סעודיה ואיחוד האמירויות הן מהלקוחות הגדולים ביותר של שבבי הבינה המלאכותית מתוצרת אנבידיה בחצי השנה האחרונה. על פי דיווח של הפייננשל טיימס אמש (שני) מדובר ביותר מ-3,000 שבבים במחיר של 40 אלף דולר ליחידה שיועברו לסעודיה לבדה עבור פיתוח של מודל שפה גדול (LLM) באוניברסיטת המלך עבדאללה למדע וטכנולוגיה (KAUST). כלומר, תקציב כולל של 120 מיליון דולר להקמת המודל הסעודי. מעבר לו, גם באיחוד האמירויות רוצים להיות חלק ממרוץ הבינה המלאכותית ולשם כך רכשו אלפי שבבים לטובת מודל שפה מקומי המכונה Falcon שפותח במכון לחדשנות טכנולוגית באבו דאבי.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי
(צילום: Jacquelyn Martin / AP)

עוד בנושא:

המהלך הזה הוא תוצאה של תובנה שאליה הגיעו שליטי המפרץ וסעודיה - להיות עצמאים בשטח ולא תלויים בטוב הלב של וושינגטון או בחיבוק האינטרסנטי של בייג'ינג. אבל זה לא מונע מהן להשתמש בחומרה אמריקאית ובכוח אדם סיני. אנבידיה היא אמריקאית ורוב חוקרי ה-AI שעוסקים בפיתוחים המקומיים הם סינים. "איחוד האמירויות קיבל החלטה לשלוט ולהיות הבעלים של טכנולוגיית המחשוב והכשרונות שנחוצים להפעלתה. חשוב מכך, יש להם את ההון הנדרש כדי ליישם את המהלך, יש להם את המקורות האנרגטיים והם מנסים למשוך את הכשרונות המובילים בתחום אליהם", אמר גורם המקורב למהלכים של אמירות אבו דאבי.
ריפרש
מערכת ההפעלה של התחבורה הציבורית / עם עמוס חג'אג'
42:22
המרוץ לשבבי אנבידיה הופך את החברה לנכס אסטרטגי חשוב מעין כמוהו עבור הכלכלה האמריקאית והעולמית. על פי הערכות היא צפויה למכור כ-550 אלף שבבים ב-2023, בעיקר לשוק האמריקאי. עם זאת, חלק ניכר מאותם שבבים כמובן יגיעו גם למדינות זרות וככל הנראה אפילו לסין. הדרישות הגוברות לשבבים שלה על מנת לפתח מודלים גדולים של שפה (LLMs) הופכות כל שדרוג גרסה לבוננזה עסקית עבור החברה. כדי להמחיש את המספרים אפשר לציין שאימון מודל השפה GPT-3, קודמו של GPT-4, דרש כ-1,024 שבבי A100 וחודש של עבודת חישוב. כלומר, ככל שמודלי השפה משתכללים הם דורשים יותר ויותר שבבים לאימון שלהם.
בסעודיה למשל כבר מחזיקים ב-200 שבבי A100 ומתכננים להקים שם מחשב-על בשם "שאהין 3". האחרון יופעל על ידי כ-700 שבבי גרייס הופר - שבב-העל האחרון של אנבידיה שבחלקו כולל גם הרבה מאוד טכנולוגיה ישראלית ופותח ביקנעם. השבבים האלה מיועדים לשמש גם לפיתוח ואימון של מודלי שפה אבל לא רק. כאמור רוב החוקרים שעובדים על הפיתוחים האלה בסעודיה הם סינים. לא ברור עד כמה המדינה הערבית משתפת פעולה עם סין בנושא הזה. בייג'ינג ככל הנראה מאוד מעוניינת בכך שכן חוקרים שלה שילמדו את הטכנולוגיות האמריקאיות יוכלו לסייע בפיתוח של שבבים מקבילים בסין.
בעיה נוספת שנובעת מהשילוב של סעודיה, איחוד האמירויות וסין בפיתוחי AI הוא החשש שהן לא באמת יישמו את כללי האתיקה או הגנות סבירות על הטכנולוגיות שהן מפתחות. אבל זה לא מונע מקרנות הון סיכון ומשקיעים מובילים כגון מארק אנדריסן לנסות ולהשתתף במהלך. עם זאת, לא ברור כמה משקיעים זרים משתתפים במהלך הזה. מה שכן בטוח זה שקרנות ההון סיכון הסעודיות והאמירותיות מעורבות בכך במלוא הכוח. בכל מקרה, המורשת המפוקפקת של סעודיה ומדינות המפרץ בהתעלמות מזכויות אדם כמו בפרשיית ג'מאל חשוקג'י, העיתונאי ומתנגד המשטר הסעודי שנרצח בהוראת השלטונות הסעודים בטורקיה הוא רק דוגמה לכך.
2 צפייה בגלריה
nvidia
nvidia
אנבידיה. הצלחה גם במדינות המפרץ
(צילום: shutterstock)
"עיתונאים ומתנגדי משטר הם מטרות נפוצות לממשלות האלה (סעודיה ואיחוד האמירויות)", כך לפי איברנה מקגוואן מנהלת הסניף האירופי של המרכז לדמוקרטיה וטכנולוגיה. "אם משלבים זאת עם היכולות המוכרות של אפליה ויכולת המעקב המוגברת שהן מאפשרות - מדובר במחשבה מפחידה". הסעודים והאמירותים לא מהססים לחפש כשרונות וטכנולוגיות בכל מקום אפשרי - בין אם מדובר בסטארטאפים או בחברות מוכרות. מעדות של בכירים בתחום ההצעות שהתקבלו מגורמים אלה מאוד נדיבות מבחינה כספית.
ארה"ב מצד אחד מאוד שמחה מהעסקים הגואים של אנבידיה, אינטל ואחרות. אך מצד שני מודאגת מאוד מהנסיונות של סין לעקוף את המגבלות על מכירות השבבים האלה. כעת היא צריכה ללהטט גם מול בעלות הברית הערביות שלא באמת מתחשבות בדרישות של וושינגטון. אין ספק שחלק מהיצוא האמריקאי לשם עשוי לזלוג לגורמי צד-שלישי. גם את ישראל המהלכים האלה צריכים להדאיג. בעוד המדינה כבר יזמה הקמה של מחשב-על מקומי וכן קידום של טכנולוגיות בינה מלאכותית - התקציבים החדשים שהציג משרד החדשנות בראשות אופיר אקוניס רחוקים מלהשוות את המשאבים של מדינות המפרץ.