אם היו אומרים לכם לפני כמה שנים שאוזניות הולכות להיות אחד המוצרים הלוהטים בעולם הטכנולוגיה, כנראה שהייתם משיבים שמדובר במדע בדיוני. אבל המוצר המנומנם הזה, שבמשך תקופה ארוכה הטכנולוגיה שמאחוריו לא ממש עברה תהפוכות, הפך בשנים האחרונות לאחד המוצרים הסקסיים והחדשניים בשוק - בעיקר בזכות טכנולוגיית ה-True Wireless שמעלימה לחלוטין את הצורך בחוטים לטובת קישוריות בלוטות'.

7 צפייה בגלריה
אוזניות אלחוטיות
אוזניות אלחוטיות
בכיוון השעון: מיקרוסופט סרפייס אירבאדס, גוגל פיקסל באדס, אמזון אקו באדס ואפל איירפודס פרו
(צילום: יח"צ, AP)
כמו בהרבה מקרים אחרים בעולם הטכנולוגיה, חלק גדול מה"אשמה" נופל על אפל. אמנם ענקית הטכנולוגיה האמריקאית לא הייתה הראשונה שהציגה אוזניות נטולות חוטים, אבל כמו במקרה של האייפון בעשור הקודם, הכניסה שלה לתחום סימנה למתחרים את הכיוון ושינתה את המציאות. ה-Airpods שהיא השיקה ב-2016 הפכו ללהיט ענק שהוליד אינספור מתחרים וחיקויים (כן, וואווי ושיאומי, אנחנו מדברים עליכן).
האמת היא שכאשר האיירפודס הושקו, התגובות היו די צוננות. המבקרים לא הבינו מה בדיוק הבעיה עם החוט הדקיק שמחובר לאוזניות שבהן השתמשנו עד עכשיו, ותהו מי יסכים להכניס לאוזניו את האוזניות שנראות כמו "בדלי סיגריות". אבל בדלי הסיגריות האלה הפכו תוך כמה שנים לעוד אחד מהעיצובים האיקוניים של אפל וסייעו להפוך את האיירפודס למוצר נחשק ביותר. כשמסתובבים בניו יורק או סן פרנסיסקו, ובמידה מסוימת גם בתל אביב, נדמה לפעמים שבאוזניו של כל בן אדם שני שעובר ברחוב תחובות האוזניות של אפל.

הענף צפוי לצמוח ב-60%

בסוף החודש שעבר השיקה אפל את האיירפודס פרו, גרסה חדשה ויקרה יותר (259 דולר לעומת 159 דולר בדור הראשון), שכוללת לראשונה גם עמידות למים ולזיעה, וחשוב מכך, מנגנון אקטיבי לביטול רעשים - תכונה שעד לאחרונה הייתה שמורה בעיקר לאוזניות מסוג On Ear שעוטף את האוזניים מבחוץ. בניגוד לדגמים הקודמים, האיירפודס פרו מגיעות עם מתאמים שמאפשרים למשתמשים להתאים אותן למידות האוזניים שלהם (ואולי עכשיו הם סוף-סוף יפסיקו להפיל אותן למסילות הרכבת התחתית בניו יורק). הן כבר נמכרות בישראל ועולות סביב ה-1,300 שקל.
השקת האיירפודס פרו הגיעה אחרי שבחודשים האחרונים הכריזו בזו אחר זו המתחרות הגדולות של אפל - גוגל, אמזון ומיקרוסופט - על אוזניות נטולות חוטים משלהן: פיקסל באדס (179 דולר), אקו באדס (130 דולר) וסרפייס אירבאדס (250 דולר). לכולן פתרונות להפחתת רעשים, אך הן לא מתיימרות כמו אפל (וגם סוני ובקרוב גם בוס) להציע מנגנון אקטיבי, שקולט את הרעשים בסביבה ומייצר פאזה הפוכה שמבטלת אותם.
לשלוש הענקיות האלה יש סיבה טובה להיכנס לשוק האוזניות האלחוטיות: אם בשנת 2018 נמכרו 46 מיליון זוגות ברחבי העולם, ב-2019 המספר צפוי להתקרב ל-120 מיליון. ליז לי, אנליסטית בכירה בחברת המחקר Counterpoint, מעריכה שבשנת 2020 הענף יצמח בעוד 50-60 אחוזים.
אפל, אם תהיתם, היא השחקנית הדומיננטית ביותר: לפי נתוני Counterpoint, נתח השוק שלה עמד ברבעון השני של 2019 על 53%, אחרי שירד מ-60% ברבעון הקודם. במקום השני והרחק מאחוריה - הגלקסי באדס של סמסונג, עם נתח שוק של 8% בלבד. אחריהן: ג'ברה אליט אקטיב 65t, בוס סאונדספורט פרי ו-QCY T1.
האם לגוגל, מיקרוסופט ואמזון יש סיכוי מול האיירפודס הפופולריות? "אנחנו מעריכים שנתח השוק של אפל יעמוד על כ-50% השנה וקצת פחות מזה בשנה הבאה", אומרת לי, "אבל היא עדיין תהיה השחקנית המובילה. שלוש השחקניות החדשות בהחלט יכולות בשנת 2020 לאיים על מעמד החברות מהמעגל השני - סמסונג, ג'ברה ובוס".
אבל הרעיון הוא לא רק למכור אוזניות, אלא גם לפתות את המשתמשים להיכנס לאקו-סיסטם של כל חברה וחברה: הדגמים החדשים מאפשרים לזמן בכל רגע נתון את הסייעות הקוליות של ענקיות הטכנולוגיה - גוגל אסיסטנט, אלכסה וקורטנה (אם כי, בשביל לשוחח עם קורטנה, תצטרכו ללחוץ קודם על משטח המגע של האוזניות). בנושא הזה, אומרת לי, לאמזון יש יתרון, לפחות בארה"ב, מכיוון שאפשר להשתמש באלכסה כדי להזמין סחורה באופן ישיר מענקית הסחר האלקטרוני. גם המחיר של האקו באדס, 130 דולר, אטרקטיבי למדי.
7 צפייה בגלריה
הכרזת מיקרוסופט Surface
הכרזת מיקרוסופט Surface
עיצוב נועז. האוזניות של מיקרוסופט
(צילום: דוברות מיקרוסופט)
מבחינה עיצובית, אגב, נראה שמיקרוסופט לקחה את ההחלטה הנועזת ביותר: אמזון לא ממש מנסה לבלוט בשטח והאקו באדס שלה נראות כמו אוזניות אלחוטיות גנריות למדי, הפיקסל באדס של גוגל עדינות ומעוגלות (אם כי הן מזכירות קצת סוכריית מנטוס), והסרפייס אירבאדס נראות כמו כפתור שטוח וענקי שפשוט אי-אפשר להתעלם ממנו.

האוזניות ימדדו לכם דופק

בנוסף לביטול הרעשים, יש עוד פיצ'רים חדשים יחסית שצפויים לתת זריקת מרץ לענף ולהקפיץ את המכירות, כמו גם את המחירים. "בספטמבר ערכנו סקר צרכנים בארה"ב והתברר שביטול רעשים, כמו גם מחיר ואיכות הסאונד, הם בין הגורמים המשפיעים ביותר בהחלטה לרכוש אוזניות נטולות חוטים", מספרת לי. "פיצ'ר העמידות למים וזיעה מבוקש בקרב אנשים שנוהגים להשתמש באוזניות בזמן שהם עושים ספורט, אבל הוא לא קריטי כמו ביטול הרעשים. גם ביו-חיישנים (שעוקבים אחרי טמפרטורת הגוף, דופק, רמת הזעה ועוד, י"מ) וסייעות קוליות מובנות הם פיצ'רים מבוקשים".
איכות הסאונד, אגב, היא דווקא אחת מנקודות התורפה של האוזניות נטולות החוטים. יש כאלה איכותיות יותר ופחות, אבל אפשר להגיד באופן כללי שהמוצרים האלה לא יספקו את האודיופילים המושבעים שביניכם. בחלק מהדגמים גם קישוריות הבלוטות' לוקה בחסר, מה שגורם לעיתים לניתוקים ולקשיי קליטה במהלך שיחות טלפון. מתסכל למדי.
7 צפייה בגלריה
פיקסל באדס
פיקסל באדס
זאת סוכריה או אוזנייה? פיקסל באדס
(צילום: רויטרס)
ואי-אפשר להתעלם מעוד סיבה לפופולריות הגואה של אוזניות ה-True Wireless. מדובר במגמה חדשה יחסית בעולם הסמארטפונים - ויתור על שקע האוזניות. אפל עשתה את זה לפני שלוש שנים עם האייפון 7, וסמסונג הצטרפה לאחרונה כאשר זנחה את שקע האוזניות בסדרת נוט 10. המשתמשים, שנאלצים כעת לבחור בין מתאם ל-USB לבין אוזניות True Wireless, נוטים יותר ויותר לאופציה השנייה שהיא גם יותר נוחה וגם יותר אופנתית.
ומה קורה בישראל? אמיר נוי, מנכ"ל רשת בסט מובייל, מספר על צמיחה מטאורית בשוק האוזניות בעקבות כניסת טכנולוגיית ה-True Wireless, כאשר האיירפודס של אפל הן המותג המוביל - על אף המחיר הגבוה (700-800 שקל). הוא מעריך שגם האיירפודס פרו, כשיגיעו, יהיו להיט מכירות, למרות המחיר שיתקרב ל-1,300 שקל. לצד זאת, הישראלים אוהבים לקנות אוזניות של ג'ברה וסנהייזר ומסכימים להתפשר גם על מותגים סיניים זולים יותר, שעולים 200-300 שקל, אבל לדברי נוי נותנים תמורה מצוינת למחיר.

7 צפייה בגלריה
איירפודס פרו
איירפודס פרו
עוד להיט של אפל, למרות המחיר. איירפודס פרו
(צילום: אפל)
להערכתו של נוי, הצרכנים העיקריים של אוזניות ה-True Wireless בישראל הם צעירים עד גיל 45. מה חשוב להם כשהם רוכשים זוג אוזניות? "שזמן הטעינה יהיה קצר וזמן הסוללה יהיה ארוך, שהאוזניות יישבו היטב באוזן וגם נושא האנטי-זיעה".
ביטול הרעשים האקטיבי, שקיים כיום אצל כמה יצרניות פרימיום, צפוי להערכתו לתת דחיפה גדולה לענף האוזניות האלחוטיות. לצד זאת, נוי מספר שהאוזניות הפשוטות של פעם - אלה עם החוט הדקיק שעולות כמה עשרות שקלים - עדיין לא נעלמו, ונתח השוק שלהן עומד על כ-30%. אוזניות ה-On Ear שמציעות ביטול רעשים אקטיבי נמכרות במספרים קטנים, אבל המודעות של הצרכנים לקטגוריה הזאת הולכת וגדלה. "פתאום כולם טסים במטוסים ורוצים אוזניות עם ביטול רעשים אקטיבי".
איכות הסאונד היא אחת מנקודות התורפה של האוזניות נטולות החוטים. יש כאלה איכותיות יותר ופחות, אבל המוצרים האלה לא יספקו אודיופילים מושבעים

אז אילו אוזניות True Wireless כדאי לכם לקנות?

אם מנגנון ביטול הרעשים האקטיבי חשוב לכם - ובהחלט כדאי לקחת בחשבון שבשנים הקרובות הוא יהפוך לסטנדרט בעולם האוזניות - יש לכם כרגע שתי אפשרויות עיקריות: איירפודס פרו ב-1,300 שקל, או סוני WF-1000XM3 שניתן להשיג היום סביב ה-1,000 שקל. היתרון של האיירפודס פרו על הדגם של סוני, חוץ מהיותן סמל סטטוס כמובן, הוא שהן עמידות למים וזיעה.
אכפת לכם יותר מאיכות הסאונד? סנהייזר מומנטום זוכות לשבחים והן נמצאות באותו טווח מחירים, אבל תצטרכו לוותר על ביטול רעשים.
7 צפייה בגלריה
WF-1000XM3
WF-1000XM3
WF-1000XM3 של סוני. מנגנון ביטול רעשים אקטיבי
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)


7 צפייה בגלריה
אוזניות אלחוטיות של חברת Cowin
אוזניות אלחוטיות של חברת Cowin
אוזניות אלחוטיות של חברת Cowin. כשהתקציב מוגבל
(צילום: יח"צ)
אם המחירים האלה כואבים לכם בכיס, אפשר למצוא אוזניות ראויות בהחלט גם בהרבה פחות מזה: הדור השני של האיירפודס יעלה כ-800 שקל, ג'ברה אליט אקטיב 65T יעלו סביב ה-700 שקל וגלקסי באדס של סמסונג ייתנו תמורה ראויה ל-600 שקל. מתכוונים לעשות ספורט עם האוזניות? בוס סאונדספורט פרי עמידות למים ולזיעה והביקורות מהללות את איכות הצליל שלהן. ניתן להשיג אותן בכ-700 שקל.
ככל שתרדו במחיר תיאלצו להסתפק במוצרים סיניים ולהתפשר על איכות הסאונד והקישוריות. ה-Airdots Pro של שיאומי, למשל, נראות דומות להפליא לאיירפודס ועולות כ-350 שקל בלבד. ואפשר לרדת עוד ועוד במחיר אם אתם מוכנים להכניס לאוזניים שלכם מותגים פחות מוכרים כמו Cowin, QCY, Soul, iWalk ואחרים.