רבים תוהים על מה המהומה, אבל אם תשאלו את 1.9 מיליון הממתינים בתור להזמנה לרשת החברתית החדשה של ג'ק דורסי מייסד טוויטר, אין ספק שבלוסקיי היא המקום הכי חם ברשת. נזכיר לכם שמדובר כיום במועמדת העיקרית לרשת את טוויטר שהתנהלותה תחת הנהגתו של אילון מאסק גרמה לרבים לחפש אלטרנטיבה - בינתיים ללא הצלחה יתרה. לרגע היה נדמה שמסטודון אולי תתפוס את הבכורה, אבל זה לא החזיק הרבה זמן.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
בינתיים בלוסקיי מחוץ לתחום עבור ג'ו ביידן
(צילום: GettyImages)

עוד בנושא:

בנוסף לכך, בבלוסקיי לא רוצים בינתיים ראשי מדינות ופוליטיקאים ברשימת המשתמשים. למעט אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, מעט מאוד נבחרי ציבור הצליחו להשתחל פנימה. כך יוצא שאפילו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממתין בתור כמו כולם. בכל מקרה הסיבה שהחברה סיפקה היא שבלוסקיי נמצאת כרגע בבדיקת בטא - ולדבריה היא "לא מתאימה לצרכיהם של ראשי מדינות".
התגובה המעט מוזרה הזו אולי מסתירה את העובדה שבשלב הנוכחי מדובר עדיין במוצר בוסרי מאוד. למרות ההייפ, לא כל הפיצ'רים המתוכננים פועלים וכמובן שהבקרה על התכנים והמשתמשים עדיין בעייתית. בבלוסקיי מנסים מודלים שונים של ניהול משתמשים וביניהם פיקוח קהילתי - כלומר שהמשתמשים יקבעו באמצעות דיווחים את מי הם רוצים לחסום מהרשת. בכל מקרה, כאמור, ראשי מדינות אאוט. ואולי עדיף כך מבחינת החברה. גם כך בלוסקיי היא ניסוי כלים שהצליח להגיע לכותרות בעיקר בגלל שהיזם העיקרי שלה הוא ג'ק דורסי. המוצר האמיתי שלה - זה שהיה אמור להכניס לה כסף הוא בכלל תוכנת הרשת החברתית עצמה והפרוטוקול הצמוד לה - AT.
הרעיון מאחורי בלוסקיי הוא הקמה של רשת חברתית מבוזרת, כלומר שכל אחד יוכל להקים לעצמו רשת משל עצמו. למשל משתמשים פרטיים, סופרים, חנויות בגדים או אוניברסיטה. היתרון של השימוש בפרוטוקול AT הוא שפוסט או תכנים שמפורסמים ברשת אחת ניתנים לשיתוף בכל רשת שתומכת בפרוטוקול הזה. זו המגבלה העיקרית של רשתות חברתיות כיום. כל אחת סוגרת את המשתמשים שלה ולא מאפשרת לשתף את התכנים. אפילו מטא מגבילה את שיתופי התכנים בין פייסבוק לאינסטגרם.
2 צפייה בגלריה
בלוסקיי
בלוסקיי
בלוסקיי
(צילום: Primakov / Shutterstock.com)
בכל מקרה, ג'ו ביידן לא צפוי לקבל הזמנה בקרוב בתנאים האלה. המפתחים אף ביקשו יפה מכל מי שכבר נמצא ברשת ושולח הזמנות למקורבים להימנע מלנצל אותן כדי להזמין דמויות ידועות כדי לא להעמיס על המערכת, כך על פי הדיווח של ביזנס אינסיידר. לרשת יש כעת כ-60 אלף משתמשים - לעומת 50 אלף לפני פחות משבועיים. כלומר בשבוע הראשון של מאי הצטרפו אליה כ-10 אלף משתמשים חדשים. הרשת נפתחה לציבור לפני פחות משלושה שבועות ונראה שהפכה לשם החם ביותר באינטרנט מאז השקת טיקטוק. באיביי נמכרות הזמנות לבלוסקיי במחירים שמגיעים ל-7,000 דולר.
טירוף המערכות הזה והכמיהה להשתייך למועדון יוקרתי שהאתוס העיקרי שלו הוא פתיחות וחופש עשויים להיתפס על פניו כאוקסימורון. הקומיקאי המבריק גראוצ'ו מארקס אמר פעם: "אני לא רוצה להשתייך לאף מועדון שיקבל אותי כאחד החברים בו". אבל האמת היא שבלוסקיי לא לבד. יכול מאוד להיות שאנחנו נמצאים בפתחו של שלב חדש בעולם המדיה החברתית. שינוי המודל הפייסבוקי לטובת שחקנים נוספים. כדי לשלוט בשלב הזה צריך שכמה שיותר יעשו שימוש בתשתית שפיתחת. אם דורסי ובלוסקיי יצליחו להפוך את הפרוטוקול הזה לתקן עולמי, יכול מאוד להיות שהרכישה של מאסק את טוויטר ב-44 מיליארד דולר תתברר כאחד הכישלונות העסקיים הגדולים של עידן האינטרנט אם לא הגדול שבהם.