נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תומך ב"רפורמות משמעותיות" שיגבילו את הרשתות החברתיות ובראשן פייסבוק: כך הצהירה אמש (יום ד') דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, שהגיבה בתדריך לעיתונאים לשאלה על השימוע בסנאט שבו העידה פרנסס האוגן, עובדת לשעבר בפייסבוק שעומדת מאחורי הדלפת הענק של מסמכי החברה.

עוד כתבות בנושא:

2 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן ופייסבוק
הנשיא ביידן ופייסבוק
הנשיא ג'ו ביידן. נערך לעבוד עם הקונגרס
(צילום: AFP, shutterstock)
"הנשיא אמר בעבר שפלטפורמות הטכנולוגיה צריכות לתת את הדין על הנזק שהן גורמות", אמרה סאקי, "והוא תומך ברפורמות משמעותיות כדי להשיג את המטרה הזאת. זה כולל רפורמות לגבי סעיף 230 וגם רפורמות בנושא פרטיות, הגבלים עסקיים ושקיפות. זה צריך להיות על השולחן והוא מצפה לעבוד עם הקונגרס על הנושאים הדו-מפלגתיים האלה". סעיף 230 שעליו דיברה פסאקי מספק לרשתות החברתיות הגנה משפטית על התבטאויות של המשתמשים שלה, והנשיא לשעבר דונלד טראמפ איים לבטל אותו בשנה שעברה במסגרת ההתכתשות הפומבית שלו עם פייסבוק וטוויטר.
סאקי הוסיפה כי בשימוע בהשתתפות האוגן בסנאט עלו נושאים הקשורים ל-FTC, נציבות הסחר הפדרלית, ואמרה כי על הנציבות לנסח כללים חדשים בנוגע לפרקטיקות של מעקב ואיסוף מידע. "כן, צריך לעשות יותר", סיכמה דוברת הבית הלבן, "רפורמות צריכות לקרות ואנחנו צריכים לעשות עוד לגבי פרטיות והגבלים עסקיים. הצפייה בשימוע אתמול בהחלט הציפה מחדש רבים מהנושאים האלה".
האוגן, שעבדה כמנהלת מוצר בפייסבוק, עזבה את החברה לפני כחצי שנה והדליפה אלפי מסמכים לוול סטריט ג'ורנל ולקונגרס. בשימוע שהתקיים ביום שלישי היא טענה כי פייסבוק מעמידה את הרווחים שלה לפני הרווחה של המשתמשים וכי היא תורמת לפילוג בחברה, מחלישה את הדמוקרטיה וגורמת נזק לבני נוער. היא ציינה בין היתר כי יש לה דאגות בנוגע לביטחון הלאומי של ארה"ב בעקבות הפעילות של גורמים זרים, בהם סין ואיראן, בפלטפורמה.
סנאטורים משתי המפלגות שיבחו את האוגן במהלך השימוע, ואחד מהם אף כינה אותה "גיבורה אמריקנית של המאה ה-21". מאידך, המחוקקים תקפו את פייסבוק ואת צוקרברג בחריפות והשוו את ענקיות הטכנולוגיה לענקיות הטבק. מדובר בשימוע השני שמקיים הסנאט מאז שנחשפו "תיקי פייסבוק", ומשני הדיונים עולה הרושם כי בין שתי המפלגות מתגבשת הסכמה על החלת רגולציה חדשה על פייסבוק ומתחרותיה. אמש דיווחה רשת CNN כי האוגן צפויה להיפגש גם עם ועדת בית הנבחרים שמונתה לחקור את מהומות 6 בינואר שבהן פרצו תומכי טראמפ לבניין הקפיטול.
2 צפייה בגלריה
פרנסס האוגן ומארק צוקרברג
פרנסס האוגן ומארק צוקרברג
פרנסס האוגן ומארק צוקרברג. "גיבורה אמריקנית"
(צילום: רויטרס ו-AFP)
אתמול הגיב לראשונה מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, ואמר כי רבות מטענותיה של האוגן אינן הגיוניות. "אם היינו רוצים להתעלם ממחקרים, למה הקמנו תוכנית מחקר מהמובילות בתעשייה על מנת להבין את הסוגיות האלה מלכתחילה?", תהה בפוסט שפרסם. הוא גם הכחיש את הטענה שהאלגוריתמים בפייסבוק מקדמים תוכן מפלג: "אנחנו מרוויחים כסף מפרסומות, ומפרסמים כל הזמן אומרים לנו שהם לא רוצים שהמודעות שלהם יופיעו לצד תוכן פוגעני או כועס".
אמש פורסם בוול סטריט ג'ורנל כי בימים האחרונים פייסבוק מעכבת השקות של מוצרים חדשים וכן מקפיאה את העבודה על פרויקטים חדשים וקיימים. במקביל, עשרות עובדים מעורבים ב"בחינה תדמיתית" של הפרויקטים השונים על מנת לבחון איזו ביקורת החברה עשויה לספוג עליהם והאם המוצרים שלה אינם מזיקים לילדים.
מדובר באחד השבועות הקשים בתולדות פייסבוק: פרט לחשיפת זהותה של המדליפה האוגן בתוכנית "60 דקות" ולשימוע הדרמטי שלה בסנאט, ביום שני קרסו כל השירותים של החברה בעקבות הגדרה לקויה של תצורת הנתבים שלה. 3.5 מיליארד משתמשים גלובליים נותרו מנותקים מפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם במשך שעות ארוכות - תקלה שהזכירה עד כמה משמעותית התלות של העולם במוצרים של חברה אחת.