אם הכל ילך לפי התוכנית, בשנת 2023 תוכלו לשבת במסעדה ולהזמין למנה עיקרית את הסטייק המתורבת של חברת אלף פארמס (Aleph Farms).
3 צפייה בגלריה
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
הסטייק המתורבת של אלף פארמס. בשנה הבאה במסעדות?
(צילום: אלף פארמס)

עוד כתבות בנושא:

באירוע חגיגי שהתקיים השבוע במשרדי החברה ברחובות, איפשרה אלף פארמס למשקיעים, שותפים וקומץ עיתונאים לטעום את המוצר המסקרן שלה - פרוסת סטייק דקה. אף פרה לא נשחטה בשביל להכין את הסטייק הזה; הוא עשוי מתאי ביצית שנלקחו מפרה חיה, הופרו וגדלו במשך ארבעה-שישה שבועות בביו-ריאקטור של החברה.
הסטייק של אלף פארמס נראה ממש כמו הדבר האמיתי, כולל הסיבים, הצבע השחום בחוץ והגוון האדמדם בפנים. בפה הוא מרגיש רך ועסיסי ולמרות שזה לא 100% אחד לאחד, הוא קרוב יותר לבשר אמיתי מכל מוצר מהצומח שניסיתי.
מנכ"ל אלף פארמס, דידיה טוביה, אמר באירוע כי החברה תהיה מוכנה להשקה של המוצר כבר בחודש הבא. עכשיו הכל תלוי ברגולטורים ברחבי העולם, שלפי ההערכות בתחום צפויים לתת אור ירוק למכירת בשר מתורבת במהלך השנה הבאה (סינגפור היא המדינה היחידה שמאפשרת כיום למכור בשר מתורבת והציפייה היא שארה"ב תהיה הבאה בתור).
לדברי טוביה, אלף פארמס לא מנסה לחקות אחד לאחד נתח מסוים בפרה - למשל אנטריקוט או שייטל - אלא לפתח מוצר בעל תכונות ייחודיות משלה. "אנחנו חושבים על זה קצת כמו מכונית חשמלית, טסלה נגיד, לעומת מכונית שנוסעת על דלק", הוא מסביר, "הן לא בדיוק שוות ערך אחת לאחת, יש להן מגוון תכונות שונות, מיצוב טיפה אחר והצעת ערך טיפה שונה".
3 צפייה בגלריה
דידייה טוביה
דידייה טוביה
דידייה טוביה. "נגיע להשוואת מחירים תוך חמש שנים"
(צילום: אלף פארמס)
טוביה הקים את אלף פארמס ב-2017 ביחד עם פרופ' שלומית לבנברג מהטכניון ועם חממת The Kitchen של שטראוס. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על מחקריה של פרופ' לבנברג, שמשמשת היום כיועצת המדעית הראשית של החברה. סמנכ"לית הטכנולוגיה של אלף פארמס היא ד"ר נטע לבון. מאז שהוקמה גייסה החברה יותר מ-119 מיליון דולר, בין היתר מענקית המזון הבינלאומית קרגיל. משקיע נוסף הוא ליאונרדו דיקפריו, שמכהן בוועדה המייעצת של החברה. בשנים האחרונות חתמה אלף פארמס על שורה של הסכמים עם חברות בינלאומיות, כולל מיצובישי שמתכוונת להפיץ את המוצרים שלה בשוק היפני.

סטייק היברידי

המוצר הראשון של אלף פארמס, אותה פרוסת סטייק דקה, יהיה מוצר היברידי עם יותר מ-50% רכיבים מהצומח, בהם חלבון סויה. בדורות הבאים של המוצר החברה מעוניינת להגיע לאיזון בין המרכיב המתורבת למרכיב הצמחי. "לפי סקרי שוק שעשינו רוב הצרכנים מעדיפים מוצר היברידי על פני מוצר שהוא 100% מהחי", מדגיש טוביה ומציין כי בחברה מפתחים גם סטייקים עבים יותר, עם רמות שומן שונות, שיהיו מבוססים על בשר מתורבת בלבד ויודפסו בתלת-ממד.
3 צפייה בגלריה
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
הסטייק המתורבת של אלף פארמס. אדום בפנים
(צילום: יובל מן)
החברה מתכננת למכור את הסטייק במסעדות בשלב הראשון, להתרחב לשוק המוסדי לאחר מכן וב-2025 או 2026 להגיע למדפי המרכולים. "אנחנו רואים שני כיוונים לפיתוח המסחרי שלנו בחמש השנים הקרובות", מספר טוביה, "אחד זה המזרח התיכון ואסיה, והשני זה ארה"ב. אנחנו חושבים שבטווח הארוך, בעוד עשר שנים, אסיה תהיה השוק הכי גדול שלנו".
כמה יעלה הסטייק שלכם? "המוצר שלנו יהיה יותר יקר מבשר סטנדרטי. אנחנו מכוונים להתחיל עם פרמיה של 50%-100% ולהגיע להשוואת מחירים תוך חמש שנים. אנחנו במצב הרבה יותר טוב בהשוואה לדור החדש של המוצרים הצמחיים, שהיו יקרים ב-300% כשיצאו לשוק ואחרי עשר שנים הם עדיין יותר יקרים".
טוביה: "אנחנו מסתכלים על מוצרים מהצומח כמו על מרגרינה לעומת חמאה. תמיד יהיה שוק למרגרינה, זאת נישה בגודל משמעותי יחסית בשוק ענק וזה תמיד יישאר כך"
מה לגבי רגולציה? אתם מעריכים שבשנה הבאה תקבלו אישור למכור בשר מתורבת? "אנחנו עובדים באופן מאוד-מאוד פעיל להשגת אישורים רגולטוריים. הגשנו כבר שתי בקשות, גם בישראל וגם בסינגפור, ואנחנו נהנים משיתוף פעולה מלא של הרשויות. נגיש בקשות במגוון מדינות נוספות בתקופה הקרובה, כולל בארה"ב".
"אני חושב שהיום יש לרשויות הרגולטוריות מספיק ידע בשביל להעריך את הבטיחות של המוצרים האלה", מוסיף טוביה ומדגיש: "המוצרים שלנו בטוחים יותר מבשר סטנדרטי. לא יהיו להם פתוגנים אז אין חשש להרעלת מזון והייצור שלהם לגמרי מבוקר, שקוף ומתועד. כשקונים בשר בחנות זאת קופסה שחורה, לא יודעים איזו פתוגנים יש לו, מה הפרה אכלה, איפה היא גדלה - לא יודעים עליו כלום. לנו יש שליטה הרבה יותר גדולה באיכות של תהליך הייצור, אנחנו יכולים למזער את השימוש באנטיביוטיקה ולעשות אופטימיזציה של הערכים התזונתיים".

חמאה ומרגרינה

אלף פארמס היא אחת משורה של חברות ישראליות שמפתחות בשר מתורבת: פיוצ'ר מיט (Future Meat) מתמקדת במוצרי עוף וכבש; סטייקהולדר פודס (Steakholder Foods), שנקראה קודם לכן מיטק, מתכוונת לצאת לשוק עם נאגט עוף מתורבת אך מפתחת גם סטייק בהדפסת תלת-ממד; וסופרמיט (SuperMeat) מתמקדת במוצרי עוף. בשנתיים האחרונות הצטרפו אליהן חברות כמו וונדה פיש (Wanda Fish), פורסי (ForSea), סי-טו-סל (Sea2Cell) ואחרות שמפתחות דגים ופירות ים מתורבתים.
מי שכבר נמצאות במסעדות וברשתות מזון מהיר עם המוצרים שלהן הן חברות ה-Plant Based, שמפתחות תחליפי בשר שמבוססים על חלבון מהצומח: רידיפיין מיט (Redefine Meat), סבוריט (SavorEat), מור פודס (More Foods), מיט די אנד (Meet.The.End) ואחרות.
על התחרות המסתמנת על לבם וצלחתם של הצרכנים אומר טוביה: "אנחנו מסתכלים על מוצרים מהצומח כמו על מרגרינה לעומת חמאה. תמיד יהיה שוק למרגרינה, זאת נישה בגודל יחסית משמעותי בשוק ענק וזה תמיד יישאר כך. הרבה טבעונים למשל לא יאכלו בשר מתורבת כי יש בו תאים מהחי ויעדיפו לאכול מוצרים מהצומח. אנחנו מכוונים בעיקר לאוכלי בשר ולפי סקרי שוק שערכנו, אנחנו יודעים שהם יהיו המאמצים המוקדמים שלנו".