בעולם, חברות שונות כבר מראות נוכחות בפלטפורמות מטאברס, למשל סמסונג ואדידס, שרכשו שטחי נדל"ן וירטואלי. כעת, קבוצת המסעדות הישראלית BBB, שעומדת מאחורי המותגים BBB, מוזס ועוד, רוצה להיות החלוצה המקומית בתחום. ב-BBB רכשו שטח נדל"ן וירטואלי ב-200 אלף שקלים בפלטפורמת Decentraland, וישיקו בו פוד-טראק וירטואלי בשבועות הקרובים, במהלך משותף עם סוכנות הדיגיטל והחדשנות The Box. "אנחנו קבוצה שלוקחת סיכונים", אמרה ל-ynet אהובה תורג'מן, מנכ"לית ומבעלי קבוצת BBB. "אנחנו מודעים לעובדה שאנחנו החלוצים הישראלים הראשונים בתחום".

עוד בנושא:

ה"מטאברס" הוא חזון לאינטרנט עתידני, שיורכב מחללים וירטואליים אליהם נתחבר באמצעות משקפי VR ו-AR. חברות רבות מושקעות בבניית המטאברס, אך המושג תפס תאוצה והפך לשגור יותר מאז שמארק צוקרברג הכריז כי הוא משנה את שמה של "פייסבוק" ל"מטא" והופך אותה לחברה ממוקדת מטאברס.
2 צפייה בגלריה
השטח של BBB בדיסנטרלנד
השטח של BBB בדיסנטרלנד
השטח של BBB בדיסנטרלנד
(תמונה: The Box)
2 צפייה בגלריה
הפודטראק הווירטואלי של BBB
הפודטראק הווירטואלי של BBB
הפודטראק הווירטואלי של BBB
(תמונה: The Box)
כבר היום, קיימות פלטפורמות שמציעות למשתמשים לבלות בעולמות וירטואליים גם ללא חומרה מתקדמת. בהן פלטפורמות גיימינג כמו רובלוקס ופורטנייט, ולצדן עולמות מבוססי בלוקצ'יין, בהם ניתן לרכוש שטחים וירטואליים. בשנת 2021 הסתכמו המכירות של נדל"ן וירטואלי במטאברס בסכום של כחצי מיליארד דולר. דיסנטרלנד היא פלטפורמה כזו, ורכישת השטחים בה נעשית באמצעות מטבע הקריפטו MANA. השטחים שנמכרים בפלטפורמה הם למעשה NFTs (אסימונים חסרי-תחליף) שמאפשרים להוכיח את הבעלות עליהם באופן דיגיטלי. כמות השטחים בדיסנטרלנד מוגבלת, ויש בה כ-90 אלף חלקות.
"בעקבות טירוף מכירות ה-NFT הבנו שאנחנו צריכים להיות בעולמות האלה. הרעיון מבחינתנו הוא לייצר חיבור בין הפיזי לבין הווירטואלי", מסביר שרון שפירא, סמנכ"ל שיווק בקבוצת BBB, את הסיבה למהלך. "הקמנו בדיסנטרלנד אתר בשם BBB-לנד ויש בו פוד-טראק מרחף, אליו המשתמשים יוכלו להגיע כמו לכל מקום בעולם הווירטואלי, ולהנות מתכנים וירטואליים אבל גם לקבל הטבה אותה יוכלו לממש אצלנו במסעדות הפיזיות בישראל. זה יהיה בצורת קוד קופון, שהם יזינו באפליקציה, וכך גם נחבר אותם למועדון שלנו. זה ממש מסר מהעולם החדש שמגיע לתוך המסעדה הקיימת בעולם הפיזי הנוכחי".
לאלו קהלים אתם פונים במהלך הזה? שפירא: "מדובר בקהלים הצעירים יותר, וגם גיימרים, או אנשים שמתעניינים בטכנולוגיה מתקדמת. אני מניח שזה דבר שיצבור תאוצה בשנים הקרובות, כמו בעולמות הסושיאל שבהתחלה רק גיקים ניסו להבין מה זה, ותוך זמן קצר כולנו נכנסנו לשם".
מנכ"לית BBB, אהובה תורג'מןמנכ"לית BBB, אהובה תורג'מןצילום: שלומית ויזנר
אז זו סוג של השקעה לעתיד מבחינתכם? תורג'מן: "הכניסה לעולמות המטאברס היא עוד צעד בהעמקת ערך החדשנות שלנו, ודרך להביא את עצמנו לידי ביטוי גם בעולמות הווירטואליים. השקענו ברכישה ובמשאבים נוספים בהקמת המתחם סכומים לא מבוטלים, אבל אנחנו בטוחים שעם עבודה קשה, נוכל לחהנות מהצלחות בעתיד הקרוב ממש".
דולי אור הלב לפיד, מנכ"לית The Box שהובילה את המהלך יחד עם BBB אומרת "כשהתחיל הטרנד עם ה-NFT, הבנתי שבמקום ליפול סתם לטרנד, כדאי לייצר דברים מוחשיים שישארו גם לטווח הארוך. המטאברס, הווב3 וה-NFT הם עדיין עולמות אמורפיים. אבל יש דברים שאפשר לזקק ולייצר נכסים. בפלטפורמת דיסנטרלנד אני מאמינה שיש סבירות גדולה יותר להצלחה בעתיד לעומת מודלים אחרים, זה כמו סבתות שקנו פעם פרדסים והיום אלה איזורי תעשיה והשטחים האלה שווים הרבה כסף. אני לא יודעת כמה שנים ייקח לייצר את הערך הזה, אבל יש ערך לראשוניות של הפלטפורמה ובעיניי היא יותר בטוחה. במקום סתם להצטרף לטרנד, יש כאן הזדמנות להציע תכנים, נוכחות רלוונטית לרשת וקשר עם הצרכן".
שפירא מוסיף כי "אנחנו חברה מאוד חדשנית. התחלנו פיילוט עם רובוטים שמסייעים לצוות לפנות מנות מהשולחנות, המבורגר טבעוני שמיוצר בהדפסה של חברת פוד-טק ישראלית, שבוחרים דרך אפליקציה את כמות החלבון וגודל הקציצה ורובוט מכין אותה, אנחנו מכניסים עכשיו לחמניות מופחתות פחמימות מעוד חברת פוד-טק ישראלית שמתאימות לאנשים שסובלים מסכרת, או נמצאים בדיאטות של פליאו וקיטו. גם הנושא הזה מבחינתנו מאוד חדשני - גם בזה שאנחנו הראשונים שעושים את המהלך הזה, וגם ברמה העסקית, אנחנו מזהים פה הזדמנות לעתיד. יכול להיות שהשטח הזה יהפוך להיות שטח שישתבח עם השנים ויכפיל או ישלש את ערכו הנוכחי. ונוכל להגיע לקהלים חדשים, שהיום לאו דווקא נחשפים אלינו בפלטפורמות המסורתיות שאנחנו מפרסמים בהן".
שרון שפירא, סמנכ"ל שיווק ב-BBBשרון שפירא, סמנכ"ל שיווק ב-BBBצילום: יח"צ
בעתיד מקווים בחברה להשתמש בשטח לצורך קיום אירועי קולינריה, מוזיקה, תרבות ועוד. "אני רוצה להפוך את זה לפלטפורמה תרבותית", משתף שפירא. "הופעות שיהיו פתוחות לקהל מכל מקום בעולם, אולי תחרות קולינריה או יצירה של מנות מיוחדות מכל העולם שאחר כך נייצר במסעדות בישראל. שיתופי פעולה עם גופים מרחבי העולם - הרעיון של המטאברס הוא הורדת מחסומים וקיצור מרחקים בין אנשים, מדינות ותרבויות. אולי זו תהפוך לקרקע לטובת העמקת ערך החדשנות אצלנו שיכול לבוא לידי ביטוי בהרבה מאוד תחומים - שירות משלוחים, ניהול מטבח, ניהול צוותים במסעדות, בעיקר היום כשמסעדנות זו תעשיית לואו טק שנסמכת בעיקר על הגורם האנושי, ויכול להיות שזה ישתנה בעתיד. אלה המחשבות הראשוניות שלנו לגבי איך הנכס הזה יכול לשמש אותנו להעמקת הערכים שלנו. הייתה כאן קרקע בתולית ופוריה של הרבה רעיונות וחלומות, שלרוב המציאות מטרפדת. במקרה הזה בגלל שזה לא בממד הפיזי, אפשר לגרום לדברים לקרות".