אתגר הטיקטוק שמדאיג את עולם הרכב: יצרניות הרכב הקוריאניות קיה ויונדאי שחררו עדכון תוכנה חריג הזמין להורדה ביותר מ-8 מיליון מכוניות מסביב לעולם בעקבות עלייה משמעותית בתקריות הגניבה. הסיבה לעלייה: אתגר טיקטוק שמעודד משתמשים לגנוב את כלי הרכב.
1 צפייה בגלריה
יונדאי וקיה חשמליות
יונדאי וקיה חשמליות
קיה ויונדאי
(צילום: ניר בן זקן)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אתגר הטיקטוק שהוביל לעדכון התוכנה החריג זכה לשם "Kia Challenge" והפך לפופולרי במיוחד בעיקר ברחבי ארה"ב ואוסטרליה. במסגרת האתגר העלתה קבוצת גנבים המזדהה תחת השם "Kia Boyz" סרטונים קצרים לטיקטוק שבהם הם מראים כיצד אפשר לעקוף בקלות את מנגנוני האבטחה של רכבי קיה ויונדאי, לעיתים עם ציוד פשוט למדי כגון כבל USB. על פי הדיווחים ניתן לבצע את פעולות העקיפה האלה על דגמים רבים של רכבי קיה ויונדאי מהשנים 2015 עד 2019 היות וברבים מדגמים אלה חסרות מערכות אבטחה אלקטרוניות מסוג אימובילייזר המשמשות כשכבת הגנה נוספת לפני שהגנב מצליח להפעיל את מנגנון ההצתה.
עלייתו של האתגר ברשתות החברתיות הביא את קיה ויונדאי כאמור לשחרור של עדכון תוכנה חריג למדי שכל מטרתו היא לנסות ולמגר את תופעת הגניבות. לפי שתי החברות, העדכון ישנה למעשה את מערכת האזעקה בדגמים שונים של כלי הרכב ויאריך את צליל האזעקה מחצי דקה לדקה שלמה. יונדאי עדכנה שאחרי העדכון, נעילה של הרכב באמצעות שלט המפתח תפעיל מערכת חדשה בשם "הורג הצתה" (Ignition Kill), שלא תאפשר לרכב להניע אלא אם הוכנס אליו מפתח המכבה את המערכת.
ראוי לציין ש"אתגר הקיה" הצליח ליצור לא מעט נזק מעבר לגניבת כלי הרכב עצמם: על-פי נתונים של המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב, התופעה גרמה ל-14 תאונות דרכים שבהן נהרגו שמונה בני אדם. נתונים על אודות כמות המכוניות שנגנבו בכל רחבי העולם לא פורסמו, אך ערים מסוימות בארה"ב כן מתריעות על עלייה משמעותית בכמות גניבות של רכבי קיה ויונדאי בשטחיהן. בעיר מילווקי, למשל, מדווחים על עלייה חריגה בכמות הגניבות: בשנת 2020 נגנבו בסך הכל 895 רכבים מסוג קיה ויונדאי - ובשנה שלאחר מכן נרשמה כמות גניבות גדולה בהרבה - 6,963 רכבים.
מיבואניות יונדאי וקיה, כלמוביל וטלקאר, נמסר ל-ynet כי עדכון התוכנה לא רלוונטי למכוניות בישראל מכיוון שהן נמכרות עם אימובילייזר כברירת מחדל.