בסוף העשור הקודם עזבו ויוק רגהונתן וסרידהר רמסוואמי את משרותיהם הבכירות בגוגל עם חלום שאפתני: להקים מנוע חיפוש חדש שבניגוד לזה שפיתחה המעסיקה שלהם לשעבר, ישים במרכז את המשתמשים ולא את המפרסמים. השבוע הודיעו השניים כי מנוע החיפוש שפיתחו, ניבה (Neeva), ייסגר לצמיתות בתחילת החודש הבא.
3 צפייה בגלריה
Neeva
Neeva
Neeva. אלטרנטיבה לגוגל
(צילום: Poetra.RH / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עד 2018 כיהן רמסוואמי כסגן נשיא בכיר בגוגל והאחראי לתחום הפרסום, ואילו עמיתו רגהונתן היה עד 2019 סגן נשיא והאחראי למונטיזציה של יוטיוב. השניים הקימו את Neeva לפני ארבע שנים ובשנת 2021 השיקו את מנוע החיפוש ממוקד הפרטיות ונטול הפרסומות שלהם. החברה הציעה למשתמשים גרסה חינמית ולצדה גרסת פרימיום שעלתה 4.95 דולר לחודש וכללה פיצ'רים נוספים כמו VPN (רשת וירטואלית פרטית) ומנהל סיסמאות.
Neeva הגיעה לפי הצהרותיה ל-600 אלף משתמשים, אבל זה ממש לא הספיק. "גילינו שזה דבר אחד לבנות מנוע חיפוש, ודבר אחר לחלוטין לשכנע משתמשים בצורך לעבור לחלופה טובה יותר", כתבו המייסדים בפוסט שבו הכריזו על סגירת מנוע החיפוש, "מהקושי הלא נחוץ הכרוך בשינוי הגדרות מנוע החיפוש אשר משמש כברירת מחדל, ועד האתגרים הכרוכים בלסייע לאנשים להבין את ההבדל בין מנוע חיפוש לדפדפן - רכישת משתמשים הייתה מאוד קשה".
3 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
גוגל. נתח שוק של כ-92%
(צילום: shutterstock)
השניים הוסיפו כי "בניגוד לאמונה הרווחת, לשכנע אנשים לשלם על חוויה טובה יותר היה למעשה פחות קשה מאשר לגרום להם לנסות מנוע חיפוש חדש".
קשה להגיד שההצהרה הזאת הפתיעה מישהו בתעשייה. גוגל היא כבר יותר משני עשורים שם נרדף לחיפוש באינטרנט, ולפי חברת המחקר Statcounter נתח השוק שלה עומד על כ-92%. אפילו מיקרוסופט - לא בדיוק חברה קטנה ודלת אמצעים - לא הצליחה להגדיל את נתח השוק של מנוע החיפוש שלה בינג, שעומד על פחות מ-3%, למרות מתיחת פנים משמעותית שעשתה לו בחודשים האחרונים (שכללה שילוב של צ'אטבוט שמבוסס על הטכנולוגיה של OpenAI ופיצ'רים נוספים).
3 צפייה בגלריה
סרידהר רמסוואמי ו-ויוק רגהונתן
סרידהר רמסוואמי ו-ויוק רגהונתן
מייסדי Neeva. מימין: סרידהר רמסוואמי ו-ויוק רגהונתן
(צילום: Neeva)
מייסדי Neeva ציינו כי בנוסף לאתגרים הספציפיים שעומדים בפני מי שמנסה לחדור לשוק עם מנוע חיפוש חדש, החברה נפגעה גם מ"האווירה הכלכלית" הנוכחית, שכידוע מקשה על סטארטאפים לגייס כספים ואף הובילה בחודשים האחרונים לסגירה של סטארטאפים ולגלי פיטורים משמעותיים בחברות רבות, כולל ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, מיקרוסופט, מטא ואמזון.
Neeva הוא ממש לא מנוע החיפוש היחיד שמנסה לקרוא תיגר על גוגל: גם Perplexity, שהוקם גם הוא על ידי יוצאי גוגל, You ומנועי חיפוש אחרים מנסים לרכוב על הגל של הבינה המלאכותית היוצרת בניסיון לגרום למשתמשים לנסות משהו חדש אחרי 25 שנות גוגל. הסגירה של Neeva אינה סימן מבשר טובות מבחינתם: גם נתח השוק שלהם מזערי ולא ברור אם יצליחו להתקיים עוד זמן רב.

בדרך לענן

אז מה הולך לקרות עכשיו עם Neeva? למרות הכישלון של מנוע החיפוש, המייסדים מדגישים כי החברה לא נסגרת, אלא פשוט משנה כיוון. "בשנה האחרונה ראינו את הצורך הברור והדחוף במודלי שפה גדולים (LLMs) שניתן להשתמש בהם באופן יעיל, לא יקר, בטוח ואחראי. רבות מהטכניקות שפרצנו איתן את הדרך - מודלים קטנים, הקטנת גדלים, צמצום זמן ההשהיה ויישום בצורה לא יקרה - הם האלמנטים שארגונים גדולים באמת רוצים וצריכים, היום. אנחנו בוחנים באופן פעיל כיצד אנחנו יכולים ליישם את המומחיות שלנו בתחום החיפוש ומודלי השפה הגדולים ונספק עדכונים על העתיד שלנו בשבועות הקרובים".
לפי דיווח של אתר The Information, העתיד שב-Neeva מדברים עליו הוא רכישה על ידי חברת הענן Snowflake. הטכנולוגיה של Neeva תסייע ל-Snowflake להציע ללקוחותיה כלי בינה מלאכותית שיאפשרו להם לחפש מידע בדאטה ובמסמכים הפנימיים שלהם. וכך, Neeva שוב תמצא את עצמה מתייצבת מול ענקיות כמו גוגל ומיקרוסופט: הטכנולוגיה שהיא מפתחת תסייע ל-Snowflake להתחרות בשירותי הענן שלהן, שכבר מציעים שירותים דומים ללקוחות.