שנת 2021 רק התחילה, אבל אחת ההכרזות הגדולות ביותר של תעשיית הסלולר תיערך כבר בשבוע הבא, אז צפויה סמסונג להציג את הדור הבא של מכשירי גלקסי S שלה. ההשקה הזו תהווה יריית פתיחה בשנה שמבטיחה להיות מסקרנת במיוחד בעולם הסלולר, עם הרחבת טרנד המסכים המתקפלים, המשך המעבר לרשתות דור 5 והבשלת טכנולוגיות כמו מצלמות שנמצאות מתחת למסך.
6 צפייה בגלריה
אישה כועסת עם סמארטפון
אישה כועסת עם סמארטפון
6 טרנדים בסמארטפונים שאנחנו שונאים
(צילום: shutterstock)
לצד אלה, צפויה התעשיה להמשיך ולטפח כמה מהמסורות הגרועות ביותר שלה, טרנדים אנטי-צרכניים מעצבנים שאליהם כבר התרגלנו, למרות שמעטים מאיתנו באמת נהנים מהם. רוצים להיזכר בהם ולהתעצבן? הגעתם למקום הנכון.
כותרת ביניים
אולי די? באמת שאין שום סיבה צרכנית הגיונית לעקם את שולי המסך. הקימור גורם לטקסט שמופיע עליו להיראות מוזר, הגלילה באזור הזה לא נוחה בעליל ובמה שהוא כנראה השניים-במחיר-אחד הגרוע ביותר בתעשייה - קשה מדי ללחוץ על כפתורים הממוקמים באזור הקימור כשרוצים ללחוץ עליהם, וקל מדי ללחוץ עליהם בטעות כשמחזיקים את הטלפון ביד.
6 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
לא כוס התה שלנו. הקצוות הקמורים של גלקסי נוט 20 אולטרה
(צילום: ירון ברנר)
מה אתם מקבלים בתמורה לכל הסבל הזה? טיפה יותר שטח מסך. מה יצרנית הטלפון מקבלת? שני נתונים להשתמש בהם בקמפיין השיווקי: גודל המסך, וגודל השוליים. וכל עוד נמשיך להסתנוור מהעובדה שיצרנית א' דחפה מסך 6.8 אינץ' במארז שבו עד כה דחפו רק מסך 6.7 אינץ', הן כנראה ימשיכו לעשות את זה.
כותרת ביניים
כמו הרבה נתונים אחרים במפרט הטלפון, גם קיבולת הסוללה - הנמדדת ביחידות מיליאמפר-שעה - מנוצלת כיום לא פעם לצרכים שיווקיים. למתחרים יש רק 4,000? לנו יש 4,300! זה עוד 7.5 אחוז! רק שהנתון הזה לא באמת אומר יותר מדי - הקיבולת לא מיתרגמת בצורה ישירה לזמן עבודה. הדוגמה הקיצונית ביותר לזה היא אפל, שעושה עם סוללה בקיבולת של 3,000 מיליאמפר-שעה מה שמתחרותיה לא מסוגלות לעשות גם עם 4,500.
עוד דבר שיצרנית האייפונים עושה נכון הוא לא לדבר בכלל על הנתון הזה. במקומו, אפל אומרת לכמה שעות תספיק הסוללה. זה גם מקל על השוואה בין דגמים שונים, ולא דורש מכם לדעת דברים כמו השפעה של 5G על הסוללה (ספוילר: יש השפעה לא מעטה).
כותרת ביניים
כאן, בניגוד לסעיפים האחרים, האשמה אינה מוטלת בהכרח על יצרניות הטלפונים. לייצר מצלמות סלפי זה קשה - הן צריכות להיות קטנות מאוד, מה שמגביל את כמות האור שיכולה להיכנס לתוכן. וככל שיש פחות אור, כך יש לחיישן פחות חומר לעבד. ועדיין, זה מצער שהתרגלנו לכך שמצלמות סלפי תהיינה לרוב גרועות.
6 צפייה בגלריה
סלפי
סלפי
הגיע הזמן לסלפי משופר
(צילום: shutterstock)
יש כיום כבר ניסיונות לשפר את המצב, באמצעות טכנולוגיות שמחביאות את המצלמה מאחורי המסך (מה שיאפשר גם לבטל את המגרעת), אבל אלה נמצאות בתחילת דרכן. האם 2021 היא השנה שבה נראה מכשירים שמצליחים להחביא מצלמת סלפי טובה? אפשר רק לקוות.
כותרת ביניים
אוהבים את ביקסבי, העוזר החכם של סמסונג? אני מהמר שלא. משתמשים הרבה בחנות האפליקציות של יצרנית סמארטפון האנדרואיד שלכם? גם פה, אני מנחש שאתם מעדיפים את זו של גוגל. אבל יצרניות של מכשירי אנדרואיד לא מסוגלות להפסיק לדחוף לנו שירותים נלווים, שהרבה פעמים מתחרים באלה של גוגל.
יש לכך סיבה טובה, מבחינתן: הן לא רוצות להיות תלויות במאה אחוז בגחמות של מפתחת האנדרואיד, ורואות בסיוטים שלהן את מה שקרה לוואווי. אבל זו סיבה עסקית, לא צרכנית. מבחינת הצרכן, השירותים הנלווים האלה נעים בין המיותר במקרה הטוב, למציק במקרה הרע.
כותרת ביניים
לפני שנה, התמלאה מדינת ישראל בשלטי חוצות שהציגו את זום ה-x100 המהפכני של גלקסי S20 אולטרה. בין התמונות החדות שהוצגו בהם לבין הזום האמיתי של הטלפון היה מעט מאוד דמיון. גם בזום x50 הטלפון ההוא לא בדיוק סיפק את הסחורה, וב-x100 היה לא שמיש בעליל. והוא לא הראשון שעשה את זה.
6 צפייה בגלריה
גלקסי S20 אולטרה
גלקסי S20 אולטרה
זום x100? כן בטח
(צילום: shutterstock)
פעם אחר פעם, יצרניות טלפונים מתפרעות עם מגבלת הזום כדי שיהיה להן על מה לדבר בחומרים השיווקיים, בלי לחשוב על חוויית השימוש. אין כמעט סמארטפונים בשוק שבהם הזום המקסימלי משקף בצורה אמיתית את הנקודה שאחריה אין לתמונה סיכוי לצאת חדה.
כותרת ביניים
בדרך כלל אנחנו לא נגד בחירה. יש היגיון בכך שיצרנית סמארטפונים משיקה דגמים בכמה נקודות מחיר שונות ומעדכנת אותם כשיש לה חידוש כלשהו, או כשהיא מזהה צורך חדש אצל הלקוחות. מעולם לא היה יותר מבחר ויותר גיוון בשוק הסמארטפונים - ועל כך אנחנו לא מתלוננים.
6 צפייה בגלריה
שיאומי רדמי נוט 9
שיאומי רדמי נוט 9
כן שיאומי, אנחנו מדברים עלייך
(צילום: ירון ברנר)
אבל מה שקורה אצל חלק מהיצרניות, בעיקר אלה שמגיעות מסין, קצת מוגזם: קצב חילופי דורות מהיר בלי הבדלים כמעט בין דור לדור, דגמים שמושקים במקביל עם מפרטים כמעט זהים, שמות מבלבלים ותת-מותגים שמטרתם להציג תחרות במקום שבו היא לא קיימת. אולי די? אין ערך צרכני ביצירת תחרות מזויפת בין תת-מותגים של אותה חברה, זה רק שיווק.
כותרת ביניים
איזה נורא זה שאפל הפסיקה לספק מטען עם הטלפונים שלה, ונראה ששאר היצרניות הולכות בעקבותיה, אה? האמת היא שלא, זה לא באמת נורא. בניגוד למגמות שליליות באמת, לזו עשויות להיות השלכות חיוביות על התעשייה. החל מהעובדה שמיליוני מטענים מיותרים לא ייוצרו סתם, ועד להקטנה של אריזות - מבחינת כדור הארץ מדובר ברווח.
מי מפסיד? אלה מאיתנו שאין להם עדיין מספיק מטענים. עבורם הטלפון החדש נהיה יקר יותר בכמה עשרות שקלים שיידרשו לשלם על מטען נפרד. זה מצער, ובהחלט היה עדיף אם מחירי הטלפונים היו יורדים בהתאם, אבל האלטרנטיבה - ייצור מיליוני מטענים מיותרים בשנה - אינה טובה יותר.
6 צפייה בגלריה
מטען לסמארטפון
מטען לסמארטפון
מקווים שצברתם מספיק מטענים בבית
(צילום: shutterstock)