ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
שבועיים וחצי אחרי תחילת המלחמה - חמאס נחסם חלקית על ידי טלגרם: הפלטפורמה החלה אמש (יום ב') לחסום ערוצים של ארגון הטרור בגרסה לאנדרואיד שמופצת בחנות גוגל פליי, ככל הנראה בעקבות דרישה שהגיעה מגוגל. הערוצים עדיין זמינים בגרסאות למחשב ולאייפון, וכן בגרסת האנדרואיד שניתנת להורדה ישירה מאתר טלגרם, מה שמצביע על כך שהחסימה לא נעשתה ביוזמתה של הפלטפורמה עצמה.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
אפליקציית טלגרם. חמאס נחסם חלקית
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

משתמשים שמנסים להיכנס לערוצי הטלגרם של חמאס או של הזרוע הצבאית שלו, גדודי עז א-דין אל-קסאם, באמצעות גרסת אנדרואיד שהורידו מגוגל פליי מקבלים את ההודעה הבאה: "למרבה הצער, לא ניתן להציג את הערוץ הזה באפליקציות טלגרם שהורדו מחנות גוגל פליי".
טלגרם מציעה למשתמשים שרוצים להמשיך לעקוב אחרי הערוצים שנחסמו לעקוף את חנות האפליקציות של גוגל ולהוריד את האפליקציה לאנדרואיד ישירות מהאתר שלה. מבדיקת ynet עולה כי בגרסה זו, שאינה כפופה לכללים של גוגל, אכן ניתן להמשיך לעקוב אחרי הערוצים של חמאס. העובדה שחמאס נחסם אך ורק בגרסה שמופצת על ידי גוגל מעידה על כך שמדובר במהלך שנכפה על טלגרם. הפלטפורמה ידועה במדיניות השימוש המקלה שלה, ובשנים האחרונות היא הפכה לנמל מבטחים עבור פושעי סייבר, עברייני מין וטרוריסטים. סירוב לדרישה של גוגל היה עשוי להוביל להסרת האפליקציה מחנות גוגל פליי, שהיא ערוץ ההפצה המרכזי בשוק המובייל לצד חנות אפסטור של אפל. מגוגל טרם נמסרה תגובה לפניית ynet בנושא. פנינו גם לאפל בשאלה מדוע החברה לא דורשת מטלגרם לחסום את חמאס בגרסה ל-iOS. נביא את תגובתה אם וכאשר תתקבל.

מספר העוקבים זינק

בניגוד לגוגל, מטא, טיקטוק ו-X (טוויטר לשעבר), שאוסרות על חמאס להשתמש בפלטפורמות שלהן, בטלגרם ארגון הטרור פעל עד כה באין מפריע. כבר בשעות המוקדמות של 7 באוקטובר העלה חמאס לטלגרם תמונות וסרטונים עם תיעודים קשים לצפייה של פשיטות על מוצבי צה"ל, הרג חיילים וחטיפת אזרחים לרצועת עזה. המוני ישראלים הצטרפו לפלטפורמה באותו יום כדי לעקוב אחרי המתרחש.
2 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
מייסד טלגרם, פאבל דורוב
( צילום: GettyImages)
מספר העוקבים של חמאס זינק מתחילת המלחמה: מספר המשתמשים הרשומים לערוץ הזרוע הצבאית טיפס מכ-200 אלף ליותר מ-760 אלף, ומספר העוקבים של ערוץ חמאס עלה מכ-40 אלף ליותר מ-165 אלף. לא מדובר בהכרח בתומכים של ארגון הטרור: גם אזרחים ישראלים, עיתונאים וחוקרים נרשמו לערוצים האלה על מנת לעקוב בזמן אמת אחרי ההודעות והסרטונים שהוא מפרסם. ב-13 באוקטובר סיפק מייסד טלגרם, פאבל דורוב, הסבר מקומם להחלטתו שלא לחסום את ארגון הטרור: "מוקדם יותר השבוע, חמאס השתמש בטלגרם כדי להזהיר אזרחים באשקלון לעזוב את האזור שבו הם תוקפים. האם לסגור את הערוץ שלהם יסייע להציל חיים - או שזה יסכן עוד חיים?". דורוב הוסיף כי טלגרם לא מקדמת תכנים באמצעות אלגוריתמים והמשתמשים הם אלה שבוחרים באיזה תוכן לצפות בפלטפורמה.