הרשת החברתית טיקטוק תובעת את מדינת מונטנה בעקבות חוק שיהפוך את הפלטפורמה ללא חוקית במדינה. החוק צפוי להיכנס לתוקף בינואר 2024. החוק במונטנה הוא חלק ממגמה בארה"ב ובמערב בכלל, של הגבלת טיקטוק בעקבות חששות לשימוש לרעה במידע של המשתמשים.

עוד בנושא:

לטענת טיקטוק, החוק במונטנה פסול מאחר שהוא מפר את חוקת ארה"ב, את התיקון הראשון לחוקה וכן חוקים פדרליים בארה"ב. טיקטוק התייחסו גם לטענה המרכזית של הממשל במונטנה להחרמת הפלטפורמה - שנובע מבעלות החברה על ידי החברה הסינית בייטדאנס, והחשש כי עקב אותה בעלות, הממשל הסיני עשוי לגשת למידע פרטי על המשתמשים. בטיקטוק אומרים כי הטענות הללו לא מבוססות. הם מכחישים את חששות אלו תדיר, ועשו זאת גם כשמנכ"ל החברה התייצב לשימוע מול מחוקקים בקונגרס בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
טיקטוק
(צילום: Dan Kitwood, Getty Images)
החוק במונטנה זכה לחתימת מושל המדינה גרג ג'יאנפורטה לפני כשבוע. הוא קובע קנס יומי בגובה של עשרת אלפים דולר על טיקטוק עצמה וגם על חנויות האפליקציות במקרה בו יתגלה כי היא זמינה להורדה עבור משתמשים במדינה. הקנס לא יחול על המשתמשים הפרטיים עצמם. "היום מונטנה עושה את הצעד ההחלטי ביותר שעשתה מדינה כלשהי כדי להגן על הדאטה הפרטי והמידע הרגיש של תושבי מונטנה מפני המפלגה הקומוניסטית בסין", אמר המושל עם החתימה על החוק.
היה צפוי כי טיקטוק תאתגר את החוק בבית המשפט, והחברה מסרה עם הגשת התביעה כי "אנחנו מאתגרים את החרם במונטנה שמנוגד לחוקה כדי להגן על העסק שלנו ועל מאות אלפי המשתמשים במונטנה". בחברה אמרו כי אותם מאות אלפים משתמשים באפליקציה כדי "לתקשר אחד עם השני ועם אחרים מסביב לעולם, במגוון אינסופי של נושאים - מעסקים לפוליטיקה ועד אומנות". עוד נאמר כי "הצעד הקיצוני וחסר התקדים הזה של חסימת פלטפורמה מרכזית בהתבסס על ספקולציות לא מבוססות הנוגעות לגישה פוטנציאלית של ממשלה זרה למידע של משתמשים ולתכני הביטוי, איננו תואם את החוקה". גם קבוצת יוצרי תוכן בטיקטוק ממונטנה תבעו את המדינה.
מטעם התובע הכללי של מונטנה נמסר כי "ציפינו לאתגרים משפטיים ואנחנו מוכנים לגמרי להגן על החוק שיעזור לשמור על הפרטיות והבטיחות של האזרחים".
2 צפייה בגלריה
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
מנכ"ל טיקטוק שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
(צילום: Chip Somodevilla / Getty Images)
בעוד שמדינות רבות בארה"ב החרימה את טיקטוק ממכשירים ממשלתיים, במונטנה הלכו צעד אחד קדימה. גם מדינות נוספות באירופה ובמערב החרימו את הפלטפורמה ממכשירים ממשלתיים, בעקבות חשש כפול מגישה של ממשלת סין למידע, וכן השפעה על סוג התכנים שמשתמשים נחשפים אליהם בפלטפורמה. בארה"ב חששות אלו הועלו עוד בתקופת כהונתו של טראמפ, ותופסים תאוצה גם תחת ממשל ביידן. בארה"ב הממשל אף איים כי הפלטפורמה תהיה חייבת להימכר או שתוחרם, אך לא ברור אם מבחינה משפטית ניתן יהיה ליישם את האיום.