סמסונג ממשיכה להסתער על שוק הסמארטפונים המתקפלים, למרות ההשקה הלא-ממש-חלקה של הגלקסי פולד: אם לא יהיו הפתעות, בעוד שבוע בדיוק צפויה הענקית הקוריאנית להציג לעולם את גלקסי Z פליפ, הסמארטפון המתקפל השני שלה. זה יקרה באירוע בסן פרנסיסקו שבו תציג גם את סדרת הדגל החדשה שלה, שתיקרא ככל הנראה גלקסי S20.
4 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ בתמונות שדלפו לרשת
גלקסי Z פליפ בתמונות שדלפו לרשת
כך הוא ייראה? גלקסי Z פליפ בתמונה שדלפה לרשת
(מתוך אתר WinFuture)
ההחלטה של סמסונג להשיק סמארטפון מתקפל שני תוך חודשים ספורים, כאמור, אינה מובנת מאליה. רוב המתחרות שלה - למעט וואווי ומוטורולה - עדיין יושבות על הגדר, ואף שחלקן כבר פיתחו אב-טיפוסים של סמארטפונים מתקפלים (שיאומי ו-LG למשל), הן אינן ממהרות להוציא אותם לשוק. יש לכך סיבה הגיונית: הסמארטפונים המתקפלים הם עדיין רגישים, שבירים ובעיקר יקרים מאוד.
קחו לדוגמה את גלקסי פולד: הסמארטפון המתקפל הראשון של סמסונג הוצג לראשונה בפברואר אשתקד והיה אמור להגיע למדפים באפריל. אבל כאשר היחידות הראשונות נשלחו לעיתונאים, התברר כי המסך רגיש מדי ואינו מוגן כראוי. זה הוביל לדחייה של ההשקה ברגע האחרון, להחזרת המכשיר לשולחן השרטוטים ולבסוף להשקה בשווקים נבחרים בספטמבר. אלינו, אגב, הוא הגיע ממש לאחרונה עם תג מחיר של כ-8,000 שקלים.
גם הסמארטפון המתקפל של המתחרה וואווי סבל מעיכובים: כאשר היצרנית הסינית הציגה את מייט X בתערוכת הסלולר בברצלונה (MWC), כמה ימים לאחר שסמסונג הציגה את הפולד, היא הבטיחה שהוא יגיע למדפים באמצע 2019. בסופו של דבר הוא הגיע למשתמשים רק בנובמבר.
4 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ בתמונות שדלפו לרשת
גלקסי Z פליפ בתמונות שדלפו לרשת
בסמסונג מקווים שאתם אוהבים סגול
(מתוך אתר WinFuture)
גלקסי פולד, נזכיר, הוא סמארטפון עם מסך מתקפל בגודל 7.3 אינץ' שנפתח כמו ספר. כאשר הוא פתוח, ניתן להשתמש בשלוש אפליקציות במקביל וכמובן לצפות בסרטונים, תמונות וכו'. כאשר הוא סגור ניתן להשתמש בו ממש כמו בסמארטפון רגיל, באמצעות מסך משני בגודל 4.6 אינץ' שנמצא בצידו הקדמי. היתרון של המכשיר ברור: כאשר הפולד פתוח, הוא משמש למעשה כטאבלט. כשהוא סגור, אפשר להכניס אותו בקלות לכל כיס.

מתקפל בגישה שונה

אם להאמין לתמונות, סרטונים ופרטים נוספים שדלפו לרשת בחודשים האחרונים, בגלקסי Z פליפ הגישה שונה לחלוטין: במבט ראשון המכשיר ייראה לכם כמו אותם מכשירי צדפה ששלטו בשוק בשנות ה-90. כאשר תפתחו אותו תגלו מסך מתקפל בגודל 6.7 אינץ'. בצדו הקדמי של המכשיר צפוי להיות מסך זעיר בגודל אינץ' אחד, שאמור להציג למשתמשים את השעה, התאריך ומצב הסוללה וגם לשמש כעינית של המצלמה.
אם קהל היעד של הגלקסי פולד היה אנשי עסקים אמידים בגיל העמידה, עם הסמארטפון המתקפל החדש סמסונג מנסה לחזר אחרי קהל שונה לחלוטין: נשים בשנות ה-20 לחייהן. המנכ"ל היוצא של חטיבת המובייל בסמסונג, די.ג'יי קו, אפילו סיפר בשיחות סגורות שההשראה למכשיר הייתה נרתיקי האיפור המתקפלים של חברת לנקום.
4 צפייה בגלריה
פודרה של לנקום
פודרה של לנקום
השראה? פודרה של לנקום
(צילום: לנקום)
4 צפייה בגלריה
גלקסי פולד 5G
גלקסי פולד 5G
לא ההשקה הכי חלקה בעולם. גלקסי פולד
(צילום: AFP)
לפי ההדלפות והשמועות, גלקסי Z פליפ יגיע עם שתי מצלמות אחוריות ברזולוציית 12 מגה-פיקסל, מצלמת סלפי ברזולוציית 10 מגה-פיקסל, קורא טביעת אצבע בצידו של המכשיר וטעינה בהספק של 15 וואט. המכשיר צפוי לתמוך גם בטעינה אלחוטית, כולל טעינה הפוכה שתאפשר לו לספק כוח למכשיר אחר. עם זאת, הסוללה צפויה להיות קטנה למדי - 3,300 או 3,500 מיליאמפר-שעה.
סמסונג החליטה כנראה לצייד את המכשיר המתקפל החדש בערכת השבבים סנאפדרגון 855+ של קוואלקום, ולוותר על ערכה 865 החדשה יותר. זיכרון ה-RAM יעמוד על 8 גיגה בייט, ונפח האחסון יהיה 256 גיגה בייט. המכשיר צפוי להגיע עם שקע USB-C, וככל הנראה ללא שקע אוזניות, בהתאם לטרנד שמשתלט על עולם הסמארטפונים בשנים האחרונות. ומה לגבי הצבעים? נכון לעכשיו ידוע על שניים בלבד - שחור וסגול.

זכוכית דקיקה

אחת השמועות המעניינות ביותר לגבי הגלקסי Z פליפ היא שהמסך שלו יהיה עשוי מזכוכית דקיקה, שמעליה שכבת מגן מפלסטיק. זה יהיה המכשיר המתקפל הראשון עם מסך זכוכית, מכיוון שעד כה לא הצליחו היצרניות לקפל את החומר הקשיח. על פניו מדובר בהתקדמות טכנולוגית חשובה, שכן פלסטיק הוא חומר שנשרט בקלות ורגיש ללחיצות חזקות. תשאלו את אפל, שהשקיעה לאחרונה רבע מיליארד בחברת קורנינג על מנת שתפתח עבורה זכוכית מתקדמת - ככל הנראה עבור המכשירים המתקפלים העתידיים שלה.
עוד שמועה מעניינת מדברת על כך שיהיה ניתן "לנעול" את הגלקסי Z פליפ בזווית של 90 מעלות, מה שיקל על משתמשים שרוצים לנהל שיחות וידיאו כאשר הוא מונח על השולחן מולם. מה שסמסונג לא הצליחה לעשות, ככל הנראה, הוא להעלים את הפס הבולט לעין במקום שבו מתקפל המסך. הפס הזה קיים גם בגלקסי פולד, ומהווה תזכורת לכך שהסמארטפונים המתקפלים עדיין נמצאים בראשית דרכם, ויש להם עוד דרך לעבור לפני שהקיפול יהיה באמת בלתי מורגש.
לפי אחת ההדלפות, הסמארטפון החדש צפוי להגיע לחנויות ב-14 בפברואר ויעלה כ-1,400 דולר. שמועה מוקדמת יותר דיברה על תג מחיר של 845 דולר, אך זה נשמע כמו סכום נמוך למדי ביחס ליכולות ולמפרט של המכשיר. כך או כך, המכשיר יהיה זול יותר מהגלקסי פולד שעולה כמעט 2,000 דולר. האם המכשיר הזה יגיע לישראל? מוקדם מדי להגיד, אבל מכיוון שהפולד הגיע לכאן - גם אם באיחור מסוים - סביר להניח שכן.

היריב הסיני

המתחרה הישיר של הגלקסי Z פליפ יהיה מוטורולה רייזר, סמארטפון מתקפל בתצורת צדפה שייצא לשוק ממש בסמוך אליו ויעלה ככל הנראה מעט יותר - 1,500 דולר. לנובו, שרכשה את המותג מוטורולה, מקווה שמי שהשתמשו בטלפון רייזר לפני עשור ישמרו אמונים למותג הוותיק, אבל לפחות על הנייר המכשיר של סמסונג מתעלה על היריב הסיני שלו: המסך של הרייזר קטן יותר (6.2 אינץ'), הסוללה שלו חלשה יותר (2,510 מיליאמפר-שעה) והוא מצויד בערכת שבבים מתקדמת פחות (סנאפדרגון 710 של קוואלקום).
כדאי לזכור שלמרות הבאז התקשורתי, נתח השוק של הסמארטפונים המתקפלים הוא עדיין טיפה באוקיינוס של סמארטפונים רגילים. סמסונג, למשל, הצהירה שהיעד שלה הוא למכור 500 אלף יחידות של גלקסי פולד ב-2019. זה מעט מאוד בהתחשב בכך שבמהלך השנה שעברה היא מכרה כ-295 מיליון סמארטפונים ברחבי העולם (לפי נתוני חברת המחקר IDC). אבל לא נראה שזה ממש מפריע לענקית הקוריאנית: בדו"חות הכספיים של הרבעון הרביעי של 2019 היא הביעה תקווה שב-2020 תצליח להגדיל את ההכנסות שלה בין היתר באמצעות השקה של סמארטפונים מתקפלים חדשים. כן, ברבים.