חודש אחרי השקת דגמי אייפון 12 החדשים - ועדיין אין תאריך השקה רשמי למכשירים בישראל. עם זאת, כמה חנויות אונליין בארץ החלו למכור דגמי אייפון 12 מיבוא מקביל, מדגמים שאינם מותאמים לישראל ובמחירים העולים לעיתים במאות שקלים על המחירים הצפויים ביבוא הרשמי. ברוב המקרים המכשירים גם לא יקבלו תמיכה במעבדות הרשמיות של אפל בארץ - איידיגיטל, DCS והמפעילות הסלולריות.
2 צפייה בגלריה
אייפון 12 מיני
אייפון 12 מיני
אייפון 12 מיני. אלינו הוא עוד לא הגיע
(צילום: shutterstock)
לפי מומחי סלולר ותקשורת, המשמעות היא כי רוכשי המכשירים הללו עלולים להיתקל בישראל בבעיות תאימות, בעיקר לרשתות דור 5 החדשות - ניתוקים, גלישה איטית, התחממות, וקיצור דרמטי של חיי הסוללה, שינבע מכך שהמכשיר יחפש תדרים שהרשת לא תומכת בהם. משרד התקשורת, בעקבות רפורמה שנכנסה לתוקף ב-2012, אינו דורש עוד "אישור סוג" מכל מכשיר שמגיע מחו"ל, וכל יבואן נדרש רק להוכיח כי הוא עומד בתקן האירופי או האמריקאי. רק אם מתגלות תקלות תתבצע בדיקה בדיעבד.
אפל, כמו סמסונג ויצרניות גדולות אחרות, מייצרת מכל דגם סלולרי כמה גרסאות המותאמות ספציפית לאזורים שונים בעולם (Regions). כך, למשל, למכשירי אייפון 12 ואייפון 12 מיני מייצרת אפל 5 גרסאות: דגם לארה"ב, דגם לסין, דגם להונג-קונג ולמקאו, דגם לקנדה, ליפן ולעוד שלוש מדינות, ודגם גלובלי המיועד לעשרות מדינות, בכללן ישראל. מכשירי אייפון 12 פרו ואייפון 12 פרו מקס מיוצרים ב-4 גרסאות. לכל גרסת אזור ניתן גם מספר ייחודי משלה: למשל, דגם אייפון 12 המתאים לישראל הוא A2403.
דגמי אייפון 12 המתאימים לישראל
ההבדלים בין גרסאות האזורים נובעים בדרך כלל מהתאמה מדויקת של רכיבי המכשיר הפיזיים לרשתות המקומיות בכל מדינה ולספקטרום התדרים הייחודי שלה. לכך נוספות התאמות בתוכנה שכל מפעילה סלולרית נדרשת לבצע בהתאם לגרסת המכשיר המקומית. בארץ פועלים במשך השנים מכשירי אייפון רבים שנרכשו בחו"ל, בעיקר בארה"ב ובאירופה, שרובם תואמים לישראל: הישראלים למדו עם הזמן להביא לארץ את הגרסה הנכונה.
אפל אמנם מספקת בישראל ובעולם אחריות למשך שנה לאייפונים ותמיכה במעבדות המורשות שלה בלי קשר למדינה שבה נרכשו, אך רק אם הם תואמים את הגרסה המתאימה לאותה מדינה. במקרים נדירים היא מאשרת תמיכה גם בדגמי אזורים אחרים, על פי שיקוליה, ובכל מקרה האחריות נכנסת לתוקפה רק עם ההשקה הרשמית של המכשיר במדינה.
שלוש רשתות כבר מוכרות את המכשירים ביבוא מקביל ועם אחריות של מעבדה עצמאית. וואלה שופס מוכרת את גרסת סין והונג-קונג של אייפון 12. על פי בדיקת "ממון", מעבדות אפל בישראל לא יעניקו אחריות למכשירים הללו והן אינן מורשות לתקן אותם. עזריאלי.קום מכרה בשבוע שעבר דגם זהה, ועם פניית "ממון" עברה למכור גרסה יפנית; מדובר בגרסה המותאמת גם לקנדה, לגואם, לאיי הבתולה ולפוארטו-ריקו, אך לא לישראל, ובשלב זה לא ברור אם אפל תתמוך בה בארץ.
2 צפייה בגלריה
אייפון 12
אייפון 12
כך תמצאו את מספר הדגם על הקופסה. במקרה הזה מדובר בדגם המותאם לארה"ב
שופרסל אונליין מציינת בפרסומיה כי האייפון 12 שנמכר אצלה יוצר ביפן ומיובא ממנה (הכוונה כנראה לגרסה המיועדת ליפן; אפל לא מייצרת ביפן). החברה טוענת בתגובה כי "עד למועד השקת המוצר בישראל האחריות המוצעת היא של גט-סל, מעבדה של חברת פרטנר. עם ההשקה, האחריות עוברת למעבדת DCS, מעבדה מורשית של אפל העולמית". ממעבדות DCS נמסר לנו כי ההנחיות בנוגע לטיפול בדגמים השונים צפויות להגיע רק עם ההשקה בישראל.

"אחריות מלאה על המוצר"

לפי שופרסל, היא "לוקחת אחריות מלאה על איכות המוצר. בכל מקרה של שאלה או תקלה יוכל הלקוח לפנות לשירות הלקוחות ונטפל בכל תקלה תוך לקיחת אחריות מלאה".
מוואלה שופס נמסר כי "המכשירים שאנו מוכרים תומכים בכל מקום בגלובוס ובכל התדרים הקיימים. בנוסף, המכשיר מקבל תמיכה בכל מעבדות אפל בעולם, חוץ מבישראל בשלב זה".
מעזריאלי.קום נמסר כי "מכשירי האייפון המשווקים באתר מיובאים על ידי חברת מובייל C.A באישור רישמי של משרד התקשורת לשימוש בישראל. כפי שמצוין באתר, השירות והאחריות לשנה על כל המכשירים הם באחריותו הבלעדית של היבואן".