כ-411 אלף איש מרחבי העולם הורידו את אפליקציית הרשת החברתית מסטודון (Mastodon) בעשרת הימים שאחרי 27 באוקטובר 2022 - כך עולה מנתוני חברת המחקר Data.ai שהגיעו לידי ynet. המשתמשים החדשים כוללים בין היתר את במאי הקולנוע ג'יימס גאן, הסופר והשחקן הבריטי סטיבן פריי והכלכלן זוכה פרס הנובל פול קרוגמן. מה קרה ב-27 באוקטובר שגרם למאות אלפים להתעניין ברשת הנישתית הבנויה בקוד פתוח, מופעלת על ידי צוות מתנדבים ונסמכת על תרומות? רכישת טוויטר על ידי אילון מאסק כמובן.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית מסטודון
אפליקציית מסטודון
אפליקציית מסטודון. מאות אלפים הצטרפו
(צילום: רויטרס)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עם כניסתו של מאסק למשרדי טוויטר נראה שמה שרבים צפו ומה שהוא עצמו הבטיח אכן מתגשם – כאוס. פיטור מחצית מכוח האדם ואז פנייה אל עשרות מהמפוטרים אחרי ימים ספורים בבקשה להעסקתם מחדש, ריבים פומביים על גבי הפלטפורמה בין המנכ"ל הנכנס לשלל ידוענים, התנגשות עם מפרסמים בכירים בנוגע לתוכניתו לצמצם את מנגנוני סינון התוכן ואימות הנתונים, האשמה בהטיית בחירות האמצע בארה"ב, פיאסקו הווי הכחול ועוד היד נטויה.
שלל ידוענים הודיעו על עזיבת הפלטפורמה ונוצר הד תקשורתי ראשוני של נטישה (אם כי לפי נתוני Data.ai, אפליקציית טוויטר זכתה ל-6.31 מיליון הורדות גלובליות בעשרת הימים הראשונים שאחרי כניסתו של מאסק לתפקיד). עם הייפ העזיבה החל גם החיפוש אחר אלטרנטיבות, רשת חברתית אחרת, דמויית טוויטר בעיצוב והפעלה, אך שאינה בין הגדולות והמוכרות (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וכו') ושאולי, רק אולי, לא יהיו בה לפחות חלק מהבעיות המבניות הקיימות בטוויטר. בראש ההמלצות ובחיפושי הגוגל הופיעה שוב ושוב אפשרות אחת – מסטודון. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
מה היא מסטודון ואיך היא דומה ושונה מטוויטר? במבט ראשוני, מסטודון היא רשת חברתית עם עיצוב מאוד דומה לטוויטר. המגבלה לפוסט היא 500 תווים והפוסטים מוצגים באופן כרונולוגי, לא על פי אלגוריתם חשאי.
אבל חוויית המשתמש ברשת חברתית תלויה בעניין מאוד משמעותי – הרשת עצמה, החברים, החברות, הקשרים הקרובים והרחוקים, האישיים והמקצועיים, הוותיקים והחדשים, שהמערכת, האתר, האפליקציה, מעניקים לה בסיס ומאפשרת חיבורים מעניינים: מציאת אהבה, בייביסיטר, המלצה לחומוסיות בירושלים, חילופי דירות בניו יורק. אה, וכמובן, אם משעמם תמיד יש עם מי לריב, אם כי אולי מזה אנחנו מנסים להימנע, או לפחות, לצמצם.
טוויטר היא רשת מרכזית, מסטודון היא רשת מבוזרת, רשת של רשתות. כל אדם, קהילה או תאגיד יכולים להקים רשת מסטודון, לקבוע את כללי ההתנהלות ברשת הספציפית שהקימו ולהזמין חברות וחברים להצטרף. רשתות מסטודון מאפשרות למשתמשים לעקוב אחר ולתקשר עם משתמשים ברשתות מסטודון אחרות, אבל כללי ההתנהלות (מה אסור לפרסם, למי מותר להצטרף, האם זו רשת פרטית או שמחוברת למולטי-וורס המסטודוני) הם ספציפיים לכל רשת מסטודונית ונקבעים על ידי מי שמפעיל ומתחזק אותה, מה שנעשה באופן גורף בהתנדבות. ההוצאות הנדרשות להקמה ותחזוקה שוטפת של כל רשת בנפרד מכוסות ע"פ רוב על ידי תרומות או פרויקטי מימון המון קהילתיים.

מחסומים טכניים ואנושיים

מסטודון נוסדה ב-2016 על ידי יוג'ין רוצ'קו (יליד רוסיה 1993, רוב חייו חי בגרמניה) כפרויקט המיועד להיות תחליף לא-מסחרי בקוד פתוח לטוויטר. כמו פרויקטים רבים בקוד פתוח, יתרונות הם גם חסרונותיו. הוא אינו מסחרי ולכן נסמך על מאות רבות של תורמי קוד, זמן וכסף. כמו כל פרויקט קוד פתוח הוא תלוי במידה רבה ברצון הטוב של האנשים הפעילים והמפעילים של הפלטפורמה ומופעל על פי הנורמות שנוצרות בקהילה המשתמשת והמתחזקת. אין מחלקות מחקר ופיתוח, צוותי אימות משתמשים ונתונים, קשרי קהילה או שירות לקוחות. אבל גם אין מפרסמים או פרסומות. המשתמשים אינם המוצר. גם לא המידע שלהם. אבל מה שאולי הכי חשוב בנקודת הזמן הזו – כמו שקורה לא פעם במיזמי קוד פתוח, הוא קצת מסובך ויש כמה מחסומים, טכניים ואנושיים, בהצטרפות.
3 צפייה בגלריה
אפליקציות טוויטר ומסטודון
אפליקציות טוויטר ומסטודון
טוויטר ומסטודון
(צילום: shutterstock)
מה כל כך מסובך? מתי הייתה הפעם האחרונה שבה הצטרפתם לרשת חברתית, ובפרט כזו שהיא יחסית, בראשית דרכה, טכנולוגית וחברתית? הרשת החברתית האחרונה שאולי חלקכם הצטרף אליה היא טיקטוק, שמופעלת ומתוחזקת על ידי תאגיד ענק סיני. כשפייסבוק או וואטסאפ נופלות לכמה שעות, אתרי חדשות מוציאים פוש ומעלים מבזק. בעיות טכניות עלולות לקרות יותר במסטודון, במיוחד בשבועיים האחרונים עם עליית במאות ועשרות אחוזים בהצטרפות משתמשים חדשים. מי שיבקר שם יחוש נוסטלגיה לשימוש המוקדם באינטרנט של שנות התשעים והאלפיים המוקדמות, אווירה חלוצית של BBS-ים, ערוצי IRC, פרנדסטר וישראבלוג.
מעבר לכך, לרובנו כבר פרופילים עשירים ומרושתים, וכמובן שאנו מורגלים בחוויה מסוימת של רשת חברתית, של נוחות, פשטות וגם של נוכחות, נוכחות הרשת שלנו. שהרי כבר מצאנו את האנשים שלנו, התחברנו אליהם, בנינו רשת לאורך עשור ומעלה. חברות וחברים מהעבודה, מהעבודה הקודמת, מהתיכון, מהישיבה, מהתואר, מהצבא, המשפחה המורחבת, זה/זאת שפגשנו לפני חמש שנים במסיבה ההיא, החבר/ה לשעבר. והחברה המצחיקה שלה. ואיתם גם ארגונים ומותגים, זוכי פרס נובל וגראמי, כלי תקשורת וכתבי עת לשירה, ממשלות וארגוני טרור. אפילו ביטוח לאומי. כולם שם. האם כולם גם במסטודון? אמנם ההערכה היא שבמולטי-וורס הרשתות המסטודוני יש 4.5 מיליון משתמשים ומעל 400 אלף הצטרפו רק בשבועיים האחרונים, אבל זה עדיין מתגמד לעומת 2.9 מיליארד בפייסבוק או קרוב ל-400 מיליון בטוויטר.

מה עם חלופות לחלופות?

עם סילוקו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מטוויטר לאחר ניסיון ההפיכה הכושל בינואר 2021 (על פי טוויטר, הפרה חוזרת ונשנית של כללי ההתנהגות), הוא עמד על כך שיפתח רשת חברתית משלו, טובה יותר ונטולת צנזורה. הבטיח ולשם שינוי גם קיים. בפברואר 2022 הושקה Truth Social, הרשת הטראמפיסטית, שאליה הצטרפו מעריצי הנשיא לשעבר ושלל תומכי ימין קיצוני, גורמי עליונות לבנה, גזענות ואנטישמיות. האפליקציה מספקת בית לקהילה מאוד מסוימת, 1.7 מיליון משתמשים, כך מדווח. הפלטפורמה הטכנית שבה האפליקציה עושה שימוש היא הקוד הפתוח שנוצר עבור מסטודון. אין קשר בין הרשתות למעט היסמכות הרשת הטראמפיסטית על הקוד החופשי המסטודוני. למעשה, כל הרשתות המחוברות למולטי-וורס המסטודוני מחויבות ל"אמנת מסטודון" ובמסגרתה סינון אקטיבי כנגד תוכן גזעני, סקסיסטי, הומופובי וטרנספובי.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. צייץ ומחק
(צילום: AP)
לצד חלופות איזוטריות המשרתות את הימין הקיצוני (ישנן נוספות, דוגמת פרלר שאותה מיועד לרכוש קניה ווסט), אדם מעניין עמל על חלופה מעניינת – ג'ק דורסי, מייסד טוויטר והמנכ"ל המיתולוגי שלה. דורסי, שמיודד עם מאסק ותמך בהשתלטותו על טוויטר, הודיע בשבוע שעבר על כניסה לשלב בטא בפרויקט הרשת החברתית החדשה שעליו הוא עובד, בלוסקיי (Bluesky). הפרויקט החל לקרום עור וגידים עוד בשנת 2019 בתקופתו בטוויטר ובתמיכת החברה, אך במתכונת עצמאית וכעמותה ללא מטרות רווח. החזון של דורסי? רשת חברתית מבוזרת. רק שבלוסקיי אינה מיועדת לפעול לצד ובנפרד מהרשתות הקיימות ולהתפתח אורגנית, אלא להעמיד ממשק משתמש, תשתיות ופרוטוקולים לתקשורת בין כל הרשתות הקיימות. מה שמסטודון עושה בתוך המולטי-וורס המסטודוני, רק בקנה מידה אדיר ממדים, ולאפשר לשלוח הודעות בעתיד בין טוויטר, פייסבוק, טיקטוק, Truth Social, מסטודון וכל השאר. החזון של דורסי מעניין ויש לו פוטנציאל להיות מאוד יעיל, אך בדיוק כמו שמלמד הכאוס שמאסק מחולל בטוויטר והניסוי המסטודוני, שאלה חשובה שיש לשאול היא מה המודל העסקי.
אז האם מסטודון היא ה-Twitter Killer? המודל מעניין מאוד, החוויה דורשת שיפור וחסרות כמה שנים של צמיחה אורגנית. נתון שמעיד על צמיחה אדירה במסטודון שמטרידה את טוויטר הוא התייחסות מלגלגת של מאסק עצמו להיותה של מסטודון חלופה, העלה השבוע ציוץ קריפי במיוחד שממליץ למי שלא אוהב יותר את טוויטר לנסות אתר אדיר בשם Masterbatedone (בעוד הוא לועג לפול קרוגמן, עיתונאי וכלכלן זוכה פרס נובל, על הצטרפותו למסטודון). הציוץ נמחק מאז. אם מחפשים Twitter Killer, נראה שבינתיים מאסק עושה עבודה טובה בפני עצמו ולא צריך עזרה.