צירוף מקרים או מהלך מקדים של פוטין לקראת הפלישה לאוקראינה? בחודשיים האחרונים ולקראת פלישתה של רוסיה לאוקראינה נרשמה עלייה חדה של 300% בפעילות של בוטים ומשתמשים מזויפים ברחבי הרשת באוקראינה, זאת בהשוואה לאותם החודשים בשנה שעברה - כך עולה ממחקר שערכה חברת הסייבר הישראלית CHEQ.
2 צפייה בגלריה
משתמש אמיתי או בוט? אילוסטרציה
משתמש אמיתי או בוט? אילוסטרציה
משתמש אמיתי או בוט? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

המחקר מתבסס על ניתוח פעילויות גולשים בלמעלה מ-50,000 אתרי אינטרנט הפועלים באוקראינה, בהם בוצעו אלפי בדיקות פר משתמש במטרה לקבוע את תקפותו ואמינותו. על פי תוצאות המחקר והבדיקות, כמות המשתמשים שזוהו כמזויפים או כבוטים עלתה לכדי 22.43% במהלך החודשיים האחרונים, זאת בהשוואה לאחוז פעילות נמוך בהרבה של 7.47% בלבד באותה התקופה בשנה שעברה.
2 צפייה בגלריה
עלייה של פי 3 בהשוואה לשנה שעברה
עלייה של פי 3 בהשוואה לשנה שעברה
עלייה של פי 3 בהשוואה לשנה שעברה
(צילום: CHEQ)
הבוטים והמשתמשים המזויפים יכולים להשפיע רבות על תעבורת הרשת האוקראינית בפרט, ועל תפקודה של הרשת העולמית בכלל. השימושים של אותם בוטים ומשתמשים רחב למדי, כשהם נעים בין איסוף מידע שיטתי ועד להפצה של מידע כוזב וביצוע פעולות יזומות בעלות השפעה משמעותית על תפקוד הרשת ועל הגולשים האמיתיים בה. במקרים מסוימים מוקמות רשתות בוטים שלמות שכל מטרתן היא להשפיע על הרשת המטורגטת. את רשתות הבוטים האלה ניתן לזהות כאשר נרשמת תעבורת רשת רחבה מרשת שאיננה פרטית, העשויה להעיד על כך שנעשה באמצעות רשת זו שימוש בכמות גדולה של בוטים ומשתמשים מזויפים.
אי אפשר לקבוע בוודאות מה גרם לעלייה בכמות המשתמשים המזויפים והבוטים באוקראינה בחודשיים האחרונים, אך ניתן כמובן לשער שישנו קשר בין התופעה לבין המתיחות בין אוקראינה לרוסיה בשבועות לפני הפלישה. ייתכן שהבוטים שימשו לאיסוף מידע ולביצוע פעולות בעלות השפעה על תפקוד הרשת באוקראינה, שסובלת בתקופה האחרונה מעלייה חדה בכמות התקפות הסייבר כלפיה.
גיא טיטונוביץ', מנכ"ל CHEQגיא טיטונוביץ', מנכ"ל CHEQצילום: עננים צילום עסקי
"תופעת ה-Fake Web (תנועת גולשים מזויפת) הינה תופעה עולמית שאיננה ייחודית לאזור גיאוגרפי מסוים. יחד עם זאת, עלייה בפעילות מסוג זה לאורך תקופה של מספר שבועות היא לרוב תוצאה של מאמץ משותף", מסביר גיא טיטונוביץ', מנכ"ל ומייסד שותף ב-CHEQ. "בהתחשב במעמדו של הסייבר בלוחמה של ימינו, אין זה מפתיע שאנו רואים עליות שכאלה בזמנים של סכסוך בין מדינות".