בנסיעה היומית שלי - 50 דקות באחד מעשרות הקווים התלת-ספרתיים שמביאים אנשים לתל אביב ומחזירים אותם הביתה בסוף היום - אני מתאהב בגלקסי פולד. אחוז ניכר מיושבי האוטובוס צופה בסרטונים או תוכניות בנטפליקס, בין אם על מסך קטן-יחסית של הטלפון הסלולרי שלהם, או על מסך גדול של טאבלט שהם סוחבים בתיק יחד עם הסמארטפון. אני פורס את הפולד, ונהנה מחוויה של טאבלט קטן בלי הצורך לקחת איתי (ולהטעין בלילה) שני מכשירים.
3 צפייה בגלריה
גלקסי פולד 5G
גלקסי פולד 5G
סמארטפון מתקפל במשקל כבד. גלקסי פולד
(צילום: AFP)
זו בדיוק החוויה שסמסונג מקווה למכור בטלפון הדגל החדש שלה, שמחירו אסטרונומי למדי - 8,000 שקלים (ייבוא של חברת סאני). זו גם החוויה שבמהלכה הפס לאורך הציר שעליו מסך הטלפון מתקפל הכי פחות בולט. הוא שם, אבל קשה לומר שהוא מפריע. רכיב המצלמות הקדמיות, שמונע מהתמונה להיות מלבן מושלם, מפריע יותר, אבל גם זה לא מספיק כדי להרוס את החוויה.
ובכל זאת, אני לא הולך להמליץ לכם לקנות את הגלקסי פולד. המחיר שתשלמו עליו גבוה לא רק במובן הישיר של המילה, אלא גם במובן החווייתי. כיאה לדור ראשון של טכנולוגיה חדשה, יש כאן מגוון יכולות חצי-אפויות ופשרות מהותיות בהנדסת אנוש.

לא ללחוץ חזק מדי

אם עקבתם אחרי הסאגה של הגלקסי פולד ב-2019 - המבקרים שזיהו בעיות ביחידות הביקורת שלהם, ההשקה שנדחתה מתחילת השנה לסופה - אולי אתם חושבים שאתם יודעים על אילו בעיות אני מדבר. אבל האמת היא שהתקלות אשר הובילו לדחיית ההשקה תוקנו, כך נראה. הימים שהפולד בילה בכיס שלי לא גרמו למסך לפתח בליטות מוזרות או להישרט. יחידה נוספת שהייתה ברשותנו, אשר הגיעה כשאינה חדשה, כן כללה שריטה עמוקה על מסך המכשיר, מהסוג שלא תמצאו במסכים רגילים. זה נובע מכך שלפולד יש ציפוי פלסטיק, שלחיצה חזקה עליו עלולה לייצר שקעים דמויי-שריטות.
הבעיה הכי גדולה בפולד היא היותו פחות טוב מטלפון סטנדרטי בחלק ניכר מתסריטי השימוש שאליהם הורגלנו בעשור שבו רובנו עברנו לסמארטפון עם מסך מגע. זה מתחיל מהחוויה הבסיסית של לשים את הטלפון בכיס או בתיק. הוא פשוט גדול מדי וכבד מדי, אין דרך אחרת לומר את זה. בתצורה המקופלת שלו, עוביו מגיע ל-15.5 מ"מ בצד אחד ו-17.1 מ״מ קרוב יותר לציר הקיפול, יותר מפי שניים מגלקסי S10. משקלו, 263 גרם, גבוה גם הוא משמעותית משל טלפון רגיל. לא היה לי סמארטפון כל כך עבה מאז ה-N95 של נוקיה, אי אז ב-2007. לא התגעגעתי.
ולא רק העובי והמשקל שלו כאילו הגיעו אלינו מימי סמארטפון הראשונים. גם המסך הקטן של הטלפון, שבו אתם אמורים להשתמש כאשר המכשיר מקופל, הוא נוסטלגי - ולא במובן טוב. זהו מסך 4.6 אינץ׳, ביחס מסך לא סטנדרטי במיוחד של 21:9. הוא פשוט קטן מדי בהשוואה למה שאנחנו רגילים אליו, ויחס המסך הלא-סטנדרטי גורם לכך שחלק מהאפליקציות גם משאירות פסים שחורים למעלה ולמטה כי אינן מסוגלות להתמודד איתו.
עבור אותם השימושים, המסך הגדול - 7.3 אינץ׳ גודלו - פשוט גדול מדי. הוא אמנם יפהפה ובהיר, אבל מה עושים כשאתם רוצים להשתמש בווייז במכונית, למשל? אין ברירה אלא להשתמש במסך הקטן. ופתיחת המכשיר בכל פעם שאתם רוצים לעשות משהו אינה בדיוק הפואנטה כאן. קצת מצער שסמסונג לא הלכה בכיוון של וואווי, שהשיקה את המייט X שלה עם מסך בצידו החיצוני של הטלפון (לא שזה פתרון נטול בעיות, היות ומסך שכזה אף פעם לא מוגן).

מסך מפוצל

החוויות שבהן הפולד מתעלה על מה שהיה עד עכשיו הן חוויות טאבלט בעיקר, וכן הפעלה של מספר יישומים בו זמנית. תוכלו להריץ שלוש אפליקציות במקביל בתצורת מסך מפוצל. למה שארצה לעשות את זה? לי, אישית, לא ברור. אני מכיר בכך שיש אנשים הנהנים מיכולות מסך מפוצל במכשירים כמו גלקסי נוט, ועבורם יש כאן יותר שטח מסך לעבוד איתו - אבל נראה לי שמרבית המשתמשים לא ינצלו את היכולת הזה.
3 צפייה בגלריה
גלקסי פולד
גלקסי פולד
מלבן לא מושלם, בגלל המצלמות
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
מה שנשאר לנו זה כל הקשור למקדם החדשנות. תגידו מה שתגידו, טלפון מתקפל בכיס זה מגניב. אבל, כי תמיד יש אבל עם הטלפון הזה, כשאתם קוראים או משתמשים בדפדפן, קל מאוד לראות את פס הקיפול בטלפון. הוא מציק. ובכל זאת, צריך להוריד את הכובע בפני סמסונג על זה שייצרה טלפון מתקפל, וגם הייתה הראשונה להביא אותו לשוק. זה מיזם שדורש מאמצי מחקר ופיתוח כבירים, ולא מעט תעוזה. בעולם המלא בטלפונים אשר נראים דומים עד זהים, סמסונג יצרה משהו משלה.

מפרט סטנדרטי של 2019

מתחת למכסה של הטלפון הזה, יש פחות חדשנות. הפולד מצוייד מפרט סטנדרטי של מכשיר דגל מסוף 2019. ערכת השבבים היא סנאפדראגון 855 של קוואלקום, יש 12 גיגה בייט של זיכרון RAM ו-512 גיגה בייט של נפח אחסון. זה אומר שהמכשיר פועל בצורה חלקה ומהירה, גם כשאתם מריצים על המסך הכפול שלו כמה חלונות. סוללת המכשיר הכפולה (יש אחת בכל חלק שלו) היא סוללת 4,380 מיליאמפר-שעה, שתספיק לכם בקלות ליום של שימוש, ואולי תספיק אפילו ליום וחצי של שימוש מתון. כמו כן, יש כאן רמקולי סטריאו עם עוצמה גבוהה יחסית לטלפון סלולרי, וסאונד טוב.
בגלל הצורה הייחודית של הפולד, סמסונג שילבה בו 3 מערכי מצלמות. יש את המצלמה הקדמית של המסך הקטן (10 מגה-פיקסל), המצלמות הקדמיות של המסך הגדול (10 מגה-פיקסל סטנדרטית ו-8 מגה-פיקסל עם חיישן עומק), ומערך המצלמות האחוריות (16 מגה-פיקסל אולטרה-רחבה, 12 מגה-פיקסל זום, 12 מגה-פיקסל עם מפתח צמצם כפול של f/1.5 ו-f/2.4). גם כאן, בפועל מדובר בתוצר הצילום הסטנדרטי של טלפון דגל מבית סמסונג לסוף 2019 - מצלמות שמפיקות תמונות ממש טובות גם בתנאי תאורה בעייתיים.
מה שקצת מפריע ליהנות מהמצלמות היא תצורת הטלפון. הבעיה היא אותה הבעיה כמו בתסריטים האחרים - העינית הדיגיטלית נמצאת או על מסך גדול מדי שצריך לפתוח כדי להשתמש בו, או על מסך קטן מדי. ולא סתם קטן מדי, אלא כזה שבו התמונה עצמה תופסת רק חלק מהמסך, כי יחס גובה-רוחב שלה שונה מאוד מזה של המסך החיצוני.
הפולד מגיע עם אנדרואיד 9 (לא ידוע מתי ישודרג לאנדרואיד 10), שעבר התאמות כדי לעבוד עם שני המסכים. תוכלו להחליט, למשל, אם סגירת הטלפון תעביר את האפליקציה אוטומטית למסך הקטן, ופתיחתו תעביר את האפליקציה אוטומטית למסך הגדול. במרבית המקרים זה עובד בלי בעיות, במיוחד ביישומים של גוגל - סמסונג עבדה עם החברה כדי להתאים את אנדרואיד לשימושים של מסכים מתקפלים. הבעיה המהותית כאן היא יחס המסך של שני המסכים - יש אפליקציות שפשוט לא הותאמו ליחס מסך כזה, ולכן הן נמרחות או מסתירות פרטים.
האריזה של הפולד כוללת אוזניות אלחוטיות של סמסונג, מטען מהיר בהספק 15 וואט וכיסוי דק מיוחד העשוי מסיבים סינטתיים (ארמיד) עמידים שאמורים למנוע שריטות. הכיסוי, חייבים לציין, נראה יפה ומרגיש נוח.
3 צפייה בגלריה
גלקסי פולד
גלקסי פולד
גלקסי פולד. אתם באמת צריכים את זה?
(צילום: AP)
הפולד מנסה לשכנע אתכם שהעתיד כבר כאן, מסכים מתקפלים מוכנים לתשומת הלב (ולהשקעה הכספית) שלכם. הקייס אותו הוא בונה מעניין, אבל לא משכנע אלא אם יש לכם צורך מאוד ספציפי עליו הטלפון הזה יכול לענות. אם תרכשו בנפרד סמארטפון סטנדרטי וטאבלט אמנם תצטרכו לסחוב שני מכשירים, אבל זה יהיה זול יותר ויעשה את העבודה בצורה טובה יותר עבור רוב המשתמשים.
אם השמועות נכונות, סמסונג תשיק בשבוע הבא את הטלפון המתקפל השני שלה, שינסה לעשות משהו אחר - לקחת מסך בגודל סטנדרטי ולקפל אותו בחצי. לנובו עושה את אותו הדבר עם מוטורולה רייזר החדש שלה. אלה רעיונות פחות חדשניים מהפולד, אבל בטווח הארוך הם עשויים להיות האלה שמנצחים בקרב על לב הצרכנים. לכל הפחות, עד שמישהו יצליח לשלב בין סמארטפון לטאבלט בצורה נוחה יותר.