העסקה לרכישת טוויטר על ידי אילון מאסק תמורת 44 מיליארד דולר היא ניצחון ענק לא רק עבור האיש העשיר בעולם, אלא גם עבור הימין האמריקני. השמרנים בארה"ב צוהלים לנוכח העובדה שהרשת החברתית שאותה האשימו בעבר בהטיה נגדם, ואף השעתה לצמיתות את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, עוברת לידיו של האיש שמבטיח להפוך אותה ל"זירה של חופש ביטוי" עם מינימום של סינון תכנים.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק ודונלד טראמפ
אילון מאסק ודונלד טראמפ
אילון מאסק ודונלד טראמפ
(צילום: רויטרס, AFP)

עוד כתבות בנושא:

"חופש הביטוי עושה קאמבק", צייץ בהתרגשות חבר הקונגרס הרפובליקני ג'ים גורדן בעקבות ההכרזה על העסקה בין מאסק לבין דירקטוריון טוויטר. חבר הקונגרס ג'ודי הייס צייץ: "ברוך השב התיקון הראשון לחוקה!". הסנאטור טד קרוז פרסם סקר שבו שאל את עוקביו אם רכישת טוויטר על ידי מאסק היא דבר חיובי. שתי התשובות האפשריות היחידות היו "כן" או "לא, אני שונא את חופש הביטוי". עמיתו ג'ון קרטר פשוט צייץ שלושה אימוג'י של מחיאות כפיים. הסנאטורית הרפובליקנית מרשה בלקברן הביעה תקווה שמאסק ישים סוף ל"צנזורה של משתמשים עם דעות שונות" על ידי ענקיות הטכנולוגיה. הרפובליקנים מעודדים לא רק מההצהרות של מאסק לגבי צמצום ניטור התכנים בפלטפורמה, אלא גם מכוונתו להעביר את האלגוריתמים שלה - אלה שמוטים לכאורה נגד הימין - למודל של קוד פתוח שחשוף לציבור.
טוויטר, רשת חברתית עם 217 מיליון משתמשים יומיים ברחבי העולם, הפכה לשנואה על הימין האמריקני סביב הבחירות לנשיאות 2020 ומגפת הקורונה. נקודת השבר הגיעה אחרי ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות, כאשר תומכיו של טראמפ סירבו לקבל את התוצאות והסתערו על גבעת הקפיטול בוושינגטון. חמישה בני אדם נהרגו. התגובה של טוויטר הייתה השעייתו של טראמפ לצמיתות מהפלטפורמה, בטענה שהוא מסוכן ומסית לאלימות.
2 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן
מערכת יחסים עכורה עם מאסק. הנשיא ג'ו ביידן
(צילום: Gettyimages)
עם 88 מיליון עוקבים, טראמפ היה אחד הצייצנים הפופולריים בטוויטר, שאפשרה לו לפנות לתומכיו מעל לראשה של התקשורת הממסדית. כעת, תומכי טראמפ מקווים שמאסק יאפשר לנשיא לשעבר לחזור לפלטפורמה. מאסק עצמו רמז על כך מוקדם יותר החודש, כאשר הצהיר כי הוא מתנגד להשעיות של משתמשים לצמיתות ומעדיף "פסקי זמן" על פניהן. טראמפ, מצידו, הבהיר כי אין בכוונתו לחזור לרשת החברתית שחסמה אותו, וכי הוא מעדיף לפעול במסגרת הרשת החברתית שהקים בעצמו, Truth Social. "אני לא אחזור לטוויטר", אמר טראמפ לרשת CNBC. "אני מחבב את אילון מאסק. אני מחבב אותו מאוד. הוא בן אדם מצוין. עשינו הרבה למען טוויטר כאשר הייתי בבית הלבן. התאכזבתי מהדרך שבה טוויטר התנהגה כלפיי".

חשש במפלגה הדמוקרטית

במפלגה הדמוקרטית משקיפים על ההתפתחויות בטוויטר בדאגה. חזרתו של טראמפ לפלטפורמה, מבחינתם, היא תרחיש אימים. "טראמפ ישתמש בטוויטר כדי לעשות הרבה יותר נזק ולצבור כוח ב-2022 וב-2024, בזמן שאילון מאסק לא נתן כל סימן לכך שהוא מתכוון לעצור אותו", אמרה מרי אן מארש, יועצת אסטרטגית דמוקרטית ותיקה, לרשת CNBC. אסטרטג דמוקרטי אחר, המקורב לתורמים של המפלגה בעמק הסיליקון, אמר בעילום שם על מאסק: "הוא מהנדס ואיש עסקים מצוין, אבל לא הייתי סומך עליו עם הבת שלי, לא כל שכן עם מיליוני אנשים שמסתמכים על טוויטר בשביל לקבל מידע".
טוויטר
הסנאטורית אליזבת וורן טענה כי העסקה מסוכנת לדמוקרטיה האמריקנית. לדבריה, "מיליארדרים כמו אילון מאסק משחקים לפי כללים אחרים לעומת אנשים אחרים, וצוברים כוח למען הרווח האישי שלהם. אנחנו צריכים מס עושר וחוקים חזקים כדי לגרום לענקיות הטכנולוגיה לשאת באחריות". דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי סירבה להגיב באופן ישיר לעסקה, אך אמרה: "הנשיא דיבר רבות בעבר על הדאגות שלו לגבי כוחן של פלטפורמות המדיה החברתית, כולל טוויטר ואחרות, להפיץ מידע מוטעה". חבר בית הנבחרים הדמוקרטי רו קהאנה אמר כי בעקבות העסקה יש להעביר חוק שיגן על המידע של אנשים ברשת. "אנחנו זקוקים להגנות שיעניקו למשתמשים יותר שליטה בדאטה שלהם ויבטיחו הגינות ושקיפות", הסביר.
אם לשפוט לפי התבטאויות קודמות של מאסק, לדמוקרטים ולנשיא ביידן יש בהחלט סיבה לחשוש מההשתלטות שלו על טוויטר. ב-27 בינואר צייץ מאסק כי ביידן הוא "בובת גרב לחה בצורה של אדם", וכי הוא "מתייחס לאזרחים האמריקנים כמו לטיפשים". הסיבה: פגישה של ביידן עם מנהלי GM ופורד, המתחרים בטסלה, שבמהלכה שיבח אותם על ההשקעה בפיתוח מכוניות חשמליות. "ביידן התעלם בבוטות מטסלה בכל הזדמנות, והצהיר באופן שגוי לציבור כי GM מובילה את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר בפועל טסלה ייצרה יותר מ-300 אלף מכוניות חשמליות ברבעון האחרון ו-GM ייצרה 26", הסביר מאסק מאוחר יותר. העמדה החדשה של המיליארדר, בראש אחת הרשתות החברתיות הגדולות והחשובות בעולם, מעניקה לו כעת כוח עצום מול נשיא ארה"ב.