המשבר של פיטורי סם אלטמן נגמר וחברת הבינה המלאכותית הידועה בעולם מנסה לבנות את עצמה מחדש. OpenAI הודיעה רשמית אתמול (ד') על כך שאלטמן יכהן שוב כמנכ''ל. בהודעה שפורסמה בבלוג החברה, נכתב שסמנכ''לית הטכנולוגיה, מירה מוראטי, ששימשה כמחליפתו של אלטמן בזמן המשבר, חוזרת לתפקידה. גרג ברוקמן, מייסד-שותף של החברה, חוזר גם הוא ויכהן כנשיא, זאת לאחר שהתפטר במחאה על פיטורי אלטמן. מיקרוסופט, המשקיעה העיקרית ב-OpenAI, מקבלת הפעם גם מקום בדירקטוריון - אם כי מדובר במעמד של משקיפה ללא זכות הצבעה פורמלית. מדובר כנראה בעיקר בסוג של אמצעי להבטיח שאם מתחילות שוב צרות, החברה תדע עליהן מבעוד מועד ולא תגלה זאת לאחר מעשה כמו שהיה במשבר האחרון.
2 צפייה בגלריה
סם אלטמן וסאטיה נאדלה
סם אלטמן וסאטיה נאדלה
סם אלטמן וסאטיה נאדלה
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP, Ted S. Warren / AP)

עוד בנושא:

בין חברי הדירקטוריון יש כמה דמויות חדשות: ברט טיילור שהיה מנכ''ל משותף של חברת הענן סיילספורס יהיה יו''ר הדירקטוריון; לארי סאמרס, לשעבר שר האוצר האמריקאי; ובאופן מפתיע גם אדם ד'אנג'לו, מייסד אתר השאלות והתשובות קוורה (Quora) שכיהן בדירקטוריון הקודם וגם היה אחד מאלה שדחפו לפיטורי סם אלטמן. ד'אנג'לו ניהל פגישה בת מספר שעות עם אלטמן לפני מספר ימים, כך לפי דיווח של סוכנות בלומברג, ובמסגרתה הם ככל הנראה יישרו את ההדורים ביניהם. אבל כנראה שהסיבה שהוא נשאר היא כדי לאותת למשקיעים האחרים כמו גם לבעלי המניות שחששו מהכניסה המאסיבית של OpenAI לשוק כחברה מסחרית, שאין כוונה להפוך את הקערה על פיה.
חשוב לציין שהדירקטוריון הנוכחי מיועד בעיקר לשמש לבחירת דירקטורים נוספים. אלטמן אמר שהדירקטוריון החדש יוגדל משמעותית, אולי כאמצעי למניעת מהפכות חצר נוספות. אלטמן עצמו לא חוזר לכהן כדירקטור ואמר שהדבר אינו "בראש סדר העדיפויות". ברט טיילור הוסיף לצד הודעתו של אלטמן כי הדירקטוריון יהיה יותר "מגוון ומוסמך" ושהוא "ישדרג את המבנה הניהולי של OpenAI". שוב, מדובר ככל הנראה בדרך להרגיע את המשקיעים שמצאו את עצמם בוקר אחד עם מנכ''ל שפוטר על ידי הדירקטוריון של הארגון ללא מטרות רווח ששולט בזרוע המסחרית של OpenAI.
ריפרש
האמת על הביקור של מאסק בישראל / עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר
27:06
המבנה של OpenAI הוא שעטנז של גישות - מצד אחד גוף מחקר ומצד שני גוף מסחרי. היא עצמה התחילה כמלכ"ר, ארגון ללא מטרות רווח, למחקר בינה מלאכותית. בהמשך, כדי לגייס את ההשקעות המסיביות שנדרשו למו''פ שלה, היא הקימה תחתיה חברת סטארט-אפ מסחרית שבה השקיעו קרנות הון סיכון וחברות טכנולוגיה. חברת הבת היא גם זו שמפעילה את השירותים המסחריים כגון ChatGPT. זו גם החברה שבה מיקרוסופט מושקעת וששווי השוק שלה כיום מוערך בכ-86 מיליארד דולר. הדירקטוריון שסילק את אלטמן פעל בשם המלכ''ר, וזו הבעיה שאלטמן, הדירקטוריון החדש והמשקיעים הגדולים מנסים לפתור כרגע.
2 צפייה בגלריה
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר המדען הראשי של OpenAI
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
דמות אחת שקצת נעלמה לאחר חזרת אלטמן היא המדען הראשי של OpenAI, איליה סוצקבר האמריקאי-ישראלי שהיה אחד מחברי הדירקטוריון שהצביעו על פיטורי אלטמן. בהמשך הוא התחרט על בחירתו, אם כי לא ברור מה בדיוק היה תפקידו בפרשה. אלטמן ציין שסוצקובר לא יכהן בדירקטוריון החדש אך שהחברה בודקת כיצד הוא יכול להמשיך את עבודתו ב-OpenAI. המשפט הזה כולל הרבה מאוד רמזים למעמדו של סוצקבר. מצד אחד הוא האיש שאחראי על רוב הפיתוחים והקניין הרוחני של OpenAI - כלומר הוא האווז שמטיל את ביצי הזהב עבורה. אלטמן לעומת זאת הוא איש תפעול וניהול - לא מפתח, מדען או ממציא. בהקבלה לאפל, אלטמן הוא סטיב ג'ובס ואיליה סוצקבר הוא סטיב ווזניאק. הראשון הוא איש העסקים לעומת האחרון שאחראי על הטכנולוגיה. מצד שני, הוא היה זה שפעל להדחתו של אלטמן ולערעור מעמד החברה. לא ברור עד כמה אלטמן ימשיך לסמוך עליו בהמשך הדרך - וישנו סיכוי סביר שהוא ינסה לשמור עליו מחוץ למעגל קבלת ההחלטות ככל שיוכל.
תשובה למעמדו של סוצקבר ניתן אולי למצוא בדבריו של אלטמן עצמו, בהם ציין שסדר העדיפויות שלו עבור החברה הוא לקדם את המחקר שלה, לייצב את הממשל התאגידי ולהתמקד בפיתוח מוצרים חדשים. סוצקבר כאמור הוא דמות חשובה אם OpenAI מעוניינת להמשיך במחקרים חדשים. הוא זה שהביא לפיתוח הטכנולוגיות שכיום הפכו אותה לכל כך חשובה בעולם הטכנולוגיה הנוכחי. שני היעדים הנוספים אמורים להרגיע את המשקיעים ובעיקר את הלקוחות. OpenAI מוכרת בעיקר לארגונים וחברות ואלה לקוחות שלא אוהבים להסתמך על ספקים שעשויים להיעלם מהיום למחר. כעת הדרג הניהולי בהובלת אלטמן ידאג לכך ששום דבר לא יפריע לחברה להמשיך לשלוט בתחום ה-AI בשנים הקרובות.