כשפייסבוק נתקלת במתחרה שמאיים עליה, היא נוהגת לבחור באחת משתי אפשרויות. בתחילת העשור הקודם, כאשר רשת חברתית צעירה בשם אינסטגרם איימה על ההגמוניה שלה, היא פשוט קנתה אותה. כמה שנים לאחר מכן, כאשר סנאפצ'ט התגלתה כאיום אסטרטגי, פייסבוק מצאה פתרון זול יותר: היא שיבטה את הפיצ'ר הכי פופולרי של המתחרה הצעירה כדי לוודא שאף משתמש לא חושב לנטוש אותה. כך הסטורי השתלט על חיינו.
3 צפייה בגלריה
Live Audio Rooms
Live Audio Rooms
Live Audio Rooms. הפיצ'ר החדש של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)

עוד כתבות בנושא:

בשנה שעברה נתקלה פייסבוק בבעיה דומה: בצל מגפת הקורונה, מיליוני אמריקאים התמכרו לרשת חברתית צעירה בשם קלאבהאוס שהציגה קונספט חדשני: במקום לתקשר באמצעות הודעות טקסט או סרטוני וידאו, המשתמשים מצטרפים לחדרי אודיו מסווגים לנושאים, שם הם יכולים לנהל שיחות או להאזין להם. מארק צוקרברג ניסה בעצמו, התרשם, והחליט שזה בדיוק מה שפייסבוק צריכה. כך נולד פיצ'ר חדש של הרשת החברתית בשם Live Audio Rooms, שמושק כעת בארה"ב. פייסבוק מאפשרת לדמויות ציבוריות מסוימות ולקבוצות נבחרות בארה"ב לפתוח חדר אודיו חי באמצעות מכשירי iOS בלבד (נכון לעכשיו), אך משתמשים יכולים להצטרף לחדרים האלה גם ממכשירי אנדרואיד בהנחה שהם גרים בארה"ב. בכל חדר יכולים להיות עד 50 דוברים וכמות בלתי מוגבלת של מאזינים. בקבוצות, המנהלים יכולים להחליט למי הם מאפשרים לפתוח חדר שיחה חדש. כל אחד יכול להשתתף בשיחה שמתנהלת בקבוצות ציבוריות, אך בקבוצות פרטיות רק חברים בקבוצה יכולים להצטרף. ניתן לתמוך בארגוני צדקה למיניהם ולבקש מהמשתתפים לתרום להם באופן ישיר.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
(צילום: shutterstock)
כיצד ניגשים לחדרי אודיו חיים? משתמשים יכולים לגלות אותם בניוז פיד או באמצעות התראות (למשל אם בקבוצה שהם חברים בה נפתח כרגע חדר). אפשר גם להירשם כדי לקבל תזכורת כאשר חדר שהבעתם בו עניין מתחיל לשדר. כאשר משתמשים מאזינים לשיחה, הם מקבלים התראה אם חברים או עוקבים שלהם מצטרפים גם הם. אפשר לרכוש "כוכבים" כדי לשלוח אותם למנהלים של החדר על מנת להביע תמיכה והערכה, וכך לעבור לאזור מיוחד שנקרא "השורה הראשונה". פייסבוק לא סומכת על כך שכל תחום חדרי האודיו החיים יתרומם באופן אורגני, ולכן היא גייסה שורה של דמויות ציבוריות בארה"ב כדי שיפתחו חדרים משלהן, למשל שחקן הפוטבול ראסל ווילסון, המוזיקאית TOKiMONSTA, היזמית החברתית אמנדה נגוין ואחרים.
פייסבוק היא לא ממש היחידה שמשבטת את קלאבהאוס: לטוויטר יש פיצ'ר דומה בשם Spaces וספוטיפיי השיקה בימים האחרונים אפליקציה מתחרה משלה בשם Greenroom. גם לדיסקורד ורדיט יש מוצרים דומים, בזמן שלינקדאין וסלאק עובדות במרץ כדי להצטרף לתחרות. היתרון של כל החברות האלה על קלאבהאוס הוא מובהק: יש להן בסיס משתמשים גדול בהרבה, ניסיון רב בפיתוח מוצרים חדשים ועוד הרבה מה להציע מעבר לחדרי אודיו. בינתיים, ההתלהבות הראשונית מקלאבהאוס - שהגיעה בחודש שעבר גם לישראל - דועכת ולא ברור מה צופן לה העתיד.
3 צפייה בגלריה
הפודקאסטים של פייסבוק
הפודקאסטים של פייסבוק
הפודקאסטים של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)
לצד חדרי השיחה, פייסבוק השיקה בארה"ב את האפשרות להאזין לפודקאסטים בתוך האפליקציה באמצעות מיני-נגן שמופיע בחלק התחתון של המסך או באמצעות נגן שמופיע על מסך מלא. ניתן לגשת לפודקאסטים האלה דרך עמודים של יוצרי תוכן או מתוך הניוז פיד. כבר עכשיו זמינים למשתמשים בארה"ב פודקאסטים של מגוון יוצרים, ובחברה מבטיחים שהרשימה תתרחב בקרוב.
בפייסבוק מבטיחים להשיק בהמשך השנה מוצר נוסף בשם Soundbites: "קטעי אודיו קצרים ויצירתיים". לצד זאת, בחברה ממשיכים לבחון מוצרים נוספים בתחום האודיו, בהם האזנה ברקע לשמע מתוך סרטון וידאו. עדיין לא ברור מתי מוצרי האודיו החדשים יגיעו למדינות אחרות ובהן ישראל.