צעד ענק לתחום הבשר המתורבת: מינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אישר היום (ד') לראשונה לחברת בשר מתורבת כי המוצרים שלה בטוחים למאכל. האישור הוענק לאפסייד פודס (Upside Foods), אחת החברות הוותיקות והמוכרות בתחום, אשר מפתחת מוצרי עוף מתורבת. כעת ממתינה החברה לאישור משרד החקלאות בארה"ב על מנת להתחיל למכור את מוצריה. "עשינו צעד ענק לעבר שולחן האוכל שלכם", מסרה החברה בפוסט בפייסבוק.
2 צפייה בגלריה
עוף מתורבת של אפסייד פודס
עוף מתורבת של אפסייד פודס
עוף מתורבת של אפסייד פודס
(צילום: אפסייד פודס)

עוד כתבות בנושא:

מוצרי בשר מתורבת מבוססים על תאים שגדלו בביו-ריאקטור בתנאי מעבדה לאחר שנלקחו מבעלי חיים - בחלק מהמקרים בעודם בחיים. החברות שפועלות בתחום מעוניינות להוות אלטרנטיבה לתעשיית הבשר המסורתית שגורמת סבל לבעלי החיים ומזהמת את כדור הארץ. עם הענקת האישור לאפסייד פודס מתקרבת ארה"ב לסינגפור, המדינה היחידה שאישרה עד כה למכור בשר מתורבת בשטחה. בהודעת ה-FDA נכתב כי הסוכנות בחנה את המידע שהועבר על ידי אפסייד פודס ואין לה "שאלות נוספות נכון לעכשיו לגבי המסקנות של החברה בנוגע לבטיחות".
על הרגולציה של בשר מתורבת בארה"ב אחראים שני גופים, ה-FDA וה-USDA (משרד החקלאות). אפסייד פודס מסרה כי הוא עובדת כעת מול המחלקה לפיקוח ובטיחות במשרד החקלאות על מנת לקבל את האישורים הסופיים שיאפשרו לה למכור את מוצרי העוף המתורבת שלה לצרכנים בארה"ב. אפסייד פודס הוקמה בשנת 2015 תחת השם ממפיס מיטס ולפי האתר שלה, מדובר בחברת הבשר המתורבת הראשונה שהוקמה בעולם. ב-2016 ייצרה החברה את קציצת הבשר המתורבתת הראשונה בעולם ושנה לאחר מכן תירבתה גם עוף וברווז. בשנה שעברה מיתגה החברה את עצמה מחדש כאפסייד פודס.
ד"ר אומה ואלטי, מנכ"ל ומייסד אפסייד פודס, מסר בעקבות קבלת האישור: "התחלנו את אפסייד בעולם מלא בספקנים והיום עשינו היסטוריה בתור החברה הראשונה שקיבלה מכתב 'אין שאלות' מה-FDA בנוגע לבשר מתורבת. ציון הדרך הזה מהווה צעד גדול לקראת עידן חדש בתחום ייצור הבשר, ואני נרגש מכך שצרכנים בארה"ב יוכלו בקרוב לאכול בשר טעים שגדל מתאים של בעלי חיים".

זריקת עידוד לתעשייה הישראלית

האישור של ה-FDA הוא בשורה מעודדת עבור החברות הישראליות שמפתחות בשר מתורבת, שחלקן נחשבות למתקדמות ביותר בתחום. מדובר בין היתר באלף פארמס (שאת הסטייק המתורבת שלה טעמנו בשבוע שעבר), בליוור מיטס (ששינתה לאחרונה את שמה מפיוצ'ר מיט), סטייקהולדר פודס (עד לאחרונה מיטק), סופרמיט ומיטאפורה. לצידן פועלות בישראל עוד שורה של חברות שמפתחות דגים ומאכלי ים מתורבתים, בהן וונדה פיש, סי-טו-סל, פורסי, מרמייד סיפודס ואיפישיאנט פרוטאין.
2 צפייה בגלריה
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
הסטייק המתורבת של אלף פארמס הישראלית
(צילום: אלף פארמס)
"אישור ה-FDA מהווה מתן אמון בתעשייה על ידי הרגולטור המוביל בעולם", מסר ניר גולדשטייין, מנכ"ל GFI Israel, ארגון ללא מטרות רווח שמקדם את תחום החלבון האלטרנטיבי. "זוהי אבן דרך משמעותית שמקרבת אותנו אל תעשיית מזון בריאה ומקיימת יותר. ישראל היא מובילה עולמית בבשר מתורבת, עם יותר מ-10 חברות שגייסו מעל שליש מההשקעות בעולם ב-2021, אבל עדיין לא ניתן אישור מכירה של בשר מתורבת על ידי משרד הבריאות. כדי שהצרכן הישראלי יוכל ליהנות מהמוצרים, וכדי שהחברות הישראליות יוכלו לפתוח כאן את מפעלי הייצור שלהן ולא בחו"ל, משרד הבריאות צריך ללכת בהקדם בעקבות ה-FDA". בשר מתורבת קרוב יותר בטעמו לבשר אמיתי בהשוואה לתחליפים המבוססים על חלבון מהצומח (למשל אלה של ביונד מיט או רידיפיין מיט), אך מנגד הייצור שלו יקר יותר והוא טרם קיבל אישור רגולטורי ברוב המדינות (פרט לסינגפור). ההערכה היא שבשנים הראשונות, רוב המוצרים המתורבתים יהיו למעשה מוצרים היברידיים, שישלבו תאים מתורבתים עם חלבון מהצומח. בשלב הראשון הם יימכרו במסעדות ויהיו יקרים יותר לעומת בשר רגיל, ורק כעבור כמה שנים המחיר שלהם יירד והם יגיעו גם למרכולים ולבתים הפרטיים.