חמישה ימים אחרי שהודח במפתיע, סם אלטמן מונה הבוקר (יום ד') בשנית למנכ"ל חברת הבינה המלאכותית OpenAI. החברה הודיעה כי הגיעה להסכם עקרוני על חזרתו של אלטמן ועל הקמת דירקטוריון חדש שיכלול את היו"ר ברט טיילור ולצדו את לארי סאמרס ואדם ד'אנג'לו, שמכהן גם בדירקטוריון הנוכחי. "תודה רבה לכם על הסבלנות בתהליך הזה", מסרה החברה.
2 צפייה בגלריה
סם אלטמן
סם אלטמן
סם אלטמן
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP)

עוד בנושא:

ריפרש
גם ChatGPT לא היה יכול להמציא סיפור כזה / עם זוהר ברונפמן
26:43
הקמת דירקטוריון חדש הייתה אחת הדרישות המרכזיות של אלטמן במשא ומתן על חזרתו לחברה. ברט טיילור, יו"ר הדירקטוריון החדש, הוא דמות מוכרת ומוערכת בעמק הסיליקון. הוא כיהן עד ינואר 2023 כמנכ"ל משותף של סיילספורס והיה יו"ר טוויטר בתקופה רגישה שבה נרכשה ידי אילון מאסק וניהלה נגדו מאבק משפטי כשניסה להתחמק מהעסקה. לארי סאמרס כיהן כשר האוצר של ארה"ב תחת הנשיא ביל קלינטון, ואדם ד'אנג'לו הוא מנכ"ל חברת Quora וסמנכ"ל הטכנולוגיות של פייסבוק לשעבר. לפי הוול סטריט ג'ורנל, הדירקטוריון ואלטמן הסכימו להזמין חקירה עצמאית שתבדוק את התנהלותו, את ההחלטה להדיח אותו ואת האירועים שהגיעו בעקבותיה. אתר הטכנולוגיה The Verge דיווח כי הדירקטוריון יורחב בהמשך ויכלול עד תשעה חברים. אחת המשימות שלו תהיה לתכנן מחדש את מבנה השליטה בחברה, ששייכת לארגון ללא מטרות רווח. סביר להניח שאלטמן עצמו יהיה חבר בדירקטוריון, כמו גם נציג של חברת מיקרוסופט שהשקיעה ב-OpenAI כ-13 מיליארד דולר. אלטמן הגיב על ההתפתחויות הדרמטיות בפוסט שפרסם ב-X (טוויטר לשעבר): "אני אוהב את OpenAI, וכל מה שעשיתי בימים האחרונים היה בשביל לשמור על הצוות ועל המשימה שלנו ביחד. כשהחלטתי להצטרף למיקרוסופט ביום ראשון בערב, זה היה ברור שמדובר באפשרות הטובה ביותר עבורי ועבור הצוות. עם הדירקטוריון החדש ועם תמיכתו של סאטיה (נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט - י"מ), אני מצפה בקוצר רוח לחזור ל-OpenAI ולהתקדם על בסיס השותפות החזקה שלנו עם מיקרוסופט".
גרג ברוקמן, שהיה נשיא ויו"ר OpenAI עד יום שישי, כתב כי הוא "חוזר ל-OpenAI ומתחיל לתכנת כבר הערב". ברוקמן העלה תמונת סלפי שלו עם עשרות עובדים ב-OpenAI, שבה נראים חלקם מניפים את ידיהם באוויר או מסמנים וי ונראים מאושרים מכך שהמצב בחברה חזר לקדמותו.
סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, כתב ב-X: "אנחנו מעודדים מהשינויים בדירקטוריון של OpenAI. אנחנו מאמינים שמדובר בצעד חיוני ראשון בדרך למשילות יותר יציבה, מיודעת ואפקטיבית. סם, גרג (ברוקמן, יו"ר ונשיא OpenAI - י"מ) ואני שוחחנו והסכמנו שיהיה לדירקטוריון תפקיד משמעותי לצד ההנהגה של OpenAI על מנת לוודא ש-OpenAI ממשיכה לשגשג ולהגשים את המשימה שלה. אנחנו מצפים בקוצר רוח להתקדם על בסיס השותפות החזקה שלנו ולספק ללקוחות ולשותפים שלנו את הדור הבא של הבינה המלאכותית".
אמט שיר, המנכ"ל הזמני של OpenAI שמונה לתפקיד רק ביום שני, שיתף את ההודעה של חזרתו של אלטמן והוסיף: "אני מאוד מרוצה מהתוצאה אחרי כ-72 שעות של עבודה אינטנסיבית. כשהגעתי ל-OpenAI, לא הייתי בטוח מהו המסלול הנכון. זה (חזרתו של אלטמן - י"מ) המסלול שהבטיח מקסימום בטיחות ולצד זאת היה הדבר הנכון לעשות עבור כל בעלי העניין. אני שמח שהייתי חלק מהפתרון". הלן טונר, אחת מחברי הדירקטוריון שהדיחו את אלטמן, שיתפה גם היא את ההודעה על שובו וכתבה: "ועכשיו, כולנו הולכים לישון".

חמישה ימים של תהפוכות

תקציר הפרקים הקודמים: ביום שישי בערב (שעון ישראל) הדהים הדירקטוריון של OpenAI את עולם הטכנולוגיה כאשר הכריז על פיטוריו של אלטמן, לאחר ש"לא היה כן באופן עקבי" במגעיו עם הדירקטוריון. מירה מוראטי, סמנכ"לית הטכנולוגיות, מונתה למנכ"לית זמנית של החברה. גרג ברוקמן, נשיא ויו"ר OpenAI, התפטר במחאה לאחר שהודח מתפקיד היו"ר.
2 צפייה בגלריה
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר. המדען הראשי ששינה את דעתו
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
ברקע דווח על ויכוחים בין אלטמן לבין הדירקטוריון והמדען הראשי - הישראלי איליה סוצקבר - סביב הקצב המהיר שבו OpenAI משיקה מוצרים חדשים, ולגבי רמת הבטיחות שלהם. בדירקטוריון ככל הנראה לא אהבו גם את המאמצים של אלטמן להרחיב את פעילותה של OpenAI לתחום החומרה. המבנה הייחודי של OpenAI - ארגון ללא מטרות רווח ששולט בחברה מסחרית - איפשר את הדחתו של אלטמן, על אף שמצבה של OpenAI מבחינה עסקית היה מצוין; שוויה של החברה מוערך בכ-90 מיליארד דולר וההכנסות שלה לשנת 2023 צפויות להסתכם בכ-1.3 מיליארד דולר. במהלך סוף השבוע נעשו מאמצים להחזיר את אלטמן לחברה בתיווכם של המשקיעים המבוהלים, כאשר אחד התנאים שהוא הציב היה החלפת הדירקטוריון ושינוי מבנה השליטה בחברה. ביום שני הודיעה OpenAI במפתיע על מינויו של מנכ"ל חדש - אמט שיר, מייסד פלטפורמת השידורים החיים טוויץ'. זמן קצר לאחר מכן הודיעה מיקרוסופט כי אלטמן, ברוקמן ועובדים נוספים ב-OpenAI יצטרפו אליה כדי להקים צוות חדש למחקר בתחום הבינה המלאכותית, וכי אלטמן יקבל תפקיד של מנכ"ל בתוך מיקרוסופט. בהמשך אותו יום חתמו כמעט כל העובדים ב-OpenAI על מכתב שבו הם מאיימים להתפטר ולעבור למיקרוסופט אלא אם חברי הדירקטוריון יחזירו את אלטמן וברוקמן ויתפטרו. אחד החותמים על המכתב היה איליה סוצקבר, שלפי דיווחים הוביל את מהלך ההדחה של אלטמן. הלחץ עשה את שלו: בדירקטוריון ככל הנראה הופתעו מהסולידריות שגילו עובדי OpenAI וחששו מהאפשרות שהחברה תתמוטט לחלוטין, והחליטו להחזיר את אלטמן לתפקידו לאחר חמישה ימים מלאי תהפוכות. אלטמן הוא התוספת האחרונה לרשימה מצומצמת אך מכובדת של מייסדי חברות טכנולוגיה שהודחו מהן רק בשביל לחזור בהמשך כמנצחים. סטיב ג'ובס נדחק החוצה מאפל בשנת 1985 וחזר אליה כעבור 12 שנה. ג'ק דורסי פוטר מטוויטר ב-2008 והצליח לחזור ללשכת המנכ"ל ב-2005. לאלטמן, נזכיר, זה לקח חמישה ימים בלבד.