לפני מספר ימים, פרסמנו כאן ביקורת של עמיתי רפאל קאהן על גלקסי S24 אולטרה החדש של סמסונג. רוב רובה של הביקורת הזו רלוונטית גם לטלפונים הקטנים יותר במשפחת S24. אומנם רכיב הצילום שלהם קצת פחות מתקדם, ואין להם תמיכה בעט מגע, אך מבחינת המפרט וחוויית השימוש הטלפונים האלה דומים עד זהים. הדגש השיווקי על בינה מלאכותית, והמגבלות של ה-AI בסביבה דוברת עברית, סוקרו כבר בהרחבה בביקורת הקודמת.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S24
גלקסי S24
גלקסי S24. דומה מתמיד לאייפון
(צילום: Framesira / Shutterstock)
כדי שלא נחזור על עצמנו יותר מדי, הטקסט הזה קצת שונה. אחרי שבועיים עם ה-S24 הקטן, יש לי מספר מחשבות שרלוונטיות לאו דווקא רק לדגם הספציפי אלא בעיקר לגישה של סמסונג אל סדרת הטלפונים הזאת, הכה חשובה עבורה.

אין שום דבר רע בקצת השראה מאפל

במבט ראשון, האייפון 13 מיני האישי שלי נראה כמו אחיו הקטן של הגלקסי S24. אותה מסגרת עם פינות חדות, אותו מסך שטוח לגמרי. זו לא הפעם הראשונה שסמסונג שואבת השראה מעיצוב תעשייתי של אפל, וזה בסדר גמור. מה זה משנה מי עשה את זה קודם? זה עיצוב הרבה יותר יפה מהקודם. הנקודה היחידה לגביה אני לא בטוח היא זכוכית המט בגבו של ה-S24. היא מאוד חלקלקה. זה כן משהו שלא יהיה לכם יותר מדי רלוונטי אם תשימו כיסוי, ואתם כנראה תשימו אחד כי ההבנה שטלפון צריך כיסוי היא מה שמפריד בינינו לבין החיות בג׳ונגל.

איפה Qi2?

סמסונג לא ממהרת לאמץ את תקן ההטענה האלחוטית החדש, שמגיע עם חיבור מגנטי כמו ה-MagSafe של אפל (עליו הוא מבוסס). לא ברור למה - יש כבר מטענים שתומכים בתקן, והנוחות שהוא מביא איתו הופכת הטענה אלחוטית למשהו שימושי הרבה. באתר 9to5Google נכתב שכאשר אחד מנציגי סמסונג נשאל על הנושא בתדריך עיתונות, התשובה הייתה שאין דרישה מצד המשתמשים לשילוב התקן. מה שרק אומר שאם אתם משתמשי סמסונג ורוצים הטענה אלחוטית נוחה יותר, זה אשמתכם שלא אמרתם את זה לסמסונג.
ברצינות, אבל, זו תשובה קצת תמוהה. אנחנו שנה אחרי הצגת Qi2, ומאגסייף הוא יתרון תחרותי מובהק של אייפון פשוט כי קל מאוד להבין את הנוחות שבהצמדת הטלפון לעמדת טעינה מגנטית בלי הצורך למצוא בדיוק את הזווית הנכונה שבה הוא ייטען. האם יש פה אתגר הנדסי כלשהו? שיקולים שיווקיים? ומה זה אומר על Qi2 כתקן באופן כללי אם עד עכשיו הטלפונים היחידים שהושקו עם תמיכה בו הם של אפל, שתרמה את הטכנולוגיה ליצירת תקן?

7 שנות עדכונים זו הבטחה מעולה

לצד סדרת S24 הציגה סמסונג מדיניות עדכונים חדשה: 7 שנים של עדכוני מערכות הפעלה ועדכוני אבטחה. לשם ההשוואה, הדור הקודם קיבל 5 שנות עדכוני אבטחה ו-4 שנות עדכוני מערכת הפעלה. מה קרה? אפשר לנחש שלגוגל הייתה יד בדבר, לאחר שזו הציגה 7 שנות עדכונים בדור החדש של מכשירי פיקסל. נראה שגוגל וסמסונג החליטו כי החומרה של S24 - ולא פחות חשוב מכך, העבודה שגוגל עשתה כדי להוציא דברים שהיו חלק ממערכת ההפעלה בעבר לתוך יישומים נפרדים שאפשר לעדכן כל הזמן - טובה מספיק בשביל שהסמארטפון הזה יהיה רלוונטי גם בתחילת העשור הבא.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S24
גלקסי S24
7 שנים של עדכונים. גלקסי S24
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)

קל מאי פעם לעבור מאייפון לגלקסי

אני לא מפסיק להיות מופתע מהקלות שבה אפשר היום לדלג בין מערכות ההפעלה של גוגל ואפל. רק לפני כמה שנים העברה של היסטוריית שיחות בוואטסאפ בין שתי מערכות ההפעלה הייתה עניין מסובך שדרש יישומי צד-שלישי. בימינו זה קל ונעשה באמצעות סריקת קוד QR. אבל לא רק וואטסאפ יודעת לדבר עם הצד השני. תהליך המיגרציה כולל גם איתור יישומים שהותקנו בטלפון הישן במערכת ההפעלה החדשה, העברה של מסכי בית, ובמקרה של סמסונג גם סידור האפליקציות באותן התיקיות כמו באייפון. התהליך אינו נטול כאב, אבל הוא הרבה יותר נסבל מבעבר.

ה-AI המעניין ביותר במכשיר הוא שדרוג של תסריטי שימוש קיימים

מבין שלל חידושי התוכנה של ה-S24, זה שאני הכי אוהב הוא Circle to Search. מדובר ביכולת שגוגל הציגה במכשירי פיקסל 8 שלה והביאה אותה במקביל גם ל-S24. באמצעות לחיצה ארוכה על כפתור הבית, אפשר להקפיא את המסך בכל אפליקציה, לסמן מה מעניין אתכם, ולערוך חיפוש שמשלב בין התמונה לבין שאילתא. זה תסריט שימוש קיים, רק שעד עכשיו הייתם צריכים לצלם את המסך ולהשתמש ב-Google Lens כדי לערוך את החיפוש, ואילו עכשיו זה עניין של שתי לחיצות בלבד.
זה חידוש שמשתמש ב-AI, אבל באותו מובן שבו מנגנון צילום הלילה משתמש במנגנוני AI כדי לפענח מה המצלמה רואה עם כמות אור זעירה. זה ה-AI ה"ישן", מהסוג שבו הבינה המלאכותית היא השכבה הטכנולוגית ולא מה שנמצא בקדמת הבמה. המקומות שבהם היא כן תופסת את קדמת הבמה בטלפון הזה, כמו תרגום שיחות אוטומטי או היכולת לסכם הקלטות, אינם רלוונטיים ברמה היומיומית עבור רובנו, ולא רק כי אין להם תמיכה בעברית.
יש פה משהו יותר עקרוני: תחומי היצירה הם מקומות שבהם אי אפשר עדיין לסמוך על הבינה המלאכותית. קחו, למשל, את סט יכולות עריכת התמונות, שמאפשר לכם להזיז פריטים או למחוק אותם. בתור אנשים שחיים בישראל ב-2024, אתם כנראה יכולים לנחש את המגבלות של הטכנולוגיה הזאת: הזיות. כשמזיזים חלק מהתמונה והמנגנון צריך להחליט מה הוא שם במקום, ממש לא תמיד זה יסתיים במשהו סביר. כך, נגיד, כשצילמתי רכב עומד בפקק ואז ביקשתי להזיז אותו, המנגנון החליט אחרי חשיבה ארוכה שמה שאני רוצה במקומו זה לא כביש ריק אלא רכב מוזהב ביזארי.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S24
גלקסי S24
מימין התמונה המקורית, משמאל עבודת ה-AI של סמסונג
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
חוסר היכולת שלי לסמוך על ה-AI היוצר הוא גם הסיבה לכך שאני לא אסמוך על סיכומי ההקלטות שהוא יציע לי - לא בלי להקשיב להקלטות האלה בעצמי. והצעות שיפור התוכן שאפשר להפעיל במקלדת של סמסונג הן בכלל רעיון רע, כי אם יש דבר אחד שחסר במודלי שפה גדולים זה אישיות. אתם לא רוצים את ה״שיפורים״ שהוא מציע לכם, האמינו לי.

בסמסונג יודעים שאריסטו טעה

הרבה דברים טובים אפשר להגיד על פועלו של איש האשכולות היווני, אבל הטענה שלו שעצם ינוע רק כל עוד מופעל עליו כוח התבררה מזמן כבלתי נכונה. אינרציה קיימת, ובסמסונג יודעים את זה. אחרי שבנו מומנטום לאורך שנים, הם עברו למצב של שינויים לא גדולים במיוחד משנה לשנה (כמו שאר היצרנים הגדולים ביותר, יש לומר). ה-S24 נכנס לתוך התבנית הזאת, לא מנסה להפעיל יותר מדי כוח, וממשיך להיות "סתם עוד" מכשיר דגל מצוין מבית סמסונג.