זה לא מפתיע, אבל המלחמה שהחלה באוקטובר ועדיין נמשכת חוללה שינוי לא קטן בצורה בה אנו עושים שימוש בטלפון. נתונים שפרסמו היום (ב') פלאפון ופרטנר מדגימים עד כמה הפך הסמארטפון שלנו למקור חשוב לחדשות ולמעשה די החליף את הטלוויזיה כאמצעי צריכת החדשות העיקרי. האפליקציות העיקריות שפרחו הן כמובן טלגרם וטיקטוק.
1 צפייה בגלריה
טלגרם וטיקטוק
טלגרם וטיקטוק
טלגרם וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
לפי הנתונים, השימוש בטלגרם, שעד תחילת המלחמה נותר דומה לשיעורו בשנת 2022, זינק מפרוץ המלחמה בכ-60% במספר המשתמשים, והכפיל את עצמו בנפח השימוש היומי. כיום השימוש בו גבוה פי שניים בהשוואה לימי שגרה. וזו אגב בעיה לא קטנה. ערוצי חדשות רבים זכו לעדנה בטלגרם, אך רבים מהם משדרים תכנים לא מסוננים ולעיתים גם ללא הקשר. קשה להבין מי אמין ומי לא. אומנם ישנם ערוצים עצמאיים שמנסים לספק סוג של גושפנקה עיתונאית כמו הערוץ של דניאל עמרם או ערוצי החדשות הסקטוריאליים של החרדים, אך ישנם גם ערוצים רבים שלמעשה מקדמים דעות פוליטיות למשל במקום לספק מידע, לרוב בהתאם להשקפת בעל הערוץ.
אם טלגרם היתה זו שזכתה לעדנה בימי המלחמה, טיקטוק לעומת זאת הצליחה לנצח את השנה במלואה. מספר המשתמשים בישראל גדל בכ-23%. כלומר בראייה שנתית הרבה יותר מכל אפליקציות המדיה החברתית גם יחד. אבל זו בעיה, טיקטוק נחשבת לאפליקציה בעייתית בכל הקשור לתכנים המופיעים בה. האלגוריתם שלה מיועד בעיקר לשמר את הגולשים ועקב כך הוא נוטה לפעמים לפרש בצורה מעוותת את תחומי העניין של המשתמשים. כך למשל נמצא שהאפליקציה מקלה מאוד בתצוגה של סרטונים מהמלחמה בעזה לקטינים וגם לא מונעת יותר מדי הפצה של תכנים פרו-חמאסיים. אבל זה האפליקציה של דור ה-Z וככזו כולם רוצים להיות בה. זאת לעומת פייסבוק שספגה ירידה של 5% בהיקף המשתמשים - כנראה שהגולשים לא רוצים להיות מטרה לפרסומות ולתכנים שאפשר לכנות "פרווה".
נתוני פלאפון ויס
אפליקציית X (טוויטר לשעבר), שרשמה עד לתחילת הלחימה עלייה של כ-6% בלבד במספר המשתמשים, זינקה מפרוץ הלחימה ב-50% בנפח השימוש וב-20% במספר המשתמשים. כיום השימוש ב-X גבוה ב-31% מאשר בימי שגרה, כנראה בזכות התכנים המפלגים שמושכים רבים אולי כדרך להוציא קיטור על גורמים פרו-פלסטינים או כדי להפיץ את העמדה הישראלית ברחבי העולם. אבל אם פייסבוק היא המפסידה העיקרית, דווקא אינסטגרם זכתה לעדנה מסוימת עם גידול של 12% בשימוש בה מאז תחילת השנה.
ריפרש
עזה של מטה: אתגר המנהרות של צה"ל / עם פרופ' קובי מיכאל
29:49
הצפייה בחדשות החזירה את הטלוויזיה למרכז הבמה, בעיקר בזכות השידורים החיים של ערוצי הטלוויזיה המסורתיים. זה גם מה שהוריד מעט מצריכת החדשות באתרי האינטרנט. הציבור מודאג ועוקב בדריכות אחר השינויים השונים. אפליקציות התחבורה ווייז ומוביט שעד 7 באוקטובר שמרו על רמת שימוש זהה ל-2022, ירדו ב-44% וב-46% בהתאמה בימיה הראשונים של המלחמה. עם התמשכות המלחמה, השימוש באפליקציות אלה חוזר לאיטו וגדל וכיום השימוש בשתיהן קטן בכ-10% בלבד בהשוואה לימי שגרה.
גם בתרבות הפנאי נרשמו שינויים: על פי נתוני yes בעוד רבים מחפשים אסקפיזם בדמות צפייה בקומדיות ואופרות סבון, היקף הצפייה בתכני אקשן ירד ומהווה רק כ-20% מהיקף התכנים הנצרכים. גם טינדר רושמת ירידה שנתית של 13% במספר המשתמשים, כאשר בשבוע הראשון למלחמה צנחה האפליקציה ב-36%. אתרי הסחר השונים רשמו ירידה של 21% במספר המשתמשים בחודש אוקטובר ו-6% בחודש נובמבר. מספר ההאזנות למוזיקה דרך ספוטיפיי בחודשים אוקטובר ונובמבר רשם ירידה של 32% ו-12% בהתאמה.