מדי כמה חודשים, מגיע למדפים מכשיר חדש בז׳אנר של מחשבי גיימינג ניידים מהסוג שנראה כמו קונסולה ניידת. עוד ועוד חברות, שראו את ההצלחה של סטים דק מבית Valve, מנסות לשחזר אותה. בשנה שעברה היו אלה אסוס עם ROG Ally ולנובו עם Legion Go (שתיהן הושקו בישראל) לצד כמה חברות סיניות דוגמת Ayaneo, וכמובן היוזמת של הקטגוריה, ה-Steam Deck של Valve. ואילו השנה הסנונית הראשונה היא ה-Claw של MSI.
4 צפייה בגלריה
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
(צילום: -אתר MSI)
לאחר כשבוע עם ה-Claw, אני חושב שיש לו בעיה. למעשה, אני מתקשה לחשוב על תסריט בו אמליץ על המחשב הזה ולא על אחד המתחרים שלו. מצד שני, יכול מאוד להיות שבעוד כמה חודשים הביקורת הזו לא תתיישן טוב. הסיבה לכך היא שהבעיות מהן ה-Claw סובל אינן בהכרח בעיות חומרה. אמנם כל המתחרים משתמשים במעבדי AMD ואילו ה-Claw הוא הראשון שמשתמש במעבד של אינטל, אבל אני עדיין מתקשה להבין האם זה טוב או רע בטווח הרחוק. ובשאר המפרט, המכונה הזו דומה להפליא ל-Ally.
ה-Claw של היום מאוד מזכיר את ה-Ally בתקופת ההשקה שלה – מעבד שלא תמיד עובד כמו שצריך, ממשק בסיסי מדי, וכמה רעיונות מעניינים שנראים חצי אפויים. בתוך חצי שנה, המכונה של אסוס השתפרה פלאים מבחינת הביצועים והיכולות שלה. האם MSI תשקיע את אותם המאמצים? האם תקבל תמיכה מספקת מאינטל? אם התשובות לשאלות האלה הן ״כן״, אז גם נגלה את הפוטנציאל האמיתי שלה. אבל ב-MSI מציעים לכם לקנות את ה-Claw כבר היום, ובמחיר גבוה-יחסית של 3,699 שקל שקל לגרסה עם 512 גיגה-בייט. המקבילה של אסוס עולה 2,849 שקל ואפילו ה-Legion Go העצומה של לנובו עולה פחות - 3,269 שקל לגרסת ה-512 גיגה-בייט.
זה, כאמור, משהו שלא הייתי עושה. לא עכשיו, לפחות.

חומרה מעולה, התוכנה עם ה-AI פחות

כמו שהזכרתי כבר, המכשיר הזה דומה מאוד ל-ROG Ally של אסוס, הן במבנה והן במפרט. שניהם בנויים סביב מסך IPS בגודל 7 אינץ׳ עם תמיכה בקצב רענון משתנה שיכול להגיע עד 120 הרץ. מבנה השלטיםסטיקים דומה מאוד, לשניהם יש שני כפתורים הניתנים לתכנות מאחורה, ולמרות שה-Claw כבד יותר (675 גרם מול 590) שני המכשירים מרגישים מאוד דומה בידיים. שניהם, כמובן, גם מריצים את חלונות 11.
4 צפייה בגלריה
שלוש קונסולות ניידות: מימין לנובו ליג'ן Go, אסוס ROG Ally ו-MSI Claw
שלוש קונסולות ניידות: מימין לנובו ליג'ן Go, אסוס ROG Ally ו-MSI Claw
שלוש קונסולות ניידות: מימין לנובו ליג'ן Go, אסוס ROG Ally ו-MSI Claw
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
בכלל, נראה שבזמן שלנובו ניצלה את הדור הראשון של מכונת המשחקים הניידת שלה כדי לנסות דברים מוזרים כמו ג'ויסטיק שהופך לעכבר אנכי ומסך גדול, MSI החליטה להתחרות ישירות בסטים דק ו-Ally, בלי יותר מדי בידול. כן יש כאן, בנוסף לבחירה באינטל, גם סוללה גדולה במיוחד (53 וואט שעה בהשוואה ל-40 של ה-Ally והסטים דק, ו-49 של ה-Legion Go). אבל בבדיקות שלי, שכללו את GTA V, סייברפאנק 2077, Metro 2033, ו-Balatro, זמן הסוללה של ה-Claw לא שונה מהותית מהמתחרים.
למה? שאלה טובה שאין לי עליה תשובה כרגע. על פניו, כשמסתכלים על צריכת החשמל מהסוללה של ה-Claw, היא אכן גבוהה יותר משל המתחרים באותו המשחק, אבל המדידה הזאת לאו דווקא אמינה כשמדובר במעבדים שונים. יכול להיות שהצריכה הנוספת היא במערכת הקירור - המצויינת דווקא, שמשאירה את הקונסולה לא חמה במיוחד גם אחרי שעה וחצי של משחק - או במקום אחר. יכול להיות שבעוד עדכון או שניים של מערכת ההפעלה נראה שיפורים, כמו שקרה בסטים דק ו-Ally.
4 צפייה בגלריה
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
(צילום: אתר MSI)
אני כן יכול להגיד שאחד הדברים שבאמצעותם MSI מנסה לבדל את ה-Claw, מערכת AI שמשנה את הכוח של המעבד על פי דרישות המשחק, לא עושה עבודה טובה כרגע. ב-Cyberpunk 2077, הן במשחק עצמו והן בבנצ'מרק, שימוש במערכת הזאת הניב תוצאות פחות טובות מקביעה ידנית של מצב ביצועים גבוהים למרות שעל פניו היא הייתה אמורה לזהות בעצמה שמדובר במשחק תובעני במיוחד.
הרעיון, של התאמת הביצועים למשחק, דווקא מצוין. במכונות כמו זו, יש צורך באיזון מאוד מסובך בין כוח עיבוד, פיזור חום, וצריכת סוללה. גם מעבד Core 7 הכי חזק של אינטל לא יעשה יותר מדי אם הוא לא מקבל מספיק חשמל, ואילו הגדלת הצריכה תגביר גם חום (ומשאבים שיידרשו להוצאת החום הזה) וגם קצב של ריקון הסוללה. אז אפילו שאפשר לשלוח למעבד של המחשב הזה עד 40 וואט, אתם כנראה לא תרצו לעשות את זה כשהוא לא מחובר לחשמל. ה-Ally, למשל, מוגבל ל-30 וואט. הסטים דק ל-15 וואט.
אם ב-MSI ישכילו לעבוד על מנגנון ה-AI ולהביא אותו לנקודה בה אפשר יהיה לסמוך עליו, הם עשויים לשפר את זמן הסוללה בלי לפגוע בביצועים של המכשיר. בינתיים, אם אתם רוכשים את ה-Claw, ההמלצה שלי היא לא לשחק בשום משחק ברזולוציה המלאה של המסך. העבירו את המשחקים ל-720p, וכנראה שלא תרגישו בהבדל יותר מדי - אך זמן הסוללה ישתפר.
4 צפייה בגלריה
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
קונסולת משחקים ניידת MSI Claw
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
איך נמנעים לגמרי מהאטות שמרגישות אקראיות למדי בזמן משחקים? זו כבר שאלה אחרת. יכול להיות שמדובר בענייני חימום יתר או בעיית דרייברים - בזמן שהיה לי עם המכשיר לא הספקתי לבדוק לעומק אם מדובר במשהו חומרתי או תוכנתי. ה-AI הוא לא רכיב התוכנה היחיד שדורש עבודה. על פניו, הממשק של ה-Claw נראה נקי ונוח, עם תמיכה בחנויות צד שלישי כמו סטים ואפיק, וזיהוי המשחקים שהותקנו. הבעיה היא שהממשק הזה קרס לי לא פעם, הוא לא תמיד יודע להפעיל מיידית את המשחק בלי לעבור דרך ממשק החנות, מחיקת משחק לפעמים משאירה אותו בספריה של המכשיר משום מה, ויש לא מעט אפשרויות התאמה אישית שחסרות לי.

ווינדוס 11 הורס את התוכניות

וכן, שווה להזכיר - בדיוק כמו בביקורת של ה-Ally וה-Legion Go - שאני שונא את חלונות 11 כמערכת הפעלה של מכונת משחקים ניידת. היא לא מותאמת לזה, מסורבלת מדי, ועושה צרות כמו להקריס דברים או להציג הודעות לא קשורות מעל לממשק המשחק. כולי תקווה שמיקרוסופט תשקיע את המאמצים ביצירת גרסה מיוחדת של חלונות למחשבי גיימינג מהסוג של ה-Claw, אבל בינתיים היא עוד לא חשפה תכנית ספציפיות בנושא.
כמו שכבר הזכרתי בהתחלה, כל מתחריו של ה-Claw סבלו מבעיות בהשקה. עד כה, כולם הצליחו לפתור אותן ברמה כזו או אחרת. אנסה לחזור ל-Claw בעוד כמה חודשים כדי לראות האם גם MSI מצליחה להביא את המכשיר שלה למקום טוב יותר. בינתיים, אבל, הוא לא מצליח להציב אלטרנטיבה למתחרים זולים יותר.