בעידן בו חלק ניכר מהפעילות שלנו נעשית בצורה דיגיטלית, כדאי שתהיה לנו דרך ראויה לגבות את המידע שלנו. בשנים האחרונות רבים מאיתנו פונים לשירותי האחסון בענן של אחת משלוש חברות עיקריות - גוגל, אפל ומיקרוסופט, שמטפחות כל אחת פלטפורמה המציעה לנו דרך קלה ונוחה לגיבוי מידע.
6 צפייה בגלריה
+Synology DS220
+Synology DS220
+Synology DS220
(צילום: רועי האן)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על פניו, השירות של כל אחת מהחברות נהדר, וכל עוד נפח האחסון הדרוש לכם לגיבוי לא גדול, הן אפילו יציעו לכם אותו בחינם. אך מתחת לכל היתרונות עומד חיסרון גדול במיוחד - ברגע שאתם מעלים את המידע שלכם לענן של חברה מסוימת, הוא כבר לא המידע הבלעדי שלכם.
אז מה ניתן לעשות במקרה ואתם רוצים לגבות את המידע שלכם אבל גם לשמור עליו פרטי? הדרך הקלה היא להשתמש בהתקן אחסון חיצוני, אותם אנחנו מכירים כבר שנים בדמות כונן ה-USB הפופולרי למשל. אבל גם לשימוש בהם לא מעט חסרונות, הגדול שבהם הוא חוסר היכולת שלנו להבטיח את שלמות המידע שלנו במקרה בו הכונן נהרס או נגנב. כמו כן, הגישה למידע שלכם אפשרית רק בזמן חיבור פיזי של התקן האחסון למחשב או לסמארטפון, כך שלא תהיה לכם את האפשרות לגשת אל המידע בכל רגע נתון. בנוסף, ברגע שנפח האחסון בכונן החיצוני נגמר, אין לכם אפשרות לגבות עוד מידע אלא אם קניתם כונן נוסף (ואז יתחיל הברדק לזכור על איזה כונן אחסנתם מה).

ואז הגיע ה-NAS

NAS (ראשי תיבות Network Attached Storage, אחסון מבוסס רשת) ניתן להגדיר למעשה כ"ענן פרטי" - כזה שהגישה אליו נעשית אך ורק באישורכם, והמידע שמגובה בו מצוי בחזקתכם המלאה. NAS הוא למעשה שרת אחסון מידע פיזי (כזה שממוקם אצלכם בבית) המחובר לנתב הרשת שלכם. הגישה אל השרת תיעשה באמצעות חיבור ממחשב, המחובר גם הוא באמצעות כבל לנתב או ל-NAS עצמו. כיום ניתן לקנות מערכות NAS אליהן ניתן להתחבר גם מרחוק (תכף נגיע לאחת כזו בדיוק).
איך עובד NAS?
היתרונות בשימוש בשרת NAS רבים, והגדול שבהם הוא כאמור העובדה שהמידע שלכם נמצא בחזקתכם המלאה, היות והקבצים עצמם מגובים לכונן מקומי שנמצא בבית שלכם, ולא לענן ציבורי של חברה כלשהי. יתרון נוסף לשימוש ב-NAS היא היכולת שלו להבטיח את "אמינות" המידע שלכם - במערכות אלה לרוב ישתמשו בכמה כונני אחסון על מנת לוודא שגם אם אחד מהכוננים יקרוס, המידע שלכם יישאר שלם ובטוח. בשיטה זו, הנקראת "RAID", מאחדים את הכוננים, כשחלק מנפח האחסון מוקצה לגיבוי של המידע שלכם: כך למשל שרת NAS בעל זוג כוננים בנפח 4 טרה-בייט (8 טרה-בייט סך הכל) יאפשר לכם לאחסן נתונים רק על גבי 4 טרה-בייט, כשיתר נפח האחסון יוקצה לגיבוי המערכת.
לצד אלה יש כמובן חסרונות, הגדול שבהם הוא המחיר: מערכות NAS יהיו תמיד יקרות יותר בהשוואה לשירותי האחסון בענן של גוגל למשל (גם אחרי שנרחיב את נפח האחסון), וכמובן שלצד שרת ה-NAS עצמו תצטרכו לקנות גם את הכוננים שעליהם תאחסנו את המידע שלכם - עוד כמה מאות שקלים, בייחוד אם אתם רוצים מערכת בנפח גבוה שתתמוך גם ב-RAID. חיסרון נוסף שמרתיע הרבה אנשים משימוש ב-NAS הוא רמת ההתעסקות - זה אמנם לא הדבר המסובך בעולם, אבל הגדרת שרת NAS כן עשויה לבלבל לא מעט.
6 צפייה בגלריה
שרת קטן בבית שלכם
שרת קטן בבית שלכם
שרת קטן בבית שלכם
(צילום: רועי האן)
לשמחתנו, במהלך השנים האחרונות המודעות ל-NAS גדלה משמעותית, ואיתה הגיעה גם תחרות בריאה בשוק עם שלל חברות ודגמים שמציעים מערכות NAS במחירים נגישים, המגיעים עם מערכות הפעלה מתקדמות שהופכות את הכל להרבה יותר פשוט. אז איך זה באמת עובד והאם זה באמת משתלם בהשוואה לשירותי הענן שכולנו מכירים? בדקנו.

כמה קליקים והוא מוכן

בשביל לבדוק לעומק את תחום ה-NAS החלטתי שיהיה שווה לנסות ולהקים שרת NAS ביתי בעצמי. לשם כך פניתי לחברת סינולוג'י (Synology) הטאיוונית, אחת מחלוצות ה-NAS הגדולות בעולם נכון להיום, ששלחה אליי לבדיקה את ה-"+DS220", אחת המערכות הבסיסיות שלה, הכוללת מקום לשימוש בשני כונני אחסון. לצד השרת שלחה לי סינולוג'י זוג כונני אחסון בנפח 8 טרה-בייט כל אחד. מוצרי סינולוג'י מיובאים רשמית לישראל תחת חברת בנדא מגנטיק.
אשים את זה כבר עכשיו על השולחן ואדבר על המחיר: +DS220 יעלה לכם 1,699 שקלים, זאת לצד הכוננים שעולים 1,200 שקלים כל אחד. אציין שהמערכות של סינולוג'י יודעות לעבוד עם כוננים של מגוון יצרניות אחרות, בהן Seagate, Western Digital וטושיבה, כך שתוכלו להתאים את מערך הכוננים שלכם בהתאם לתקציב ולנפח שתרצו. המחיר כאמור ממש לא זול בהשוואה לשירותי הענן הציבוריים, אך כמובן שניתן לשחק איתו ולרכוש מערכות NAS במחיר נמוך בהרבה - אחד מדגמי ה-NAS הזולים ביותר של סינולוג'י עולה 870 שקלים בלבד, וניתן כיום למצוא מערכות NAS אפילו זולות יותר (לפני הכנסת הכוננים לעסק).
6 צפייה בגלריה
מה אתם הייתם עושים עם 8 טרה-בייט?
מה אתם הייתם עושים עם 8 טרה-בייט?
מה אתם הייתם עושים עם 8 טרה-בייט?
(צילום: רועי האן)
בסינולוג'י הבהירו לי שאחת המטרות העיקריות שלהם היא להפוך את חווית ההגדרה, הטיפול והשימוש במערכות NAS לפשוטה ככל שניתן, ואחרי שיצא לי להגדיר את שרת ה-NAS של החברה בעצמי, אני בהחלט יכול לאשר את זה: סינולוג'י מספקת לכם הדרכה מלאה על איך להגדיר את השרת שלכם באמצעות אפליקציה ייעודית, ממנה תוכלו להקים את המערכת בתוך כמה דקות בודדות.

ענן פרטי אמיתי

כפי שציינתי קודם, השיטה הקלאסית בה נתחבר ל-NAS שלנו היא באמצעות מחשב המחובר באופן קווי אליה או אל הנתב הביתי - פיתרון שלא ממש מחזיק מים בעידן המודרני בו השימוש ב-WiFi במהירות גבוהה, יחד עם הדרישה שלנו לקבל את המידע כמה שיותר מהר, רק הולכים וגוברים. בדיוק בשביל זה פיתחה סינולוג'י את מערכת "DSM" (ראשי תיבות DeskStation Manager).
6 צפייה בגלריה
DSM: מערכת ניהול חכמה וידידותית
DSM: מערכת ניהול חכמה וידידותית
DSM: מערכת ניהול חכמה וידידותית
(צילום מסך)
DSM היא ממשק ניהול ותפעול ייעודי לכל מערכות ה-NAS של סינולוג'י אליה ניתן לגשת מהדפדפן, ובמבט ראשון היא אכן נראית כמו שולחן עבודה סטנדרטי של מחשב רגיל. סינולוג'י מאפשרת לכם ליצור פרופילי משתמש ייעודיים (כל משתמש מקבל שם וסיסמא משלו), כך שכל אחד יכול לגשת למידע שלו בקלות מכל מקום ובכל זמן, כל עוד יש לו חיבור אינטרנט פעיל. במקרה ותרצו לגשת לשרת שלכם מהסמארטפון, ראוי לציין שסינולוג'י מטפחת מגוון רחב של אפליקציות שמציעות גם הן גישה קלה ומהירה למידע שלכם, בדומה לאפליקציות הניהול של גוגל.
6 צפייה בגלריה
שלל אפליקציות חכמות
שלל אפליקציות חכמות
שלל אפליקציות שימושיות
(צילום מסך)
השימוש ב-DSM מאוד נוח ופשוט, וניכר שסינולוג'י מכוונת את עיקר המשתמשים להשתמש במערכת הזו בהשוואה לשיטות החיבור המיושנות יותר (אני למשל משתמש בה קבוע, גם כשאני משתמש במחשב שמחובר ל-NAS שלי ישירות). אחד הדברים הייחודים שמציעה מערכת DSM היא היכולת להתקין על השרת שלכם אפליקציות שיסייעו לכם בניהול תקין של השרת - תוכלו להתקין על המערכת אפליקציות ייעודיות לניהול של תמונות, קבצי אודיו וקבצי וידאו, זאת לצד אפשרות להפעיל גיבויים קבועים לדברים כמו גלריית התמונות של הסמארטפון שלכם. תוכלו בנוסף להתקין אפליקציית אנטי-וירוס שתריץ סריקת אבטחה באופן קבוע, על מנת לוודא שכל הקבצים שמאוחסנים בשרת שלכם נקיים מווירוסים ורוגלות, ואפילו להתאים באופן אישי את הנראות של מסך ההתחברות לשרת וכן של שאר האפליקציות שלו.
6 צפייה בגלריה
התאמה אישית של מסך הנעילה
התאמה אישית של מסך הנעילה
התאמה אישית של מסך הנעילה
(צילום מסך)
זה כמובן רק קצה המזלג - קיימות שלל אפליקציות נוספות הזמינות לשימוש (החל מסייר קבצים ייעודי ועד מערכת שלמה לכתיבה ושיתוף של קבצים סטייל גוגל דרייב), כולל אפליקציות צד שלישי המפותחות על ידי קהילת המשתמשים של סינולוג'י.
יש כאן כמובן כמה דברים שעדיין פחות עובדים, הגדול שבהם הוא שמערכת כתיבת המסמכים של סינולוג'י עושה שימוש בפורמט קבצים ייעודי - מה שעשוי להקשות עליכם אם תרצו לשתף עם אחרים מסמך שכתבתם על גבי השרת ישירות. כמו כן, אפילו שסינולוג'י מאוד משתדלת, היו לא מעט מקרים בהם כן מצאתי את עצמי פונה למדריך חיצוני או לאיזה פורום נידח באינטרנט רק כדי להבין מה אני צריך לעשות בשביל לבצע פעולה מסוימת.

השורה התחתונה

אז האם אנחנו ממליצים על שימוש באחסון מבוסס רשת? אפילו שזו אף פעם לא תהיה האופציה החסכונית ביותר, קשה להתעלם מהיכולות המרשימות של שרתי ה-NAS בכל הקשור לאחסון, ניהול וגיבוי מידע - בייחוד אם חשובה לכם הפרטיות או אם אתם מגבים כמות מידע גדולה באופן קבוע (יש גיבויים שאפילו גוגל או אפל לא מסוגלות להכיל). כמובן שהצורך שלכם במערכת כמו זו יקום וייפול על הרגלי השימוש שלכם, ועל הרצון שלכם להבין איך הכל עובד.