המחאה על הכוונה של אפל לסרוק אחר חומרים מיניים ופדופיליים באייפונים נמשכת: יותר מ-90 ארגוני זכויות אדם ואזרח ברחבי העולם פרסמו היום (ה') מכתב שבו הם קוראים לענקית הטכנולוגיה לסגת מהתוכנית שמטרתה להיאבק בהתעללות מינית בילדים, אך לדברי מומחים לאבטחה ופרטיות עלולה דווקא לפגוע בילדים ולשמש בעתיד למעקב אחרי מתנגדי משטר, להט"בים וקבוצות אחרות במשטרים לא דמוקרטיים.

עוד כתבות על אפל:

2 צפייה בגלריה
אייפון
אייפון
אייפון. אפל תסרוק אחר חומרים פדופיליים בתוך המכשיר
(צילום: shutterstock)
"על אף שהיכולות האלה נועדו להגן על ילדים ולהפחית הפצה של חומרי התעללות מינית בילדים, אנו מודאגים מכך שהן ישמשו לצנזורה של התבטאויות מוגנות, יאיימו על הפרטיות והבטיחות של אנשים ברחבי העולם ויהיו להן השלכות הרסניות על ילדים רבים", נכתב במכתב שמאחוריו עומד המרכז לדמוקרטיה וטכנולוגיה (CDT), ארגון ללא מטרת רווח מארה"ב. בין החותמים על המכתב: ארגונים מברזיל, הודו, מקסיקו, גרמניה, ארגנטינה, גאנה וטנזניה. הסערה החלה לפני שבועיים, כאשר אפל הכריזה על שלושה צעדים שמטרתם להגן על ילדים מפני התעללות מינית, שאותם היא מתכוונת ליישם בשלב הראשון בארה"ב כאשר תשחרר בקרוב את הגרסאות החדשות של מערכות ההפעלה שלה לאייפונים, אייפדים, מחשבי מק ושעונים חכמים. הצעד הראשון הוא להפנות לתמיכה את כל מי שמחפש תוכן פדופילי באמצעות הסייעת הקולית סירי או אפליקציית החיפוש, או לסייע לו לדווח על תוכן זה. הצעד השני הוא להציג התראה בפני קטינים ששולחים או מקבלים תמונות עירום ונמצאים בתוכנית משפחתית (Family Sharing) ושהוריהם הפעילו את התכונה הזו. במקרה של ילדים מתחת לגיל 13, ההורים יקבלו הודעה על כך שהסכימו לשלוח או לקבל את התמונה, אך לא יראו את הקובץ עצמו. הצעד השלישי הוא השנוי ביותר במחלוקת: אפל תסרוק את האייפונים עצמם כדי לאתר חומרים פדופיליים לפני שהם עולים ל-iCloud. בשלב הראשון היא לא תצפה בתמונות עצמן, אלא תשווה בין רצפים של מספרים שמייצגים תמונות פדופיליות מוכרות שנמצאות במאגר של הארגון הלאומי לילדים מנוצלים ונעדרים (NCMEC) לבין רצפים שמייצגים תמונות שאמורות לעלות לאחסון בענן. אם נמצאו יותר מ-30 התאמות כאלה, עובד באפל יבחן את התמונות כדי לוודא שאכן מדובר בתוכן פדופילי. אם אכן מדובר בתוכן כזה, העובד ישעה את החשבון ויעביר את המידע ל-NCMEC שידווח לרשויות.

בת הברית שהתהפכה

על אף שהמאבק בהתעללות מינית בילדים הוא מטרה טובה שיש לגביה קונצנזוס, מומחים רבים טוענים כי אפל פוגעת בפרטיות של המשתמשים ובונה "דלת אחורית" שתאפשר בעתיד לסרוק באייפונים אחר חומרים נוספים. משטרים לא דמוקרטיים עשויים לדרוש מאפל לסרוק אחר תכנים אחרים באייפונים של משתמשים, למשל תמונות של פעילי טרור, הפגנות נגד המשטר, תמונות של קהילת הלהט"ב ואפילו קריקטורות הלועגות למנהיגים. חשש אחר הוא מניצול לרעה של הטכנולוגיה - למשל מתקפות שבהן יישתלו תמונות פדופיליות במכשירים על מנת להפליל את המשתמשים. "ברגע שהדלת האחורית הזאת תיבנה", נכתב במכתב שפורסם היום, "ממשלות יוכלו לאלץ את אפל להרחיב את ההתראות לחשבונות נוספים, ולגלות תמונות שמעוררות התנגדות מסיבות אחרות". אפל מצידה טוענת שהמערכת שבנתה בטוחה ושהיא תסרב לכל בקשה להרחיב את הסריקה לחומרים שאינם פדופיליים.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
מנכ"ל אפל טים קוק. טוען שיסרב לבקשות להרחיב את המעקב
(צילום: AP)
על אף שהיא מעט פחות שנויה במחלוקת, גם התוכנית להודיע להורים על ילדים שמקבלים או שולחים תמונות עירום מעוררת התנגדות. מומחים מזהירים כי המהלך עלול לסכן ילדים שחיים בבתים שאינם סובלניים, וכן יפגעו בילדים להט"בים שעלולים להיחשף בעל כורחם בפני משפחתם. בנוסף, הכותבים מזכירים כי אלגוריתמים שנועדו לזהות תוכן מיני הם בלתי אמינים, ולעתים הם מבלבלים בין תוכן מיני לבין יצירות אמנות, משאבים רפואיים, תוכן לימודי ועוד. מעבר לכך, "ייתכן שמי שארגן את החשבון הוא מבוגר מתעלל, וההשלכות של התראות להורים עלולה לסכן את בטיחותו ורווחתו של הילד".
מבין כל ענקיות הטכנולוגיה, אפל נחשבה עד כה לחברה ששומרת באדיקות על זכותם של משתמשים לפרטיות ואף נאבקת עליה. רק השנה היא הציגה פיצ'ר חדש ומתקדם שדורש מאפליקציות לקבל אישור של המשתמשים על מנת לעקוב אחר הפעילות שלהם באייפון, ובמקרים מפורסמים אחרים היא סירבה לסייע לרשויות לפרוץ לטלפונים של משתמשים, למשל במקרה של המחבל שביצע את הפיגוע בסן ברנרדינו ב-2015. "זה כל כך מאכזב ומרגיז שאפל עושה את זה", סיכמה שרון ברדפורד פרנקלין, מנהלת משותפת בפרויקט הבטיחות והמעקב של ה-CDT, "בגלל שהיא הייתה כזאת בת-ברית מסורה בהגנה על ההצפנה בעבר".