עד לפני כמה שנים וואווי הייתה בדרך הכמעט-בטוחה להפוך ליצרנית הסמארטפונים הפופולרית ביותר בעולם. סדרות הדגל של היצרנית הסינית קצרו את שבחי המבקרים וזכו לחיבוק צרכני חם. אבל ב-2019 התחילו להגיע הסנקציות של ממשל טראמפ, שאסרו על חברות אמריקניות לספק לוואווי טכנולוגיה לייצור סמארטפונים ואילצו את החברה הסינית לקחת כמה צעדים אחורה בכל הנוגע לתחום המובייל.
2 צפייה בגלריה
וואווי מייט 60 פרו
וואווי מייט 60 פרו
וואווי מייט 60 פרו. פריצת דרך עבור החברה הסינית
(צילום: וואווי)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בשבוע שעבר הגיעה תפנית מפתיעה בסיפור. בשקט-בשקט השיקה וואווי מכשיר דגל חדש, מייט 60 פרו, שלדבריה הוא הסמארטפון המתקדם ביותר שיצרה אי פעם. באופן חריג וחשוד למדי החליטה החברה שלא לספק פרטים רבים על המפרט הטכני של המכשיר, אבל לפי ההערכות בתעשייה הוא תומך בדור החמישי של הקישוריות הסלולרית (5G).
ההתפתחות הזאת תפסה את המערב בהפתעה: הסנקציות המערביות הגבילו את הגישה של וואווי לשבבי 5G, ולמעשה הפכו אותה ללא רלוונטית בשוק הסמארטפונים המודרני. אבל כמו שאומר הפתגם, במקום שיש רצון - ישנה גם דרך. או שוואווי הצליחה לעקוף את הסנקציות של ארה"ב ולהשיג איכשהו את השבבים הרלוונטיים - חדשות עגומות למדי מבחינתה של וושינגטון - או שהיא ושותפותיה בסין הצליחו להדביק את הפער ביניהן למערב ולייצר אותם בעצמן. אם זה אכן המצב, מדובר בחדשות עוד יותר רעות עבור האמריקנים.
ריפרש
הלוחש ל-ChatGPT: הסודות שיעזרו לכם לקבל תוצאות טובות יותר / עם אלירן בן חיים
48:10
אם כל זה לא משפיל מספיק, הטלפון החדש הושק במקרה (או שלא) בזמן ביקורה בסין של שרת המסחר האמריקנית, ג'ינה ריימונדו. ספק אם היא תתעודד מהדיווחים שלמרות קישוריות 5G, ערכת השבבים של הטלפון מיוצרת בתהליך 7 ננומטר שנחשב למיושן מעט בהשוואה לתהליכי 4 ננומטר שבהם חברות כמו TSMC הטייוואנית משתמשות כשהן בונות ערכות שבבים עבור יצרניות מערביות. זה עשוי להתבטא בחיי הסוללה והביצועים של המכשיר.
מייט 60 פרו, שעלותו בסין עומדת על כ-900 דולר, כבר מעורר עניין רב ברחבי העולם. חלק מהצרכנים בסין שהספיקו לרכוש אותו פרסמו ברשתות החברתיות סרטונים שמציגים את הרכיבים הפנימיים שלו וכן בדיקות מהירות עצמאיות שמצביעות על כך שאכן מדובר בטלפון 5G שעומד בקנה אחד עם מכשירי פרימיום של יצרניות כמו אפל וסמסונג. לפי דיווחי המשתמשים, המכשיר גם תומך בשיחות טלפון לווייניות - פיצ'ר מתקדם שטרם הגיע למכשירים של היצרניות המובילות בעולם.
אחת ההערכות בתעשיית המובייל היא שמי שייצרה עבור וואווי את השבבים המתקדמים היא יצרנית השבבים הסינית SMIC, שנמצאת בבעלות חלקית של המדינה ואינה נחשבת למתקדמת ביותר בתחומה. כריס מילר, פרופסור באוניברסיטת טאפטס ומחבר הספר "מלחמת השבבים", אמר לוושינגטון פוסט כי ההתפתחויות האחרונות מצביעות על כך ש"לחברות סיניות כמו וואווי יש עוד הרבה יכולת לחדש. אני חושב שזה גם כנראה יאיץ את הדיון בוושינגטון אם צריך להדק את ההגבלות".

תמונת הניצחון

מבחינתה של וואווי מדובר בניצחון ענק. בשנת 2019 עקפה החברה הסינית את אפל והפכה ליצרנית הסמארטפונים השנייה הכי פופולרית בעולם אחרי סמסונג, לאחר שמכרה כ-240 מיליון מכשירים. הסנקציות האמריקניות - שהוטלו עליה בטענה שהיא מסכנת את הביטחון הלאומי של ארה"ב - גרמו לצניחה חדה במכירות שלה מאז, ובשנים האחרונות היא כבר לא נחשבת לשחקנית משמעותית בשוק המובייל העולמי.
2 צפייה בגלריה
וואווי מייט 60 פרו
וואווי מייט 60 פרו
וואווי מייט 60 פרו. עדיין לא חזרה לפסגה
(צילום: ALEX PLAVEVSKI / EPA)
ובכל זאת, סביר להניח שפריצת הדרך האחרונה לא תחזיר את החברה למעמד שבו הייתה לפני כמה שנים: ראשית, לא ברור באיזה היקף היא יכולה לייצר את הסמארטפון המתקדם החדש, שעלות הייצור שלו גבוהה במיוחד. שנית, בעקבות הסנקציות של ארה"ב הסמארטפונים שלה מריצים מערכת הפעלה משלהם, Harmony OS. היא אומנם כוללת חנות אפליקציות עם כמה מהיישומים הפופולריים ביותר בשוק ומאפשרת הפעלת יישומי אנדרואיד, אך לא יכולה להשתמש בשירותי גוגל באופן רשמי, מה שהופך אותה להרבה פחות אטרקטיבית עבור משתמשים במערב.