מטא משקיעה מיליארדי דולרים בשנה בחזון המטאברס, והערב (יום ד') היא מציגה כמה מהפירות של ההשקעה הזאת: באירוע בשם "בתוך המעבדה: לבנות עבור המטאברס עם בינה מלאכותית" חשף מייסד ומנכ"ל החברה מארק צוקרברג חלק מהפיתוחים שענקית הטכנולוגיה עובדת עליהם עבור הגלגול העתידי של האינטרנט, בהם בריאה של עולמות וירטואליים בפקודה קולית ותרגום של כל שפה בעולם.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
"בוא נלך לים". לפי מטא, הסביבה הזאת נוצרה על ידי בינה מלאכותית
(צילום: מטא)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בפתח האירוע אמר צוקרברג כי "כאשר יהיו משקפיים על הפנים שלנו (הכוונה למשקפי מציאות מדומה או רבודה - י.מ), זאת תהיה הפעם הראשונה שבה מערכת בינה מלאכותית תראה את העולם מנקודת המבט שלנו. היכולת והציפייה ממערכות בינה מלאכותית יהיו גבוהות יותר". לאחר מכן הוא הציג מודל בינה מלאכותית בשם Builder Bot שמאפשר למשתמשים לברוא עולמות וירטואליים באמצעות פקודות קוליות. בהדגמה שהוצגה במהלך האירוע, הראה צוקרברג כיצד פקודה "בוא נלך לים" הופכת תוך שניות את הסביבה הווירטואלית לחוף הים. בהמשך ביקש צוקרברג מהבינה המלאכותית להוסיף שולחן, משקאות, רמקולים, גלשן הידרופויל וגם להשמיע "מוזיקה טרופית".
"ככל שנשפר את המערכת הזאת, תוכלו לייצר עולמות יחודיים כדי לחקור ולשתף עם אחרים באמצעות הקול שלכם בלבד", אמר צוקרברג, "אבל יש הרבה אתגרים שאנחנו צריכים לפתור כדי להגיע לשם". צוקרברג ציין כי בשביל לפתח את Builder Bot מטא משתמשת בין היתר בטכניקה של למידת מכונה (Machine Learning) שנקראת Supervised Self Learning - למידה בהשגחה עצמית, שמשמעותה למידה של דאטה ללא תוויות. "הימרנו בגדול על SSL", הודה מנכ"ל מטא, "הרעיון הוא שאתה לא מלמד את הבינה המלאכותית מושגים ספציפיים - אתה מציג לה דאטה גולמי ומבקש ממנה למלא את החלקים החסרים. זה דומה לאיך שהמוח האנושי עובד". Builder Bot הוא פיתוח חשוב עבור המטאברס העתידי, שחלק גדול ממנו יהיה מבוסס על מציאות מדומה: פוטנציאלית, משתמשי פלטפורמת המטאברס של מטא לא יצטרכו ידע בתכנות או בגרפיקה על מנת לבנות עולמות וירטואליים - הם יוכלו ליצור אותם תוך שניות באמצעות פקודות קוליות. עם זאת, צריך לקחת את ההכרזה של צוקרברג בעירבון מוגבל - הגרפיקה שהוצגה בהדגמה נראית בסיסית ולא מתוחכמת, וכמו תמיד בהדגמות מהסוג הזה, לא ברור אם היא מייצגת את היכולות האמיתיות של המערכת או שמדובר בסרטון ערוך בקפידה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג. "הזדמנות לשפר את האינטרנט"
(צילום: מטא)
עוד בעיה שמטא מעוניינת לתקן באמצעות בינה מלאכותית היא מחסום השפה. "בנינו מודל בינה מלאכותית בקוד פתוח שיכול לתרגם מאות שפות אחת לשנייה בלי לתרגם אותן לאנגלית בדרך", סיפר צוקרברג, "בעתיד אנחנו מקווים להרחיב את זה גם למטאברס". לדבריו, "זה יהיה חשוב במיוחד כשאנשים ישגרו את עצמם בין עולמות וירטואליים ויחוו דברים עם אנשים מרקעים שונים. יש לנו הזדמנות לשפר את האינטרנט ולקבוע סטנדרט חדש שבו כולנו יכולים לתקשר אחד עם השני, בלי קשר לשפה שאנחנו דוברים או למקום שאנחנו מגיעים ממנו. אם נצליח בזה, זאת רק דוגמה אחת לאיך בינה מלאכותית יכולה לחבר אנשים בהיקף גלובלי".
מה זה metaverse
צוקרברג הודיע על שני פרויקטים בתחום השפה: No Language Left Behind (אף שפה לא נשארת מאחור) - מערכת תרגום שיכולה ללמוד כל שפה, גם אם אין הרבה טקסט שאפשר להתאמן עליו. "השנה אנחנו מכוונים למאות שפות", סיפר צוקרברג. הפרויקט השני הוא Universal Speech Translator (מתרגם קולי אוניברסלי), שהמטרה שלו שאפתנית יותר - תרגום קולי של כל השפות בעולם. המטרה היא שבמטאברס משתמש דובר יפנית ומשתמש דובר עברית, למשל, יוכלו לדבר כל אחד בשפה שלו ועדיין להבין אחד את השני. "זה כוח-על שאנשים חלמו עליו מאז ומעולם", אמר צוקרברג, "ובינה מלאכותית תהפוך את זה למציאות עוד בימי חיינו". האירוע הערב הוא הזדמנות עבור מטא לשדר "עסקים כרגיל" בצל המפלה במניית החברה, שצנחה בכ-40% מתחילת השנה. הסיבה העיקרית למשבר היא הירידה בהכנסות מפרסום, שנובעת מהתחרות העזה עם טיקטוק ומכלי הפרטיות של אפל App Tracking Transparency, שמקשה על מטא להציג פרסומות מותאמות אישית למשתמשי אייפון. ההערכה היא שההשקעה העצומה של החברה במטאברס נועדה לאפשר לה להתרחב מחוץ לתחום המדיה החברתית, שבו היא נחלשת, ולצמצם את התלות שלה באפל וגוגל, ששולטות במערכות ההפעלה לסמארטפונים.