חברת רימיליק (Remilk), שמפתחת חלבוני חלב שאינם מן החי באמצעות פרמנטציה (התססה) של שמרים, הודיעה בצהריים (יום ה') כי קיבלה ממשרד הבריאות אישור רגולטורי לשיווק מוצריה בישראל. זוהי הפעם הראשונה שמשרד הבריאות מעניק אישור מסוג זה.
2 צפייה בגלריה
אביב וולף ואורי כוכבי, מייסדי רימילק
אביב וולף ואורי כוכבי, מייסדי רימילק
אביב וולף ואורי כוכבי, מייסדי רימילק
(צילום: אייל טואג)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

רימילק, שהוקמה בשנת 2019 על ידי המנכ"ל אביב וולף וסמנכ"ל הטכנולוגיות ד"ר אורי כוכבי, מייצרת תחליף חלב שאמור להיות זהה בטעמו לחלב המיוצר על ידי פרות. לפי החברה, החלב שלה הוא נטול לקטוז, כולסטרול, הורמוני גדילה ואנטיביוטיקה. החברה קיבלה בתחילת השנה אישור מה-FDA (מנהל המזון והתרופות בארה"ב) למכירת מוצריה בארה"ב, ואישור דומה התקבל גם מרשות המזון בסינגפור.
בריאיון שהעניק בפברואר לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet, הסביר וולף כי רימילק העתיקה את הרצף הגנטי שאחראי על ייצור חלבוני החלב בפרה, ובתהליך שנקרא התססה מדויקת היא "לימדה" את השמרים שהיא מייצרת לחקות אותו. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
"אנחנו משתמשים בחלבונים האלה בשביל להרכיב מוצרים שונים, אחד מהם זה חלב, אבל גם יוגורטים, גבינות, גלידות ומוצרים נוספים", אמר וולף, "אנחנו מצליחים לייצר אותם בצורה כזו שאין בהם את כל הרכיבים הפחות רלוונטיים לנו כבני אדם - אני מדבר בין היתר על לקטוז, כולסטרול, הורמוני גדילה - ועדיין לשמור על כל היתרונות הפונקציונליים וגם על האיכות של המוצר מבחינת הטעם והמרקם שלו". החברה, שהמטה שלה נמצא ברחובות, גייסה עד כה יותר מ-140 מיליון דולר, הקימה כמה מפעלים וחתמה על עסקאות עם שחקניות מובילות בשוק המזון העולמי. בישראל חתמה רימילק על הסכם עם החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (הבעלים של מחלבת טרה) שבמסגרתו צפויות השתיים להשיק מוצרי חלב המבוססים על חלבוני רימיליק.
לדברי וולף, "זהו רגע משמעותי ומכונן לא רק עבור רימילק אלא עבור תעשיית החלבון האלטרנטיבי העולמית כולה וגאווה גדולה למדינת ישראל שהיא מהראשונות בעולם להכיר בחשיבות התחום ולפתוח בפניו את הדלת, עם פתיחת שוק נוסף למכירת וצריכת מוצרי מזון איכותיים ומזינים שאינם מן החי". ד"ר כוכבי מסר: "אנו מודים למשרד הבריאות על שיתוף הפעולה ועל תהליך מעמיק, במסגרתו נבדק ביסודיות חלבון החלב שלנו שאינו מן החי ונמצא בטוח, איכותי, וזהה למקור מן החי".
2 צפייה בגלריה
החלב של רימילק
החלב של רימילק
החלב של רימילק
(צילום: רימיליק)
לדברי אלה וולדמן-רנצר, סמנכ"לית אסטרטגיה וממשל בארגון GFI ישראל שמקדם את תחום החלבון האלטרנטיבי, התהליך הרגולטורי החל ב-2021 כאשר משרד ראש הממשלה כינס בליווי הארגון שולחן עגול בין-משרדי לקידום התחום. במסגרת השולחן העגול יזמו משרד הבריאות ורשות החדשנות שיתוף פעולה לקידום מתווה רגולטורי שיאפשר השקת מוצרי חלבון אלטרנטיבי בארץ בהקדם. במסגרת זו הוביל שירות המזון במשרד הבריאות, בראשות ד''ר פנינה אורן וד''ר זיווה חממה, פיילוט לבדיקת ארבעה מוצרים חדשניים, אשר הראשון בהם שזוכה לאישור הוא חלבון החלב של רימילק.
לצד רימילק פועלות בישראל עוד שתי חברות שמפתחות חלבוני חלב שאינם מן החי בטכנולוגיות מתקדמות: אימג'נדרי (Imagindairy), שהוקמה ב-2016 והחלה את דרכה במסגרת חממת The Kitchen של חברת שטראוס, מפתחת גם היא חלב באמצעות פרמנטציה וגייסה עד כה 14.5 מיליון דולר. חברת ווילק (Wilk), שהוקמה ב-2018 והונפקה בבורסה בתל אביב ב-2021, מפתחת חלב מתורבת המבוסס על תאים מבעלי חיים שגדלו בתנאי מעבדה. שתיהן טרם קיבלו אישור רגולטורי.
ישראל נמצאת בחוד החנית של תעשיית החלבון האלטרנטיבי: שורה של חברות ישראליות מפתחות בשר מתורבת ותחליפי בשר מהצומח - בהן אלף פארמס, בליוור מיטס, סטייקהולדר פודס, סופרמיט, מיטאפורה, רידיפיין מיט ומור פודס - וחלקן נחשבות למובילות בתחומן. בשנים האחרונות הוקמו גם כמה חברות ישראליות שמפתחות דגים ומאכלי ים אלטרנטיביים, בהן וונדה פיש, סי-טו-סל, פורסי, מרמייד סיפודס, איפישיאנט פרוטאין ופלנטיש. ב-2022 הושקעו בחברות ישראליות בתחום 454 מיליון דולר, המהווים 15% מההשקעות העולמיות - נתון שמציב את התעשייה המקומית במקום השני בעולם אחרי התעשייה האמריקאית, שגייסה 1.246 מיליארד דולר.