיום - שירות אינטרנט שלא מנסה לחלוב את הנתונים האישיים שלנו כמודל עסקי. הנה כמה מהבולטים.
1 צפייה בגלריה
חיפוש פרטי זה אפשרי
חיפוש פרטי זה אפשרי
חיפוש פרטי זה אפשרי
(אילוסטרציה: Shutterstock)

עוד בנושא:

DuckDuckGo: הברווז שבחיפוש
המנוע הזה הוא המקורי, או לפחות אחד מהראשונים שניסו לשבור את אובדן הפרטיות של האינטרנט בגרסתה המוקדמת. החברה שעומדת מאחוריו מפתחת כל מיני מוצרים לשמירה על הפרטיות והאבטחה של הגולשים, מדפדפן מאובטח, פלטפורמת הגנה על מיילים ועד אפליקציות להגנה מפני מעקב באנדרואיד. היתרון של מנוע החיפוש הוא במספר המקורות הגדול שלו - כ-400 בסה''כ - מיאהו, בינג ויאנדקס ועד ויקיפדיה. כבונוס הוא לא שומר את היסטוריית החיפושים שלכם. ניתן למצוא אותו כאן.
Startpage: גוגל ללא גוגל
החברה ההולנדית הזו גם מתמחה במוצרים שמגנים על פרטיות המשתמשים. מנוע החיפוש שלה הפך לפופולרי מאוד בשנים האחרונות בזכות האיכות הגבוהה של תוצאותיו. איך הוא מצליח? פשוט מאוד, הוא רוכב על גוגל ובמקום שאתם תחפשו הוא עושה זאת בשבילכם כדי שזו לא תוכל לעקוב אחריכם. הוא בעצם שומר על האנונימיות שלכם מפני גוגל ולמעשה גם מפניו. מהניסיון שלי (גילוי נאות, הוא מנוע החיפוש העיקרי שלי ביומיום) הוא מגיע לתוצאות מצוינות, גם אם לפעמים הוא קצת מפספס. ניתן למצוא אותו כאן.
ריפרש
התוכנית של מטא לחיסול ChatGPT
40:33
Brave Search: חיפוש עצמאי
בניגוד לשני המנועים לעיל, ברייב מנסה לעשות את החיפוש שביקשתם ממנו בעצמו, עם כי בהחלט ניתן לבקש ממנו גם תוצאות מגוגל באופן אנונימי. האינדקס שלו כולל כ-10 מיליארד דפים, וב-92% מהחיפושים התוצאות מגיעות ממנו. עם זאת הוא לא בוחל בחיפוש בבינג או בגוגל בשאר המקרים. היתרון שלו הוא בכך שכמו דאקדאקגו, יש לו דפדפן משולב. החברה שמאחוריו מנסה לספק חבילת גלישה פרטית, אבל כעת היא שוקלת לשנות את המודל העסקי שלה ולהציג פרסומות למשתמשים בחינם או לדרוש דמי מנוי כדי לחפש ללא פרסום. ניתן למצוא אותו כאן.
Qwant: פרנץ' טאץ'
קוואנט הוא מנוע חיפוש די ותיק שמקורו מצרפת. בניגוד לגוגל, החברה שמאחוריו מתחייבת לא למכור את הנתונים האישיים שלכם למטרות פרסום, לא לשמור את נתוני החיפוש וכן לא להציג תוצאות ממומנות לפני התוצאות האמיתיות. הבעיות שלו נובעות מכך שהאינדקס שלו די מיושן ולא מתעדכן תדיר, בצרפת מדובר במנוע החיפוש הרביעי אחרי גוגל, בינג ויאהו. המודל העסקי של החברה שמאחוריו מתבסס על תשלום פר קליק (CPC) כלומר אם המחפש מקליק על תוצאה החברה מקבלת תשלום זעיר. חלק מהתוצאות שהיא מציגה מגיעים מאתרים מסחריים או מרשתות חברתיות כגון פייסבוק או יוטיוב. ניתן למצוא אותו כאן.
Mojeek: בריטי ועצמאי בשטח
בניגוד לחלק מהמנועים כאן, מוג'יק הבריטי הוא מנוע חיפוש שאינו חייב דבר לאחרים. החברה שמאחוריו פיתחה בוט שסורק את הרשת ויוצר אינדקס משלו באופן עצמאי. מכיוון שמדובר בפלטפורמה שקיימת כמעט 20 שנה, ניתן להעריך שהיא צברה לא מעט נתונים כדי להחזיר תוצאות חיפוש ברמה מאוד גבוהה. היתרון העיקרי שלו הוא שכמדיניות אין מעקב אחר החיפושים של משתמשים. הוא נחשב למאוד יעיל בעיקר לתוצאות חיפוש באנגלית. האינדקס של החברה מונה כ-6 מיליארד דפי אינטרנט. לא המספר הכי גבוה בעולם. ניתן למצוא אותו כאן.
Searx: קוד פתוח הוא קוד בטוח
מנוע החיפוש הזה קצת שונה מכל השאר. הוא מבוסס על פרויקט קוד פתוח ומשתמש במנועי חיפוש מסחריים כדי לספק לכם תוצאות. את הבקשות הוא שולח לגוגל או לבינג אחרי שהסיר את כל המידע המזהה שהן כוללות. היתרון שלו הוא בכך שהתוצאות שלו אמורות להיות ללא הטיה מסחרית. כלומר אם תחפשו "ביצה" הוא לא יחזיר לכם עשרות תוצאות ממומנות או מהונדסות להיכן ניתן לרכוש ביצה ברשת. מכיוון שמדובר בפרויקט קוד פתוח אין חברה שמפעילה אותו אלא רשת של מתנדבים שמפעילים שרתים מבוססי Searx. למעשה אתם יכולים גם להתקין אותו על המחשב הפרטי שלכם בבית או במשרד ולהשתמש בו. ניתן למצוא את כל הפלפורמה והשרתים שמפעילים אותה כאן.
Gibiru: גוגל אבל פרטי
גיבירו הוא למעשה חזית לחיפוש שמתבצע בגוגל עצמה. מה שהמנוע הזה עושה זה להעביר את שאילתת החיפוש שלכם לגוגל באופן מוצפן, וללא מעקב. זה מעין סוג של פרוקסי, כלומר, הוא מבצע את החיפוש בשמכם. החברה שמאחוריו מתחייבת למודל עסקי שדרכו היא מרוויחה כסף רק אם רכשתם משהו דרך אחת מתוצאות החיפוש שקיבלתם. ניתן למצוא אותו כאן.