בינה מלאכותית הוא כנראה צירוף המילים הכי פופולרי בעולם הטכנולוגיה בשנתיים האחרונות. בשנה האחרונה הוא אפילו הפך לבאזז-וורד העיקרי בעולם - כולם מוסיפים AI למוצרים שלהם, גם אם מדובר במשהו לא קשור. אבל בסמארטפון, הרעיון של AI אינו חדש. למעשה, רוב היכולות של הסמארטפונים של גוגל למשל מבוססות בינה מלאכותית, כמעט כל המצלמות ברוב המכשירים כבר כמה שנים עושות בה שימוש למיטוב סצנות, לשיפור חיי הסוללה או לשיפור התמונות בעריכה. אבל בסמסונג החליטו ללכת צעד קדימה ולהוסיף בסדרת הגלקסי S24 שנחשפה לפני כמה שבועות תמיכה בבינה מלאכותית יוצרת (GenAI), כמו זו שתמצאו ב-ChatGPT.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: עוז מועלם)
למה? כי אפשר. אבל גם מכיוון שלסמסונג חשוב מאוד להראות שיש לה יתרון על אפל. האחרונה הצליחה בשנת 2023 לעקוף את היצרנית הקוריאנית ולמכור הרבה יותר אייפונים ממכשירי גלקסי. טוב, לא הרבה יותר, אבל מספיק כדי שסמסונג תרגיש צורך להפסיק לנוח על זרי הדפנה. כי צריך לומר את זה. כבר כמה שנים שאין ממש חידושים בטלפונים של סמסונג. הם מצוינים ובהחלט הטובים מסוגם בעולם האנדרואיד, אבל לא היו ממש סיבות טובות לשדרג אם המכשיר הנוכחי שלך עשה את העבודה כראוי. וזו בעיה. קורונה, המיתון שבא בעקבותיה ועליית המחירים הגלובלית עקב מלחמת רוסיה-אוקראינה לא ממש סייעו. אז כדי להחזיר את סדרת הגלקסי לקדמת הבמה צריך מוצר חזק, כזה שכולם ירצו לרכוש. מבין שלושת המכשירים שהושקו, קיבלנו את ה-S24 אולטרה לבדיקה ראשון. התוצאות שלה לא ישלחו אתכם לרכוש טוסטר במקום, אבל צריך לומר לפני הכל, אם ציפיתם לסמארטפון מהפכני - זה עדיין לא זה. אז בואו נראה מה באמת יש כאן והאם שווה לרכוש אותו.

עיצוב: הללויה! המסך שטוח!

האולטרה החדש לא נראה שונה במיוחד מהאולטרה של שנה שעברה או של שנה לפניו. לפחות לא במבט חטוף. אבל למעשה, למעט מבחינת עיצוב, מדובר במכשיר די שונה מקודמו בתפקיד. סמסונג לא שינתה את גודלו כך שעדיין מדובר במכשיר לא קטן, ואפילו קצת מגושם. ההבדל העיקרי כעת מתבטא במסך שטוח לחלוטין וללא שוליים משתפלים לצדדים. מבחינתנו מדובר ברגע של "סוף-סוף", למרות ששמעתי כבר על כאלה שדווקא לא סבלו מהעיצוב המעצבן הזה. השוליים מעוגלים לאחיזה נוחה אבל כבר לא חלק מהמסך עצמו. פרט נוסף שהשתנה זה שהמכשיר החדש קצת (אבל ממש קצת) יותר קטן מה-S23 אולטרה. כמה קטן? בואו נאמר שההבדלים בגובה וברוחב מתמצים במ''מ בודד ובחצי מ''מ עובי. הוא יותר קל, אבל שוב, לא ממש בצורה בולטת, הפרש של שני גרם לטובת הדור החדש (232 גרם).
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: רפאל קאהאן)
כשסמסונג רוצה להכות את אפל היא הולכת ישר לראש: אם לאייפון 15 פרו מקס יש גוף מטיטניום, גם לאולטרה יהיה. טיטניום זה מעולה, אבל יקר, גם אם מאוד עמיד. לא יודע כמה עמיד כי לא ניסיתי להטיח את המכשיר ברצפה, אבל אני מאמין שיהיה לכם קשה מאוד לגרום לו לנזק חיצוני. אם אייפון שרד נפילה ממטוס, יש סיכוי גדול שגם האולטרה יצליח בלי מצנח. גם זכוכית המסך מאוד עמידה: בשבוע וחצי שהסתובבתי איתו ללא כיסוי או מגן, גם מפתחות בכיס לא גרמו לשריטות. מדובר בדור ה-8 של גורילה גלאס, ואם הוויקטוס היתה מאוד חזקה, זו הנוכחית עוד יותר. לסיום כמובן שהאולטרה עמיד במים ואבק בתקן IP68. לסיכום, אין כאן משהו מהפכני, אבל סמסונג באמת לקחה את העיצוב שלה עד הסוף ואני לא ממש יכול לומר שיש כאן משהו שדורש תיקון. בקיצור, שאפו.
ריפרש
יותר הנאה ויותר דיוק: מהפכת ה-VR וה-AR מגיעה לרפואה / פרופ' אמתי זיו
40:34

חומרה: חזק יותר, מהר יותר, רחוק יותר

אין זה מפתיע שסמסונג דחפה לאולטרה את החומרה הכי חזקה שיכלה למצוא. תמצאו כאן את המעבד האחרון של קוואלקום (סנאפדרגון 8 דור 3) וכמו בדור הקודם הוא עבר התאמה עבור סמסונג במיוחד. האם זה משנה משהו? לא יודע לומר. אבל המכשיר מהיר ומאוד תגובתי. אין בעיה להריץ עליו כל דבר שרק תרצו, ממשחקים עתירי גרפיקה ועד ריטושי תמונות מתוחכמים בפוטושופ או מקביליו. הזיכרון פעולה בן ה-12 גיגה-בייט לא גדל לעומת שנה שעברה שזה אולי קצת פספוס. מרחבי האחסון בני 256, 512 גיגה-בייט או 1 טרה-בייט מבוססים על תקן UFS 4.0 המהיר.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: עוז מועלם)
גם הסוללה לא גדלה, היא עדיין בת 5,000 מיליאמפר-שעה, אבל בניגוד לשנה שעברה היעילות האנרגטית של המעבד הרבה יותר טובה. אך אויה, אני לא יודע למה, זמן השימוש בו לא מאוד מרשים. כלומר היו ימים שהסוללה הגיעה לסוף היום שלי עם 20% וימים אחרים עם 40%. כלומר בשימוש מעורב שכולל ניווט, מדיה חברתית, וואטסאפ וטלגרם וכמובן קצת צילומים אפשר לומר שהסוללה תחזיק יום וחצי. בשימוש כבד יותר כנראה שתצטרכו לטעון אותו כבר בערב, זה קצת מאכזב כי ה-S23 אולטרה למשל מחזיק יותר. אגב, אין כאן (עדיין) תמיכה בתקן Qi2 לטעינה אלחוטית שהיה מאפשר לכם להשתמש באביזרים עם חיבור מגנטי (MageSafe). הטעינה האלחוטית מוגבלת ל-15 וואט והטעינה החוטית ל-45 וואט. עם זאת, תוכלו למלא סוללה ריקה בשעה ול-65% בתוך כ-30 דקות.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: עוז מועלם)
המסך כאן מאוד מרשים. זה למעשה השיפור העיקרי בחומרה שתראו באולטרה. הפאנל עבר עדכון וכעת עובד בטכנולוגיית LTPO (שפותחה במקור על ידי אפל), מה שאומר שהוא יכול להנמיך את קצב הרענון של המסך לרמה אפסית בהתאם למה שמוצג. גודלו עדיין 6.8 אינץ', אבל זה הדבר היחיד שמשותף לקודמו. הרזולוציה טיפל'ה גבוהה יותר, 1,440 על 3,120 פיקסלים, אבל הבהירות מזנקת ל-2,600 ניט. זה בהיר מאאאאאוד. אפשר בקלות להשתמש במסך הזה באור השמש הכי חזק שתוכלו לחשוב עליו - למשל באמצע אוגוסט בצהרי היום במכתש רמון או בים המלח. הבעיה היחידה של רמות הבהירות האלה זו צריכת הסוללה שמזנקת. המסך אחראי בממוצע לכעשירית מצריכת החשמל הממוצעת היומית. אם אתם רוצים לחסוך בחשמל, הורידו את הבהירות והימנעו מהפעלת ה-AOD - התצוגה הקבועה. לסיכום, החומרה הזו מאוד מרשימה ותענה על כל הצרכים שלכם.

ממשק ומולטימדיה: ה-AI כאן אבל לא בעברית

בואו נתחיל מהחלק המעניין, סמסונג דחפה את הבינה המלאכותית שלה בעיקר כגימיק שיווקי, אבל גם טרחה להוסיף הרבה מאוד פיצ'רים כאלה למערכת ההפעלה של האולטרה (ושאר חבריו לסדרה). נתחיל מהסוף, רוב היכולות שיש כאן נראות מאוד מרשימות על הנייר, אבל אני לא בטוח לגבי השימושיות שלהן ביום-יום. קחו למשל את המתרגם האוטומטי שמאפשר לנהל שיחה בשפה אחרת עם בן שיחכם (לחובבי דאגלס אדמס, מדובר בסוג של דג בבל דיגיטלי) בטלפון. זה נחמד מאוד אם אתם מתקשרים להזמין מלון בחו''ל - אבל בינינו - כמה מכם אשכרה מדברים בטלפון עם מלון בחו''ל אחרי שביצעתם את ההזמנה באתר ובינינו, כמה מעובדי אותם מלונות לא דוברים אנגלית? תכונת התרגום גם עובדת בכתב אגב, וזה קצת יותר שימושי.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: רפאל קאהאן)
יש כאן גם תכונה שמסכמת לכם מאמרים מאתרי אינטרנט. שזה אולי יותר שימושי לממהרים, אבל הסיכום של המאמר מבוסס על הערכה של ה-AI מה חשוב, ולמעט אם אתם רוצים סיכום של כתבה חדשותית למשל או סתם פוסט ארוך, אני לא הייתי חוסך לעצמי את הקריאה של טקסט שיש לו חשיבות עסקית או משפטית למשל. גם החיפוש זכה לשדרוג עם יכולת להקיף באצבע איזשהו אובייקט או טקסט במסך ולהריץ עליו שאילתה בגוגל. זו אגב תכונה שגוגל חשפה ושתופיע בעוד מכשירים בעתיד הקרוב.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: רפאל קאהאן)
תכונות ה-AI השימושיות העיקריות הן תמלול של הקלטות - בדיוק כמו התמלול האוטומטי של מכשירי הפיקסל - ועורך הטקסטים שזמין במקלדת של סמסונג בלבד. אה, כן, שכחתי לציין: כל התכונות האלה עובדות רק באפליקציות של סמסונג, אם אתם חובבי כרום, מקלדת גוגל, מיקרוסופט Notes או שיש לכם אפליקציית חיוג שונה, תיאלצו לוותר על ה-AI. אם אתם דוברי עברית, חלק גדול מהתכונות האלה לא יעבוד לכם בשפת הקודש, רק ב-13 שפות שעברית אינה ביניהם. אבל סמסונג הבטיחה שזה יגיע גם אלינו, אם כי לא ברור מתי. חשוב גם לציין שה-AI פועלת ברמת המעבד או דרך חיבור לענן באינטרנט. שימוש במעבד יכביד על צריכת הסוללה, אך יעבוד גם ללא חיבור סלולרי יציב ומהר יותר. אגב, חלק מהתכונות שיש כאן יגיעו גם למכשירי הדורות הקודמים בכפוף כמובן ליכולות העיבוד הזמינות.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: רפאל קאהאן)
חוץ מ-AI, סמסונג לא שינתה שום דבר לעומת הדור הקודם. הסטיילוס עדיין כאן ודומה מאוד לקודמו למעט החלק העליון שקצת יותר שטוח מבעבר. אין בו תכונות חדשות שלא ראינו בעבר. צריכת מדיה על האולטרה היא תענוג גדול בזכות המסך המרשים ועוצמת הצליל של הרמקולים. גם השימוש באולטרה כמכונת יצירת תוכן עדיין מרשימה. אגב, זה אומנם שייך לפרק המצלמה אבל חשוב לומר שסמסונג עבדה עם אינסטגרם וטיקטוק כדי להפוך את התוצרים של המצלמה לאיכותיים יותר עבור יוצרי תוכן. אם בעבר רק האייפון ידע לנפק צילומים וסרטונים עם תצוגת HDR מתאימה, כעת גם המצלמה של האולטרה יודעת לעשות את זה.

מצלמה: פחות זה אמור להיות יותר

מערך הצילום של האולטרה זכה לשדרוג (או שנמוך, תלוי איך מסתכלים על זה). נתחיל עם המפרט: מצלמה ראשית בת 200 מגה-פיקסל, מצלמת זום 10 מגה-פיקסל עם הגדלה פי 3, מצלמת זום 50 מגה-פיקסל עם הגדלה פי 5 ומצלמת זווית רחבה בת 12 מגה-פיקסל. מצלמת הסלפי בת 12 מגה-פיקסל. הרעיון של סמסונג היה להיפטר ממנגנון הפריסקופ המגושם ולספק כאן משהו קצת יותר שימושי שיפנה קצת מקום לטובת שבבים נוספים או קירור יעיל יותר. בחברה אומרים שאת כל מה שהיה אפשר להשיג בזום אופטי פי 10 אפשר להשיג גם עם הזום האופטי פי 5.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: רפאל קאהאן)
מהניסיון שלי עימו זה לא מדויק. אומנם הזום מאוד מרשים בתוצאות שלו, אבל לטעמי הזום של האולטרה הקודם עושה עבודה יותר טובה. זה לא אומר שהתוצרים של ה-S24 אולטרה לא טובים. רחוק מכך. המצלמה הזו מצוינת בכמעט כל תרחיש שימוש, אבל לטעמי האלגוריתם עובד כאן קשה מדי וזה ניכר. בחלק מהתמונות התוצרים נראים יותר מדי מעובדים. כמובן שגם במצלמה יש AI, אבל במקרה הזה לא מדובר ביתרון אלא בניסיון להחליף פיזיקה בתוכנה וזה לא תמיד עובד היטב. כמובן שהיתרון של תוכנה זה שאפשר לעדכן אותה בקלות, ויש לקוות שהגרסאות העתידיות של המצלמה יקבלו תיקונים שיהפכו את התמונות לקצת פחות מלאכותיות.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: סמסונג)
תכונת ה-AI הנוספת שלא ציינתי לעיל היא הריטוש המתקדם שמקבלים בגלריה החדשה של סמסונג. מדובר באותן תכונות שגוגל התהדרה בהם במכשירי הפיקסל כמו למשל היכולת למחוק מישהו מהתמונה או להזיז אובייקט ממקום למקום. אלו תכונות שנראות מאוד מרשימות, אבל אני לא בטוח עד כמה הן שימושיות בעולם האמיתי. למעט במקרים מאוד נקודתיים כמו למשל רצון למחוק כל זיכרון של אדם או חפץ כלשהו מהחיים שלכם אני לא ממש רואה מה שימושי בזה. גם הזזה של מושאי צילום בתוך התמונה לא ממש מסייעת לי להפוך את התמונה לטובה יותר. זה גם לא עובד תמיד בצורה מושלמת. פעמים רבות אפשר לראות שאריות של תהליך המחיקה או ההזזה. אומנם לא בצורה מובהקת, אבל מספיק כדי להבחין.
10 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
סמסונג גלקסי S24 אולטרה
(צילום: עוז מועלם)
מנגד, בתכונות ה-AI המסורתיות של מצלמות, כמו למשל חישובי עומק שדה וטשטוש רקע או מיטוב סצנה, המצלמה עושה עבודה מעולה. המצב האוטומטי כאן באמת מייתר חישובים ידניים למעט אם אתם חובבי צילום אמנותי. זה כמעט ברמה של מצלמת האייפון. לסיכומו של עניין, מדובר במצלמה טובה, היא לא מתעלה על זו של האייפון, אבל בהחלט מקבילה לה שכן לכל אחת מהן יש את התכונות הייחודיות שלה.

סיכום ואלטרנטיבות: אל תקנו בשביל ה-AI

הגלקסי אולטרה החדש עולה החל מ-5,199 שקל ומטפס לכמעט 6,700 שקל לדגם הבכיר. אלה מחירי אייפון 15 פרו מקס ולכן נשווה אותו אליו כי הוא המתחרה הישיר. מכיוון שהאולטרה מצויד גם בסטיילוס יש לו יתרון קל מהבחינה הזו. כרגיל, מדובר במכשיר האנדרואיד הטוב ביותר בנמצא. אין מכשירים שיתחרו בו מבחינת חבילת הפיצ'רים שהוא מספק. אומנם הרבה מאוד מה-AI שסמסונג מאוד מתגאה בה מרשימה, אבל כאמור המגבלות, כמו גם תסריטי השימוש הלא-מאוד-נפוצים קצת הופכים אותו לסוג של תצוגת תכלית. כלומר זה מאוד מרשים במסיבה כדי למשוך תשומת לב של חובבי או חובבות גאדג'טים, אבל אני לא בטוח שזה יקל על החיים שלכם בעבודה או בבית. האייפון כנראה גם הוא יקבל בעתיד תכונות AI גנרטיבי, אבל בינתיים אפל לא ממש חשפה יכולת כזו למרות שהיא עובדת על מודל שפה במרץ.
עד אז, האולטרה הוא באמת ייחודי מהבחינה הזו, יש לקוות שסמסונג תדע לפתוח קצת את הפלטפורמה לאפליקציות נוספות ולהוסיף תכונות שיהיו יותר שימושיות עבור משתמשים מן השורה. לסיכום, אם אתם כבר הבעלים של S23 אולטרה, רוב התכונות האלו יגיעו גם אליכם כך שאין ממש צורך אמיתי לשדרג. אם אתם בעלי אייפון 15 פרו מקס, אתם כנראה לא שוקלים מעבר בכל מקרה, כך שנותר להמליץ עליו למי שרוצה סמארטפון סופר-פרימיום עם AI מובנה והוא הבעלים של דגם שאינו הסופר פרימיום של השנתיים-שלוש האחרונות.