הרשתות החברתיות מוצפות מאז 7 באוקטובר בבוטים שמפיצים דיסאינפורמציה ותעמולה. דוח חדש של הסטארט-אפ הישראלי סיאברה (Cyabra) חושף כי חלק מהבוטים האלה מופעלים על ידי לא אחרת מאשר עיראק.
2 צפייה בגלריה
לפטופ עם דגל עיראק
לפטופ עם דגל עיראק
צבא הבוטים העיראקי התגייס למלחמה בישראל
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

בסיאברה גילו כי 21% מהחשבונות שהיו מעורבים בשיח ב-X (טוויטר לשעבר) על המעורבות של ארה"ב במלחמה נגד חמאס היו מזויפים ופעלו במסגרת קמפיין מתואם ומתוזמר של עיראק. צבא הבוטים הזה החל להפיץ תעמולה אנטי-ישראלית ואנטי-אמריקאית כבר ביום הפלישה של חמאס לישראל.
ריפרש
המלחמה עם חמאס מגיעה לרובלוקס / עם יונתן רז-פרידמן
23:49
החשבונות המזויפים התמקדו בקידום הנרטיב שלפיו ארה"ב תומכת כלכלית ומוסרית ב"טרור" שישראל מבצעת ברצועת עזה, באמצעות ההאשטאג #AmericasponsorsIsraelTerroism ("ארה"ב תומכת בטרור ישראלי"). לצד זאת, החשבונות המזויפים הביעו התנגדות ליוזמה להעברת פליטים פלסטינים מרצועת עזה למצרים או למדינות אחרות, וקראו למוסלמים ברחבי העולם לשחרר את ירושלים מידי השלטון הישראלי לאות הזדהות עם הפלסטינים.
מתוך הדוח של Cyabra
בסיאברה זיהו כ-6,300 אינטראקציות (סך כל הלייקים, התגובות והשיתופים) עם הפוסטים של החשבונות המזויפים. בחברה מעריכים כי מספר הצפיות בתכנים שלהם עשוי להגיע לעשרה מיליון. כאמור, החשבונות המזויפים החלו להפיץ תוכן בנוגע למלחמה כבר ב-7 באוקטובר, אך הפעילות שלהם הגיעה לשיא ב-18 וב-19 באוקטובר. העיראקים לא ממש הצליחו, ולא ברור אם בכלל ניסו, להסתיר את העובדה שמדובר בקמפיין מתוכנן ומתואם: חלק מהחשבונות המזויפים עקבו אחד אחרי השני, ניהלו אינטראקציות ביניהם ואפילו פרסמו פוסטים זהים בהפרש של דקות ספורות.
מתוך הדוח של Cyabra
הבוטים פרסמו במקרים רבים ציטוטים ותמונות של מוקתדא א-סאדר, פוליטיקאי ומטיף שיעי-עיראקי, מה שמצביע על הקשר שלהם לעיראק.
בסיאברה אומרים כי רשת הבוטים החלה לפעול כבר ביוני 2023, חודשים לפני המלחמה בישראל. גם בתקופה זאת, החשבונות נהגו לפרסם פוסטים זהים במקביל, עם דגש על תוכן דתי ומידע הקשור לא-סאדר.
2 צפייה בגלריה
מוקתדא א־סדר
מוקתדא א־סדר
מוקתדא א-סאדר. צבא של בוטים מעריצים
(צילום: EPA)
מאז שרכש את טוויטר, חרט אילון מאסק על דגלו את המאבק בתופעת הבוטים והמשתמשים המזויפים בפלטפורמה. פנינו ל-X בשאלה כיצד לא זיהתה את הפעילות הבעייתית וכיצד בכוונתה לטפל בנושא, וקיבלנו את המענה האוטומטי שלה לפניות עיתונאים: "עסוקים עכשיו, אנא בדקו שוב מאוחר יותר". נציין כי תחת בעלותו של מאסק, החברה לא נוהגת לחזור לעיתונאים עם תגובות ענייניות לפניותיהם.