ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
ב-7 באוקטובר, בזמן שחמאס פלש למוצבי צה"ל וליישובים בגבול עזה וטבח בחיילים ובאזרחים, הורידו המוני ישראלים לראשונה לטלפון שלהם את אפליקציית טלגרם. הסיבה: כבר מהשעות המוקדמות של הבוקר החל ארגון הטרור להפיץ באמצעות הפלטפורמה סרטונים ותמונות של חדירה לבסיסים, הרג חיילים וחטיפת אזרחים לרצועת עזה. מהר מאוד הגיעו התמונות האלה גם לערוצי טלגרם ישראליים שמבטיחים לעוקבים שלהם חדשות ללא צנזורה.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
טלגרם, המקום שבו חמאס מרגיש בבית
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
בזמן שרבים במדינה עדיין לא הבינו מה בדיוק מתרחש בעוטף עזה וממדי האסון עדיין לא התבהרו, מי שעקב אחרי הערוצים הנכונים בטלגרם ראה כמעט בשידור חי את הזוועה שמתחוללת. הסרטונים האלה הופצו בטלגרם באין מפריע מכיוון שלפלטפורמה, הלכה למעשה, אין מדיניות ניטור תוכן. בכללי השימוש אומנם נכתב שעל המשתמשים אסור לעודד אלימות בערוצים שחשופים לציבור, אבל בפועל - הכול הולך. טלגרם, אפשר להגיד, היא המערב הפרוע של הרשתות החברתיות.

הפרקים הקודמים של ריפרש:

הנה דוגמה: בזמן שהרשתות החברתיות הגדולות מגדירות את חמאס כארגון טרור, אוסרות עליו להשתמש בפלטפורמה ועושות לילות כימים כדי להסיר תכנים הקשורים אליו, בטלגרם הוא פועל באין מפריע. לזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קאסם, יש אפילו ערוץ עם מאות אלפי עוקבים שבו היא מפיצה תעמולה וסרטוני זוועה ומאיימת על אזרחים.
ההסבר של פאבל דורוב, מייסד טלגרם, לנוכחות של חמאס בפלטפורמה יוציא משלוותו כל ישראלי. "חמאס השתמש בטלגרם כדי להזהיר אזרחים באשקלון לעזוב את האזור שבו הם תוקפים", טען דורוב בסוף השבוע האחרון, "האם לסגור את הערוץ שלהם יסייע להציל חיים - או שזה יסכן עוד חיים?"
"בניגוד לאפליקציות שבאמצעות אלגוריתמים מקדמות תוכן מזעזע לאנשים שלא רצו בכך", הוסיף דורוב, "בטלגרם המשתמשים מקבלים רק את התוכן שהם נרשמו אליו באופן ספציפי. לכן, לא סביר שערוצי טלגרם משמשים כדי להדהד תעמולה. במקום זאת, הם משמשים כמקור ייחודי למידע ממקור ראשון עבור חוקרים, עיתונאים ובודקי עובדות".
אבל האמת היא שטלגרם ועוד איך משמשת כדי להדהד תעמולה. חוקרים אומרים שרבים מהסרטונים שעולים לפלטפורמה מגיעים בהמשך גם לרשתות חברתיות גדולות יותר, כמו X (טוויטר לשעבר). זאת בעיה, כי X ושאר הרשתות החברתיות מתקשות גם כך להתמודד עם השטף הבלתי פוסק של פייק ניוז, דיסאינפורמציה והסתה בפלטפורמות שלהן, ובניגוד אליהן, טלגרם לא ממהרת - וספק אם היא בכלל מנסה - להסיר תכנים בעייתיים.
בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הקליטה, העלייה והתפוצות של הכנסת, סיפר נציג מחלקת הסייבר בפרקליטות, אור ארבר, על האתגרים מול טלגרם. "אנחנו נמצאים בקשרי עבודה טובים עם מרבית הפלטפורמות", אמר ארבר לחברי הכנסת ומיד לאחר מכן הוסיף: "אנחנו כן מזהים קושי ספציפי עם טלגרם". פנינו למחלקת הסייבר בפרקליטות, אך שם לא היו מעוניינים להרחיב בנושא.
גם במשטרה עוקבים בדאגה אחרי מה שמתחולל בטלגרם. מפקד יחידת הסייבר בלהב 433, סגן-ניצב דודי כץ, סיפר לנו שביחידה מודאגים לא רק מתוכני ההסתה שחמאס מפיץ באופן רשמי ודרך השופרות שלו, כמו למשל ערוץ Gaza Now, אלא גם מערוצים אחרים שמפיצים מידע כוזב, ומסיתים נגד ערביי ישראל ואוכלוסיות אחרות.
4 צפייה בגלריה
עידן רינג
עידן רינג
עידן רינג, סמנכ"ל קהילה וחברה באיגוד האינטרנט הישראלי
(צילום: עדו לביא)
המצב בטלגרם מעורר דאגה גם באיגוד האינטרנט הישראלי, שפרסם השבוע אזהרה לציבור והמליץ להשתמש באפליקציה רק מגיל 17 ומעלה. לחצו כאן לקריאת ההנחיות המלאות של האיגוד.
עידן רינג, סמנכ"ל קהילה וחברה באיגוד האינטרנט, יש בכלל עם מי לדבר בטלגרם, לדווח על תוכן בעייתי, דברים כאלה? רינג: "האמת שאין כל כך, בטח לא בימים אלה. לפחות לא מהחברה האזרחית, לא מהציבור, לא מהמשתמשים. כרגע נראה שבטלגרם אין מישהו שמקשיב לנו".
יצא לכם לפנות לחברה בעבר? קיבלתם תשובות כלשהן? "יצא לנו לפנות הרבה פעמים, תשובות קיבלנו מעט מאוד. גם החברה מעידה את זה על עצמה. זאת אומרת, אין לה כל מחויבות או יומרה לתת לציבור או לגופי חברה אזרחית כמונו, באיגוד האינטרנט הישראלי, תשובות, או לפעול כשמבקשים ממנה להסיר תוכן שיודעים שהוא תוכן בעייתי. עוד לפני המלחמה הנוראית הזאת בעזה ובעוטף עזה, כבר הכרנו וידענו שהרשת הזאת מלאה בתוכן גרוע ביותר".
בוא נדבר באמת על מה שאתם באיגוד האינטרנט רואים בשבועות האחרונים בטלגרם. מה קורה שם? "לצערנו הרב, מהרגע הראשון הבנו שהמלחמה הזאת והמתקפה הרצחנית על עוטף עזה היא משהו שלא ראינו קודם גם מבחינת הרשתות החברתיות - שטף אינסופי, שיטפון ממש של תוכן, של סרטונים, של תמונות שצולמו תוך כדי המתקפה, תוך כדי הפעולות של המחבלים נגד אזרחים, לפעמים בשידור חי, והועלו לרשת. רובם הגדול מצאו את דרכם לטלגרם, גם בגלל שבהרבה רשתות אחרות, כמו טיקטוק, אינסטגרם או פייסבוק, תוכן מהסוג הזה בסופו של דבר יורד. בטלגרם הוא נשאר. יש הרבה סוגים של תוכן שאנחנו רואים בטלגרם ובכלל ברשתות שהוא תוכן קשה ופוגעני. חלקו תוכן אותנטי, אבל בעל אופי גרפי קשה, מזעזע, ממש סנאף - תוכן שקשור במתקפות עצמן, תוכן שקשור בחטופים, במה שקרה איתם. זאת גם אחת הסיבות שהרבה מאוד אנשים נהרו לטלגרם ביממה הראשונה של המלחמה".

עוד בנושא:

"אבל אנחנו גם רואים דברים אחרים. אנחנו רואים הרבה מאוד קבוצות מאורגנות של הסתה וקונספירציות פנימיות נגד אזרחים ישראלים. אנחנו רואים תוכן מטעה, תוכן שקרי שמופץ על ידי גורמים שהם חלקם חיצוניים, חלקם פנימיים. ואנחנו רואים גם ערוצים רשמיים לכל דבר של חמאס, של ארגוני טרור, שמפיצים פרופגנדה, שמנסים לפגוע בישראל גם באמצעות הרשתות, שרוצים להגיע לציבור הרחב עם איומים שונים. בעצם טלגרם היא סוג של כלי נשק בידיהם".
אפשר להגיד שסביב המלחמה הזאת טלגרם היא הפלטפורמה הכי בעייתית, אפילו יותר מ-X (טוויטר לשעבר), שיש לא מעט ביקורת עליה? "חד-משמעית כן. חד-משמעית היא הפלטפורמה הכי בעייתית ובישראל, מהצד שלנו, היא בעייתית במיוחד, כי עשרות אלפי ואולי אפילו מאות אלפי ישראלים נהרו לפלטפורמה הזאת והורידו אותה. חלקם צעירים. אני מזכיר שגם לפי המלצות איגוד האינטרנט, אבל גם לפי ההגדרות של חנויות אפליקציות רבות, הגיל המומלץ לשימוש בטלגרם הוא גיל 17, ובכל זאת אנחנו יודעים ורואים שהרבה בני נוער הורידו אותה. הדבר הגרוע יותר זה התגובות שלה. כשדרשו ממנה להסיר ערוצים של חמאס ולתת תשובות מדוע היא נותנת לחמאס אחרי המתקפה הנוראית, המפלצתית הזאת, להמשיך ולהזרים דרכה תוכן, הבעלים אמר באמת משהו נוראי, שלא לומר מגוחך, כאילו החמאס הזהיר אזרחים באשקלון ולכן זה בסדר להמשיך לתת לו להשתמש בפלטפורמה. הוא גם טוען כמו שהוא תמיד טוען שהפלטפורמה לא מקדמת באמצעות אלגוריתם המלצות, ולכן היא לא לוקחת אחריות על התוכן. אבל זה לא משחרר אותה מאחריות ומאשמה".
4 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
פאבל דורוב, מייסד טלגרם. "חמאס הזהיר אזרחים"
(צילום: GettyImages)
עכשיו באמת ראינו שהמייסד אומר שבעצם בטלגרם המשתמשים בוחרים אחרי מי לעקוב. אז איפה פה בעצם הבעיה? "הבעיה היא שהפלטפורמה היא לא רק פלטפורמה של שיתוף מידע, היא פלטפורמה של התארגנות ושל הנעה לפעולה. זאת אומרת, גם במתקפה על הקפיטול ב-6 ינואר, וגם באירועי טרור אחרים שראינו בשנים האחרונות ברחבי העולם, אנחנו רואים שקבוצות סגורות או ערוצי שידור מוצפנים הם כלי לפעולה. זה לא רק משהו שאני עוקב אחריו או לא עוקב אחריו. אנשים משתמשים בפלטפורמה שלו שהיא אנונימית, שהיא מוצפנת, שאין עליה רגולציה, כדי לתאם ביניהם פעולות, כדי להניע אלימות, כדי להסית באופן שקרי נגד אנשים. דבר שני, גם אם אני באופן אקטיבי לא נכנס, והפלטפורמה באופן אקטיבי לא ממליצה לי ולא דוחפת לי ערוצים, עדיין הם נגישים דרכה. הם נגישים רק אצלה. עדיין התוכן הזה, היא מארחת אותו ואני יכול להגיע אליו - לפעמים כי אני רוצה להגיע אליו, אבל לא תמיד. אנחנו רואים הרבה לינקים לקבוצות ולערוצים מאוד-מאוד בעייתיים בטלגרם שמסתובבים ברשתות החברתיות, שמסתובבים בוואטסאפ, מגיעים לכל מיני מקומות. אנשים, ברגע שיש להם את האפליקציה והם נכנסים ללינק, הם בתוך הקבוצה, הם בתוך הערוץ, והתוכן שם יכול לזרום. אני גם רוצה להזכיר שעוד לפני המלחמה בעזה והמתקפה על עוטף עזה, בשנים האחרונות טלגרם שוב ושוב נתנה מקום ואירחה קבוצות שאפשרו לעברייני מין להפיץ תוכן מיני שנגנב מבנות, להרוס להן את החיים, לסחור בתמונות ובסרטונים שלהן. אז אני חושב שההיתממות הזאת, שבגלל שהאלגוריתם לא ממליץ אז אין להם אחריות, אין לה שום מקום. היא לא מחזיקה מים".
אנחנו באמת רואים בשנים האחרונות שטלגרם נהייתה מין גן עדן לעבריינים - פדופילים, האקרים, אנטישמים. הכול הולך שם. "הכול הכול. אבל שים לב - זה לא שאין תקדימים שבהם טלגרם עצרה, שבהם טלגרם הסירה את החומרים. כשהיא באמת רוצה היא יכולה. אם נסתכל אחורה ונבין מתי זה קרה, זה קרה כשהפעילו עליה מספיק כוח. כשאיימו עליה. במקומות שבהם חסמו את האפליקציה כליל - וזה אפשרי, כן? זה דבר שמדינה יכולה לעשות - במקומות שבהם הבהירו לה שיש קו אדום, והיא לא יכולה למשל לארח פעילות של דאעש, או לארח תוכן שהוא תוכן שקרי ומסית באופן מאוד-מאוד ברור, ראינו שהיא כן ידעה לפעול. פורסם לא אחת שהיא גם פעלה והסירה וחסמה פעילות של דאעש, שעכשיו חמאס מושווה אליהם בצדק, אבל גם במקומות אחרים, במדינות בוא נגיד פחות ליברליות, פחות דמוקרטיות, שבהן חופש הרשת הוא לא ערך מאוד-מאוד גבוה, גם שם טלגרם קצת יותר צייתה לשלטונות כי היא הבינה שאין לה ברירה".
אמרת קודם משהו מעניין. בעצם מה שקורה בטלגרם לא בהכרח נשאר בטלגרם. דברים שמתחילים בטלגרם אחרי זה עוברים לעולם האמיתי, אבל אנחנו גם רואים אותם עוברים לאפליקציות אחרות ולרשתות חברתיות אחרות, נכון? "בדיוק. במידה רבה, טלגרם הרבה פעמים היא השער לחברה, ומשם זה זורם ומופץ בצורות שקשה מאוד לנטר ולעקוב. הרבה דברים שנמצאים בטלגרם ומופצים בקבוצות עוברים צילום מסך, או עוברים הורדה למכשירים של פעילים, של אזרחים, ואז הם מופצים ברשתות אחרות, הם בעצם מטפטפים למטה. זה במיוחד בעייתי עם וואטסאפ. אנחנו ראינו בשבוע האחרון למשל שטלגרם אירחה התארגנויות של קריאה לפגוע באזרחים ערבים, או קונספירציות שטענו שיש מי שמשתף פעולה עם חמאס בתוך ישראל. הדברים האלה בסופו של דבר שוכפלו, צולמו במסכים והופצו גם באמצעים אחרים. כשעושים צילום מסך ומפיצים תמונות פוגעניות בוואטסאפ, למשל, אחר כך כבר אי אפשר לעקוב אחרי זה ואי אפשר לחסום את זה. אי אפשר בכלל לנטר את מה שקורה להפצה של תכנים ברשתות כמו וואטסאפ וגם בטלגרם עצמה, אגב, שהיא רשת שהיא מוצפנת וקשה מאוד לעקוב אחריה".
"צריך לזכור שטלגרם מאפשרת לאנשים לפנות באופן אנונימי לכל מיני משתמשים, להציע להם כל מיני הצעות, לצרף אותם לקבוצות. זה לא רק מתחיל ונגמר בתוכן הפוגעני, זאת זירה שהיא לא זירה בטוחה, לא זירה מוגנת"
אז השבוע אתם באמת פרסמתם באיגוד האינטרנט הישראלי אזהרה לציבור לגבי טלגרם. מה ההמלצות שלכם למשתמשים? הרי אתם לא קוראים לא להשתמש בכלל בטלגרם, נכון? "לא, אנחנו לא קוראים, ואנחנו גם לא קוראים לחסימה חד-משמעית של טלגרם. יש לנו כמה דגשים שהם חשובים, כי אני חושב שבסופו של דבר חופש ברשת וניצול הרשת למטרות חיוביות הם שילוב בין שהמדינה עושה, מה שהפלטפורמה עצמה מאפשרת או לא מאפשרת וגם ההתנהגות של המשתמשים. אז מצד אחד, אנחנו חושבים שחשוב מאוד שהמשתמשים שניגשים לטלגרם עושים את זה בצורה זהירה, אחראית ומושכלת. לכן גם פרסמנו את המדריך הזה, כדי שאנשים יבינו שלא מדובר בעוד פלטפורמה, בעוד רשת חברתית כמו רשתות אחרות שהם מכירים. אני חושב שהם צריכים להיות צרכני מדיה הרבה יותר מודעים והרבה יותר אחראים, ולהבין בפני מה הם עומדים. ההמלצה הראשונה היא קודם כל, אני חוזר על מה שאמרתי קודם, צעירים מתחת ל-17 אנחנו לא חושבים שנכון שיהיה להם טלגרם בטלפון. כל עוד ההורים יכולים באיזשהו אופן לפקח ולנטר את השימוש של צעירים במדיה חברתית, אנחנו לא חושבים שטלגרם מתאימה. חשוב לציין אגב שבאופן עקרוני, בשביל להוריד טלגרם צריך להיכנס לחנות אפליקציות עם חשבון ג'ימייל. אם חשבון הג'ימייל שלך הוא לא חשבון של בוגר, זאת אומרת אם הצהרת על הגיל האמיתי שלך, אז חנות האפליקציות לא תאפשר לך בכל מקרה להוריד את האפליקציה, אבל לצערנו אנחנו רואים עדיין שיש הרבה מאוד בני נוער שהג'ימייל שלהם רשום על אחד ההורים או על גיל מבוגר יותר".
ההמלצה הזאת נובעת בעיקר מסרטוני הזוועה שמופצים דרך טלגרם או מסיבות אחרות? "ההמלצה הזאת נובעת מכמה וכמה דברים: גם מחשיפה לתוכן פוגעני, גם מהמחשבה שקהלים צעירים יותר, מבחינת אוריינות המדיה שלהם, מבחינת היכולת שלהם להבחין בין מקורות מוסמכים למקורות שאינם מוסמכים, לתוכן שהוא תוכן פוגעני או מזויף, היא פחות טובה; וגם אני חושב בגלל מה שאמרתי קודם, בגלל היכולת שלהם להיות צרכני מדיה ומידע יותר אחראים ויותר זהירים, במיוחד עם סוג התוכן שקיים שם. אגב, גם צריך לזכור שטלגרם מאפשרת לאנשים לפנות באופן אנונימי לכל מיני משתמשים, להציע להם כל מיני הצעות, לצרף אותם לקבוצות. זה לא רק מתחיל ונגמר בתוכן הפוגעני, זאת זירה שהיא לא זירה בטוחה, לא זירה מוגנת. חשוב להגיד שאנחנו לא פוסלים את טלגרם באופן קטגורי מוחלט. אם אתה מחליט שאתה משתמש בטלגרם רק בשביל לעקוב אחרי מקורות שהם מקורות רשמיים, מדינתיים, של רשויות - למשל בימים האלה, לעקוב אחרי פיקוד העורף או דובר צה"ל או המשטרה בטלגרם - זה דבר שהוא נוח, זה נוח יותר מאשר בפידים אחרים, כי בסוף בטלגרם אתה מקבל פיד כרונולוגי של עדכונים מערוצים שאתה עוקב אחריהם ומהקבוצות שאתה עוקב אחריהן. אז אם אתה בוחר לעקוב אחרי מקורות רשמיים מסודרים, אחרי ערוצי חדשות, אחרי קבוצות או ערוצים שאתה מכיר אישית שהם בטוחים, יכולה להיות בזה תועלת. זאת בעצם המלצה חשובה שלנו".
בהקשר הזה חשוב להזכיר שוואטסאפ השיקה לאחרונה פיצ'ר חדש בשם ערוצים שבעצם מתחרה בערוצים האלה של טלגרם, ובוואטסאפ אנחנו יכולים להיות קצת יותר בטוחים שלא נמצא שם תכנים של חמאס וכל מיני עבריינים כאלה ואחרים. "ללא ספק. למטא, שהיא הבעלים של וואטסאפ, יש דאטה ויש כלים ויש יכולות לאתר גם בערוצים האלה שחקנים שהם בעייתיים. זאת אומרת, אם יש גורם שיודעים שהוא עברייני או חבלני וכן הלאה, אז לא יאפשרו לו לפתוח ערוץ כזה של עדכונים. נחיה ונראה אם הדבר הזה יאפשר חלופה יותר בטוחה לטלגרם".
4 צפייה בגלריה
אפליקציית X
אפליקציית X
X (טוויטר לשעבר). התוכן זולג מטלגרם לרשתות אחרות
(צילום: ETIENNE LAURENT / EPA)
יש לכם גם המלצה מעניינת שיכולה לעזור לאנשים להימנע מלראות את הסרטונים המזוויעים האלה שמסתובבים בטלגרם, נכון? "כן. מעבר לבחירת הערוצים ולגיל, יש פה המלצה שהיא נכונה לטלגרם, אבל היא נכונה רוחבית להרבה אפליקציות ועכשיו היא צפה מאוד חזק, והיא נהייתה מאוד רלוונטית בימים האחרונים וחשוב להכיר אותה. גם בטלגרם, אבל גם בוואטסאפ ובהרבה מאוד מדיות אחרות, יש את האפשרות לבחור אם אני רוצה או לא רוצה לראות באופן מיידי תוכני וידאו ותמונות, אם אני רוצה קודם שהאפליקציה תשאל אותי אם אני רוצה לראות את אותה תמונה או את אותו סרטון. זאת אומרת, אני לא רוצה שבאופן אוטומטי כל וידאו או כל סרטון ייפתח לי. אולי חלקנו מכירים את זה מוואטסאפ, כי אנחנו רוצים לשמור על מקום האחסון שיש לנו בטלפון, אבל אפשר לעשות את זה גם במקומות אחרים, ואני ממש ממליץ להפעיל את התכונה הזאת אם בכל זאת מחליטים להשתמש בטלגרם, כדי שנוכל לעצור ולשאול את עצמנו - רגע, האם זו תמונה שאני באמת רוצה לראות? בדרך כלל מתלווה אליה איזושהי כותרת שמרמזת עד כמה התמונה הזאת תהיה קשה, וזה דבר שאני ממש ממליץ ליישם אותו. יש עוד הרבה דברים אחרים שכן אפשר לעשות, כמו לחסום כל מיני גורמים שמפיצים מידע בעייתי או שפונים אליי, ולנסות להיות יותר בשליטה על התוכן שאני רואה".
אמרת קודם שאתם באיגוד האינטרנט לא ממליצים לחסום את טלגרם, אבל האם יש משהו שמדינת ישראל כן צריכה לעשות בעניין של האפליקציה הזאת? "כן, בהחלט. אני חושב שמדינת ישראל לא יכולה להשלים עם המצב הנוכחי, שבו פלטפורמה שהרשויות הישראליות בעצמן משתמשות בה, גם מארחת קבוצות רשמיות שפועלות מטעם החמאס. ואם ראינו שבמדינות אחרות, כמו גרמניה, כמו ברזיל, דרשו מטלגרם לא לארח קבוצות שהן ארגוני טרור, שהן גורמים עברייניים, שהן גורמי פדופיליה - באירופה לא אפשרו לטלגרם לארח גורמי פדופיליה - אני חושב שגם בישראל, בטח עם הגיבוי האמריקאי שיש עכשיו, צריך לדרוש שחמאס לא ישתמש בטלגרם. המלחמה בחמאס היא לא רק בשטח. היא לא רק במטוסים ובטנקים. היא צריכה להיות גם בערוצים הדיגיטליים, ואנחנו לא יכולים להשלים עם זה שגורמים כמו חמאס, וגם גורמים אחרים שעוזרים לחמאס, משתמשים בטלגרם כדי להפיץ מידע".
טלגרם בינתיים לא הולכת לשום מקום, ולא נראה שמדינת ישראל מתכוונת לפעול בעניינה בקרוב. לממשלה, כידוע, יש דברים חשובים יותר לטפל בהם כרגע. אבל אם אתם בכל זאת משתמשים באפליקציה הזאת, כדאי לשים לב אחרי מי אתם עוקבים, בפני מי אתם חושפים את הפרטים האישיים שלכם, וגם לחשוב טוב-טוב אם אתם באמת רוצים לחשוף את עצמכם לתכנים הקשים שמופצים דרכה.