הדבר הכי מפתיע בגלקסי Z פליפ, הסמארטפון המתקפל השני של סמסונג, זה כמה שהוא סמארטפון "רגיל" במובנים רבים. בזמן שקודמו, גלקסי פולד, ניסה לשכנע אתכם להסכים ללא מעט פשרות על מנת לקבל טלפון וטאבלט באריזה מתקפלת - ה-Z פליפ פשוט מציע לכם לקפל לחצי מכשיר שנראה סטנדרטי על פניו.
ובואו נודה באמת, יש לא מעט סיבות לרצות שהטלפונים שלנו יתקפלו. בשנים האחרונות המסכים שלהם הפכו לעצומים. השוליים אולי קטנו, אבל עדיין מדובר במכשירים גדולים. זו בעיה אקוטית במיוחד עבור נשים שרוצות לשים את הטלפון בכיס מכנסיים, פשוט כי - מסיבות היסטוריות שקשורות לפטריארכיה - מכנסי נשים כמעט ולא מיוצרים עם כיסים בגודל נורמלי.
אך גם כגבר עם מכנסיים במידות גדולות למדי, כשהגלקסי Z פליפ מקופל בג'ינס הוא הרבה פחות מורגש מהטלפונים שעמם אני מסתובב באופן קבוע. זה טלפון שצריך אקטיבית לחפש בתוך הכיס, אם יש בו דברים נוספים. כשסמסונג מבקשת מכם לשלם 5,599 שקלים (בייבוא הרשמי של סאני) על הסמארטפון הזה, התמורה הייחודית שצריכה לעמוד לנגד עיניכם היא כמעט אך ורק נוחות הנשיאה. אם לא מתחשבים בזה שמדובר בטלפון מתקפל, המחיר שלו נראה אסטרונומי - בייחוד לאור הבעיות שיש בו.
5 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ
גלקסי Z פליפ
נוח בכיס, פחות נוח ביד
(צילום: MCT)
תיכף תבינו למה, אבל לפני כן, יש נקודה אחת שאליה חייבים להתייחס - ולא בצורה ביקורתית: העמידות של המסך המתקפל. ביקורת היא התרשמות ממה שחוויתי, ובשבוע וחצי בהם הסתובבתי עם ה-Z פליפ, המסך שלו תפקד כמו שצריך. אבל זה עדיין דור ראשון של טכנולוגיה חדשה - זכוכית מאוד (אבל מאוד) דקה וגמישה ומעליה שכבת פלסטיק שמגנה עליה. מכשירים עם מסך מתקפל שראו אור עד כה סבלו משלל בעיות, בין אם במסך עצמו (גלקסי פולד הראשון) או גם במסך וגם בציר הקיפול (מוטורלה רייזר). היו כבר דיווחים אנקדוטליים על בעיות בחשיפה של ה-Z פליפ לקור, אך הדבר פחות רלוונטי בארצנו החמה. בכל מקרה, מדובר בשיקול לגיטימי בטרם הרכישה, אבל אני יכול רק לציין אותו - לא לחוות דעה.

זהירות על המסך

על מה כן אפשר לחוות דעה? על חויית השימוש בגלקסי Z פליפ. יכול להיות שעדיין יש לכם איזושהי רומנטיזציה של שימוש בטלפון מתקפל מסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. שכחו מזה. קודם כל, כי הטלפון הזה לא מותאם לשימוש ביד אחת. הציר שלו קשיח למדי ונטול קפיץ - החלטה עיצובית שמטרתה לאפשר לכם להשתמש בטלפון כשהמסך מקופל למחצה. אבל זה אומר שכדי לפתוח אותו, תצטרכו להשתמש בשתי הידיים, או להתחכם ולנסות לפתוח אותו עם האגודל. זה לא רעיון טוב, האגודל יפעיל יותר מדי לחץ על המסך ועשוי לשרוט את הציפוי שלו.
הצורך להשתמש בשתי ידיים ילווה אתכם לאורך השימוש, כי מדובר בטלפון גבוה מאוד. יחס המסך כאן הוא 21.9:9, וגודלו הוא 6.7 אינץ'. זה אומר שגם בעלי ידיים גדולות שיחזיקו את המכשיר ביד אחת ימצאו את עצמם מתקשים להגיע לכל נקודה במסך. ואם כבר מדברים על המסך, בואו נחזור טיפה לטכנולוגיה שעליה הוא מבוסס: בניגוד לטלפונים מתקפלים אחרים (וואווי מייט Xs, מוטורולה רייזר, גלקסי פולד), כאן לא מדובר במסך פלסטיק אלא במסך זכוכית דקיק - מספיק דק כדי שהזכוכית תהיה גמישה - עם ציפוי פלסטיק. הוא עדיין לא נעים ורגיש למגע כמו מסך זכוכית רגיל, אבל לפחות ביחס לפולד, מדובר בשיפור מהותי. כמה קל לשרוט אותו? הפעם היחידה שבה נוצר שקע קטן הייתה בעקבות נסיון לפתוח את הטלפון ביד אחת.
5 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ
גלקסי Z פליפ
יד אחת לא מספיקה
(צילום: EPA)
יש שני דברים שעשויים להפריע לכם במסך בתחילת השימוש. אני התרגלתי אליהם לאחר כמה ימים והם הפסיקו להציק לי. הראשון הוא השקע במסך לאורך ציר הקיפול. גם בפולד היה אחד כזה, והוא בהחלט מורגש כשאתם מעבירים עליו את האצבע. זה לא אידאלי, אבל כאמור, מתרגלים. מתרגלים גם לכך שמסביב לחריץ המצלמה הקדמית בחלקו העליון של המסך יש סוג של שקע קטן במסך. דבר שאליו קשה יותר להתרגל - אם כי כאמור, לא בלתי אפשרי - הוא העובדה ששולי המכשיר מוגבהים קמעה. ברוב-רובם של הטלפונים כיום, השוליים נמצאים בגובה המסך, מה שמאפשר תנועות גלילה הגיוניות מקצה המסך פנימה. כאן האצבעות שלכם נתקלות בשול, וזה לא בדיוק נעים. ברור שמדובר בפשרה עיצובית, אבל היא משפיעה על השימושיות.
המצב שבו אתם לא מרגישים את השוליים הוא כשהמסך מקופל. במצב הזה הדרך היחידה שלכם לבצע אינטראקציה עם הטלפון היא חלונית בגודל אינץ' אחד שנמצאת באחת הפינות. המסך הזעיר הזה כולל שימושים הגיוניים כמו הצגת השעה, התאריך ותקצירי התראות, לצד היכולת לצלם סלפי עם המצלמה האחורית של הטלפון. צילום סלפי באמצעות מסך בגודל אינץ' הוא עסק מגוחך למדי, ולא מאוד נוח, אבל היי, המצלמה הזאת אכן טובה יותר מהמצלמה הקדמית של הטלפון.

מצלמה של 2018

המצלמה הקדמית, עם חיישן 10 מגה-פיקסל, עושה עבודה בינונית מאוד. התמונות שהיא מצלמת לא חדות או נעימות כמו אלה של גלקסי S20, וכאמצעי ביומטרי לזיהוי פנים מדובר בכישלון חרוץ. בחצי מהפעמים שפתחתי את הטלפון, הוא לא הצליח לזהות את הפנים שלי. אפילו חיישן טביעות האצבע הבינוני למדי שסמסונג שילבה באחד מכפתורי הצד של הטלפון הזה עשה עבודה טובה יותר.
5 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ
גלקסי Z פליפ
בואו נתקפל מכאן
(צילום: AFP)
לא שהמצלמה האחורית של ה-Z פליפ היא משהו להתגאות בו. יש כאן שתי עדשות, רחבה ואולטרה-רחבה, עם חיישני 12 מגה-פיקסל. זו בבירור החלטה שמטרתה לחסוך מקום, אבל התוצאה היא מצלמה בערך ברמה של גלקסי S9 מלפני שנתיים. היא לא מהירה כמו מצלמות במכשירי הדגל של סמסונג בשנתיים האחרונות, לא מדייקת מספיק בצבעים ולא מצטיינת בצילום לילה. "סבירה" זה התיאור הכי טוב שאפשר לתת לה.
המצב הרבה יותר טוב כשמדברים על המסך המתקפל עצמו: הוא בהיר וצבעוני מאוד, במיוחד אם משווים אותו לגלקסי פולד. הרזולוציה כאן אמנם לא מהגבוהות (2636x1080), אבל זה לא מאוד מורגש. כן צריך להגיד שאם תגבירו את הבהירות עד הסוף, המחיר שתשלמו בחיי הסוללה יהיה כבד למדי. יש כאן סוללה של 3,300 מיליאמפר-שעה בלבד, והטלפון לא ישרוד יותר מיום בשימוש סטנדרטי.
מקומות נוספים שבהם תשלמו מחיר תמורת היכולת להסתובב עם טלפון מתקפל בכיס הם הסאונד (יש כאן רמקול מונו בלבד) והקישוריות (אין תמיכה ב-WiFi 6). כן תמצאו כאן תכונות כמו טעינה אלחוטית ויכולת להטעין מכשירים אחרים, ערכת שבבים טובה-יחסית (סנאפדראגון 855+). הזיכרון עומד על 8 גיגה בייט ונפח האחסון על 256 גיגה בייט.

פוטנציאל לא מנוצל

מערכת ההפעלה של הטלפון היא אנדרואיד 10, עם כמה גרסאות ייחודיות לאפליקציות מובנות. יישום הצילום, למשל, יודע להבין כשהטלפון נמצא בצורה חצי מקופלת (שימושי לצילומי סלפי ושיחות וידיאו) ומחלק את הממשק בין שני חלקי המסך - התמונה בצידו העליון, האפשרויות השונות בצד התחתון. זה מגניב למדי, אבל יש מעט מאוד אפליקציות שתומכות בזה כיום. היחידה שמצאנו מחוץ להיצע של סמסונג היא Duo, אפליקציית השיחות של גוגל.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ
סמסונג גלקסי Z פליפ
אריזה חדשה למכשיר מוכר
(צילום: ישראל וולמן)
זה גם אחד האזורים בהם יש לטלפון הזה המון פוטנציאל שעדיין לא מנוצל. שימוש במכשיר כשהמסך ב-90 מעלות עם חלוקה מובחנת בין שני החלקים, פותח אפשרויות מעניינות בפני מעצבי ממשק של יישומים שונים - ממשחקים ועד ליישומי וידיאו או קריאה. השאלה היא האם משהו מזה יהפוך למעשי בתקופה הקרובה, או שמא נאלץ לחכות עד אשר סמארטפונים מתקפלים יהיו נגישים וזמינים יותר.
בינתיים, כפי שכבר אמרתי קודם, ההחלטה האם לקנות גלקסי Z פליפ או לא, צריכה להתבסס על הנוחות שטלפון מתקפל יביא לחייכם. סמסונג הראתה כאן איך אפשר לייצר מכשיר מתקפל שפונה לקהל יעד רחב של משתמשי סמארטפון ולא מציע להם משהו שונה מהותית אלא אריזה חדשה לדבר שהם מכירים או אוהבים. יש כאן חבלי לידה עם המון פוטנציאל ומחיר קצת קשה לעיכול, אבל גם ערך שאי אפשר להתעלם ממנו.