iPad Air 5th Generation היה יכול להיות אחד מהטאבלטים החזקים והמרשימים ביותר בשוק הודות למעבד ה-M1 העוצמתי של אפל, אך הגבלות חומרה ותוכנה רבות לצד תג מחיר גבוה - החל מ-2,459 שקלים - הופכות אותו לאופציה הרבה פחות מזמינה, וחבל שכך.
5 צפייה בגלריה
אייפד אייר דור חמש
אייפד אייר דור חמש
אייפד אייר דור חמש
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

סדרת מעבדי M1 שהושקה בשנת 2020 שינתה לחלוטין, ולטובה, את יכולות העיבוד של מחשבי אפל, ושמה אותה במקום גבוה למדי בטבלת הביצועים בתחום העיבוד (וזה עוד לפני ה-M1 אולטרה שהציגה בחודש שעבר). כשנה לאחר מכן הציגה אפל את הדור החמישי של האייפד פרו (iPad Pro), שהציע לראשונה את מעבד ה-M1 על גבי אייפד, וכעת מגיע המעבד העוצמתי של החברה גם לדור החמישי החדש של האייפד אייר (iPad Air).

מוצרים נוספים של אפל

ברמת העיצוב, הדור החמישי של האייפד אייר זהה באופן מלא לזה של הדור הרביעי שהושק בשנת 2020. המסך של האייפד מגיע עם פאנל Liquid Retina בגודל 10.9 אינץ' וברזולוצייה של 2,360x1,640 פיקסלים, התומך בבהירות של 500 ניט. העיצוב החיצוני כאמור לא כולל הרבה שינויים, כשהדגם החדש כולל מבנה זהה לחלוטין לזה של קודמו (מה שמאפשר שימוש חוזר בשלל האביזרים שהיו זמינים עם הדור הקודם).
דברים זהים נוספים שניתן למצוא כאן בהשוואה לדור הקודם הם כפתור נעילה המשלב תמיכה ב-Touch ID, מחבר טעינה מסוג USB-C (שלא תומך ב-Thunderbolt, זה שמור לדגם הפרו בלבד), ותמיכה בדור השני של ה-Apple Pencil. בנוסף שני הדורות מציעים תמיכה בתקן בלוטות' 5.0 וב-WiFi 6. ההבדל המרכזי מבחינת יכולות הקישוריות של דגם האייר החדש בהשוואה לדגם הקודם הוא התמיכה ברשת הדור החמישי. מבחינת מערך הצילום, הדגם החדש מציע מצלמה אחורית בודדת לצד מצלמת סלפי, שתיהן בעלות חיישן ברזולוציית 12 מגה-פיקסל (בדגם הקודם מצלמת הסלפי הגיעה עם חיישן ברזולוציית 7 מגה-פיקסל).
5 צפייה בגלריה
אייפד אייר עם מקלדת
אייפד אייר עם מקלדת
לפחות לא צריך לקנות אביזרים חדשים
(צילום: shutterstock)

אריה בכלוב

הודות למעבד ה-M1, הדגם החדש של האייפד אייר מספק ביצועים טובים מאוד בהשוואה לטאבלטים אחרים בשוק, ועם זה אי אפשר להתווכח. יחד עם זאת, הוא לא מצליח לספק חוויית שימוש מיטבית המנצלת באופן מלא את יכולות העיבוד המתקדמות שלו. הסיבות לכך נוגעות לכמה הגבלות חומרה ותוכנה שפשוט לא מאפשרות למעבד לממש את הפוטנציאל שלו עד תום.
הדבר הראשון שפוגע באופן ישיר בחווית השימוש הוא המסך של המכשיר. המסך שנקבל בדגם זה תומך בקצב רענון של 60 הרץ בלבד, זאת בהשוואה לאייפד פרו שמציע תמיכה בקצב רענון מהיר של 120 הרץ הודות לטכנולוגיית "ProMotion" המוצעת בו. בעוד ואין באמת סיבה למחות על כך עקב העובדה שמדובר באייפד שבסופו של דבר נועד לשוק תקציבי יותר (לפחות במונחים של אפל), עדיין מדובר בהגבלה משמעותית שמשפיעה באופן ישיר על חוויית השימוש - זה פשוט לא מרגיש שאנחנו מתעסקים כאן עם מכשיר שמגיע עם מעבד M1.
אם אתם שואלים אותי, התמיכה בקצב רענון גבוה במסכים הייתה אמורה להפוך מזמן לפיצ'ר זמין וקבוע גם בקרב מכשירי הבסיס של אפל (בייחוד שכיום טאבלטים וסמארטפונים זולים יותר בשוק שמציעים את התמיכה בקצבי רענון גבוהים), אך נראה שנכון לרגע זה אין לחברה שום כוונה לעשות את הצעד הזה לטובת הצרכנים, וחבל.
5 צפייה בגלריה
M1 מגיע לאייפד איר
M1 מגיע לאייפד איר
אייפד אייר דור חמש - מפרט
(צילום מסך, Apple)
בעיה נוספת שבהחלט מורידה מחוויית השימוש היא הגבלות התוכנה של מערכת ההפעלה של המכשיר, iPadOS. הבעיה כאן היא שאפל תכננה ושיווקה את מעבדי ה-M1 כמעבדים המיועדים למחשבים הניידים והנייחים של החברה, המגיעים עם מערכת ההפעלה macOS. עקב כך, תוכנות רבות שעובדות עם מערכת ההפעלה הזו, לדוגמה תוכנת העריכה המוכרת של אפל Final Cut Pro, זכו לשיפור משמעותי ביכולות העיבוד והתפקוד שלהן הודות למעבדים החדשים.
במקרה של iPadOS, היצע השימושים של המערכת קטן באופן משמעותי בהשוואה לאלה של מערכת macOS. זה כמובן משפיע באופן ישיר על כמות התוכנות והשימושים שניתן לנצל באמצעותם את מעבד ה-M1 עם האייפד אייר. ברוב המוחלט של המקרים הוא לא באמת צריך כוח עיבוד שכזה (בייחוד שכאמור מדובר בטאבלט שאפל משווקת במחיר זול יותר), בניגוד לאייפד פרו שבו ה-M1 בהחלט יכול לעשות חיל בכל הקשור לריבוי משימות ועבודה מקצועית שוטפת, בין היתר מכיוון שאפשר לרכוש אותו עם מסך גדול יותר מזה של האייפד אייר.
התוצאה היא שאמנם האייפד אייר מגיע עם מעבד חזק המספק ביצועים גבוהים שבהחלט הוכיחו את עצמם בעבר (הטאבלט הזה יאכל בלי מלח כל אפליקציה שנזרוק עליו), אבל עבור הצרכן שהאייפד אייר עשוי להיות רלוונטי עבורו, ההוספה של מעבד ה-M1 ככל הנראה לא תביא לשינוי משמעותי בחוויית השימוש במכשיר ואם כן, כבר עדיף לצרכן הזה להוסיף עוד קצת כסף ולקבל בתמורה אייפד פרו.
5 צפייה בגלריה
באיזה אייפד תבחרו?
באיזה אייפד תבחרו?
באיזה אייפד תבחרו?
(צילום: Apple)
אפל כמובן יכולה וצריכה לספק לכך פיתרון. הדבר הראשון שהייתי מצפה ממנה לעשות הוא לפתח גרסה חדשה של מערכת iPadOS, שתציע חוויית שימוש דומה לזו של מערכת macOS על גבי האייפד ותאפשר גישה בין היתר לתוכנות ואפליקציות שבאמת יכולות לנצל את הכוח של מעבד ה-M1 כמו שצריך - לפחות על גבי האייפד פרו.

תמחור

בעיה נוספת שהופכת את האייפד אייר להרבה פחות אטרקטיבי היא התמחור שלו ואפשרויות הרכישה שלו בכל הקשור לאחסון פנימי. באייפד אייר אין כמובן תמיכה בהרחבת נפח האחסון באמצעות כרטיס חיצוני, מה שמותיר את המשתמשים עם שתי אפשרויות - או לרכוש את המכשיר עם נפח אחסון גבוה מראש ובמחיר גבוה יותר, או לרכוש אותו עם נפח אחסון נמוך ולשלב הרחבת נפח אחסון בענן באמצעות iCloud בתשלום חודשי נוסף.
במקרה של האייפד אייר, ניתן לרכוש את המכשיר בשתי תצורות שונות - דגם הכולל 64 גיגה בייט נפח אחסון במחיר של החל מ-599 דולר (2,459 שקלים בישראל), ודגם הכולל 256 גיגה-בייט נפח אחסון במחיר של החל מ-749 דולר (3,199 שקלים בישראל). איפה הבעיה? בתור התחלה אני לא מבין למה אפל ממשיכה לשווק אייפדים עם 64 גיגה-בייט בלבד, בימינו זה כבר לא מתקבל ולא מספיק לרוב המשתמשים.
בנוסף לכך, המחיר של גרסת ה-256 גיגה-בייט קרוב מאוד למחיר ההתחלתי של האייפד פרו, שזמין לרכישה במחיר של 799 דולר (3,499 שקלים בישראל) לגרסה המגיעה עם 128 גיגה-בייט נפח אחסון, מה שאומר שאם משתמש רוצה להוסיף כסף ולקנות תמורתו אייפד פרו, הוא אמנם יקבל את כל הפיצ'רים האיכותיים שיש לאייפד פרו להציע (שיאפשרו ניצול טוב יותר של מעבד ה-M1), אבל עדיין יאלץ להתפשר על נפח אחסון נמוך יחסית של 128 גיגה-בייט בלבד.
5 צפייה בגלריה
צבעים חדשים לאייפד איר
צבעים חדשים לאייפד איר
חמישה צבעים חדשים
(צילום מסך, Apple)
כל אלה הופכים את חוויית הבחירה בין דגמי האייפד השונים לבעייתית מאוד, שלא לומר מתסכלת, בעיקר בגלל שאפל לא מאפשרת את הטוב משני העולמות אלא אם אתם מוכנים לשלם הרבה על התענוג, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על כל האביזרים השונים שאפשר לקנות למכשירים האלה שעולים לא מעט בכלל (אם אתם משתדרגים מאייפד אייר קודם כאמור אתם לא צריכים לרכוש אביזרים מחדש, לפחות זה).

השורה התחתונה

בעוד והוא כולל את מעבד ה-M1, הדור החמישי של האייפד אייר יתאים לקהל מאוד ספציפי של משתמשים, וגם אז לא בטוח שיהיה מדובר בהשקעה חכמה שתספק ביצועים טובים וחווית משתמש איכותי בטווח הארוך - אולי אז כבר עדיף לפזול לכיוונו של האייפד פרו. נראה שאפל ניסתה לבצע מהלך לטובת הצרכנים כשהביאה את המעבד העוצמתי שלה לאייפד אייר, אך בפועל לא מדובר בשדרוג שיעשה שינוי משמעותי של ממש לאלה שהאייפד הזה רלוונטי עבורם.
אייפד אייר דור חמש זמין לרכישה בישראל במחיר של החל מ-2,459 שקלים ובצבעים אפור, כחול, ורוד, לבן וסגול.
*היחידה לסקירה סופקה על ידי איידיגיטל