האם עסקת הרכישה של טיקטוק עולה על שרטון? לפי הוול סטריט ג'ורנל, עסקת המכירה של הפעילות האמריקאית של טיקטוק ניצבת בפני מכשול משמעותי - האלגוריתם המניע את הפלטפורמה, שנחשב לסוד המסחרי הגדול שלה. זאת בעקבות הגבלות חדשות שהטיל ממשל סין על ייצוא של טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית, שמשפיעות באופן ישיר על העסקה המתגבשת.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
עסקה מאתגרת. אפליקציית טיקטוק
(צילום: AP)
המכשלה המשמעותית הזו מגיעה כשבועיים לפני 15 בספטמבר, הדד-ליין שהציב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לסגירת העסקה. מי שמובילות את המרוץ לרכישה הן ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט בשיתוף עם וולמארט, וחברת אורקל - שנחשבת למועמדת המועדפת על טראמפ, ומתמודדת בשיתוף כמה מהמשקיעים של בייטדאנס עצמה - הבעלים של טיקטוק. סלע המחלוקת הוא בשאלה האם טיקטוק יכולה להעביר את האלגוריתמים שלה לידי חברה אמריקאית, ואם מהלך כזה יקבל את האישור ההכרחי מבייג'ינג.
עוד על עסקת טיקטוק:
בטיקטוק, בינה מלאכותית משחקת תפקיד חשוב בפופולריות של הפלטפורמה: אלגוריתמים ייחודיים הם שאחראים על התוכן שמשתמשים נחשפים אליו. בכך, נתח משמעותי מהשווי המוערך של טיקטוק הוא ה"רכיב הסודי" הטכני - האלגוריתמים עצמם. בלעדיהם, לא בטוח בכלל שיש טעם לקיום העסקה. האפשרות התיאורטית לרכוש את טיקטוק עבור מספר המשתמשים שלה ולפתח אלגורימים חדשים קיימת, אבל יהיו לה השלכות משמעותיות על זהות הקונים ועל תג המחיר הסופי, שהוערך עד כה ב-20-30 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
אורקל וטיקטוק
אורקל וטיקטוק
הפייבוריטית של טראמפ. אורקל וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
בעקבות ההצהרה של ממשל סין מסוף השבוע האחרון בעניין החמרת הרגולציה על ייצוא של טכנולוגיות בינה מלאכותית, הצהירה בייטדאנס כי בכוונתה לעמוד בכל הכללים של הממשל ולקבל את אישורו לפני קיום העסקה. בינתיים, החברה ממתינה לקבל מושג פחות עמום באשר להשלכות של הרגולציה על עסקת הרכישה. בכך מצאה עצמה טיקטוק בלב-לבו של המאבק הגיאו-פוליטי המתמשך ומלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.
מאז הושקה מחדש בשנת 2018, טיקטוק הורדה יותר מ-2 מיליארד פעמים ברחבי העולם ויש לה כ-700 מיליון משתמשים חודשיים פעילים. כ-100 מיליון מתוכם נמצאים בארה"ב, שם חוותה הפלטפורמה צמיחה אדירה, בין היתר במהלך משבר הקורונה העולמי שמשך עוד ועוד משתמשים.