מי שצפה באירוע ההשקה של ווינדוס 11 בחודש שעבר לא יכול היה לפספס את העקיצה ששיגר מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, לעברה של חברת אפל - בלי להזכיר אותה ולו פעם אחת בשמה. "ווינדוס היא לא רק מערכת הפעלה; היא פלטפורמה ליוצרי פלטפורמות. היא מאפשרת לאנשים לבנות את העסקים ואת הקהילות שלהם... העולם זקוק לפלטפורמה פתוחה יותר, שתאפשר לאפליקציות להפוך לפלטפורמות בזכות עצמן". על רקע הביקורת שיצרנית האייפון סופגת בשנים האחרונות על היחס שלה למפתחים בחנות האפסטור, הדברים התמימים לכאורה נתפסו כלא פחות מאשר אצבע בעין של המתחרה הוותיקה.

עוד כתבות על אפל:

5 צפייה בגלריה
ביל גייטס וסטיב ג'ובס
ביל גייטס וסטיב ג'ובס
ביל גייטס וסטיב ג'ובס
(File:Steve Jobs and Bill Gates (522695099).jpg" by Joi Ito from Inbamura, Japan is licensed with CC BY 2.0. To view a copy of this license, visit https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)
היריבות בין שתי החברות עתיקה כמעט כמו היריבות בין רבין לפרס: ביל גייטס ופול אלן הקימו את מיקרוסופט בשנת 1975 ובשנה שלאחר מכן הקימו סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק את אפל. המהפכה שחוללו שתי החברות בעולם הטכנולוגיה - אפל ומיקרוסופט עיצבו את המחשוב האישי כפי שאנחנו מכירים אותו היום - הייתה מלווה בהאשמות ועקיצות הדדיות, אבל גם בשיתופי פעולה בלתי שגרתיים.
סטיב ג'ובס, המייסד והמנכ"ל המיתולוגי של אפל, טען לא פעם כי החברה של גייטס גונבת ממנו רעיונות. גייטס הוא "חסר כל דמיון", טען ג'ובס, ואילו גייטס חשב שג'ובס הוא פשוט "מוזר". המאבק ביניהם הגיע אפילו לבית המשפט: בשנות ה-80 אפל תבעה את מיקרוסופט בטענה שהשתמשה ללא רישיון ברכיבים מהממשק הגרפי שלה בווינדוס 2.0 - משפט שהסתיים בזיכוי מוחלט.
בסוף שנות ה-90 החלה תקופה ארוכה יחסית של שלום קר בין החברות. השיא היה כאשר גייטס החליט שמיקרוסופט תשקיע 150 מיליון דולר באפל - הכרזה שהדהימה את תעשיית הטכנולוגיה. ההשקעה הזאת הצילה את אפל שהייתה על סף פשיטת רגל. "ביל, תודה לך. העולם הוא מקום טוב יותר", אמר אז ג'ובס לגייטס בשיחת טלפון שצוטטה על שער מגזין "טיים". עד 2003, אגב, מיקרוסופט מכרה את כל אחזקותיה באפל.
המנכ"לים הנוכחיים של אפל ומיקרוסופט, טים קוק וסאטיה נאדלה, שמרו על שיתוף הפעולה בין החברות: תוכנות של מיקרוסופט הושקו בגרסאות לאייפון ולאייפד; אפל איפשרה להשתמש בשלטים של קונסלות Xbox במכשירים שלה; מיקרוסופט איפשרה לחבר אביזרים כמו Apple Pencil ו-Magic Keyboard לחומרה שלה; אפליקציית אפל TV פלוס עלתה לחנת האפליקציות של ה-Xbox; ובכיר במיקרוסופט אפילו הוזמן לאירוע השקה של אפל.
5 צפייה בגלריה
טים קוק וסאטיה נאדלה
טים קוק וסאטיה נאדלה
טים קוק וסאטיה נאדלה. שלום קר
(צילום: AP)
מיקרוסופט ואפל
אבל בחודשים האחרונים נראה שהיריבות העתיקה בין שתי ענקיות הטכנולוגיה ניצתה מחדש. במקרה, או שלא, זה קורה בתקופה ששתיהן מגיעות לשווי שוק של שני טריליון דולר והן נערכות למאבק על הגביע הקדוש הבא - תחומי המציאות הרבודה (AR) והמציאות המדומה (VR), שלפי ההערכות יהיו בין מנועי הצמיחה המרכזיים בעולם הטכנולוגיה הצרכנית בשנים הקרובות. מיקרוסופט כבר פועלת בתחום המציאות הרבודה, עם משקפי ההולולנס שהיא השיקה ב-2016, שעולים 3,500 דולר ומיועדים לשימוש עסקי ותעשייתי. אפל צפויה לפי ההערכות להציג בשנה הבאה קסדת מציאות רבודה ולהשיק משקפיים ב-2025. ההערכה בתעשייה היא שהמכשירים האלה יהיו נקודת המפנה שאחריה הטכנולוגיה הזאת תהפוך לנגישה סוף סוף. הרבה כסף מונח על הכף.

עוד כתבות על מיקרוסופט:

אבל לא מדובר רק בתחרות על השליטה בשוק המציאות הרבודה: אפל ומיקרוסופט נאבקות ביניהן על עובדים בתחום הבינה המלאכותית ותשתיות הענן; מיקרוסופט חזרה לאחרונה לייצר סמארטפונים - תחום שנחשב לטריטוריה הטבעית של אפל; ומכירות המחשבים של אפל זינקו בעשרות אחוזים בצל הקורונה - יותר מיצרניות שמערכת ההפעלה שלהן היא ווינדוס.
5 צפייה בגלריה
הולולנס 2
הולולנס 2
משקפי הולולנס. גם אפל רוצה
(צילום: מיקרוסופט)
סימנים ראשונים להתחממות בגזרת אפל-מיקרוסופט אפשר היה לראות כבר בשנה שעברה: מיקרוסופט ביקשה להעלות לאפסטור גרסת ענן לשירות המשחקים Game Pass Ultimate, שנותן למנוייו גישה למאות משחקים ב-Xbox ובמחשב האישי. באמצעות האפליקציה, היו אמורים השחקנים לקבל את היכולת לשחק במשחקים גם דרך מסך האייפון והאייפד. אלא שאפל הערימה עליה קשיים וסירבה לאשר את האפליקציה, בטענה שכל משחק צריך לעבור אישור של אפל בנפרד - כמו משחקים באפסטור. הפתרון של מיקרוסופט, בדומה לזה של מתחרותיה גוגל ואמזון, היה לפתח ממשק דפדפן שאינו כפוף למגבלות של אפל.
סביב האירוע הזה החלה מיקרוסופט ללחוש על אוזנו של הרגולטור ולהתלונן על הדרך שבה אפל מנהלת את חנות האפליקציות שלה. "הם מטילים דרישות שהמסר שלהן הוא כזה - יש רק דרך אחת להגיע לפלטפורמה שלנו וזה לעבור דרך השער שלנו שאנחנו יצרנו בעצמנו", אמר נשיא מיקרוסופט בראד סמית' לכתב של אתר פוליטיקו, והוסיף כי לדעתו הפרקטיקות של אפל גרועות יותר מהפרקטיקות שהובילו בשנות ה-90 לתביעת הענק נגד מיקרוסופט בגין הפרת תנאי ההגבלים העסקיים.

אפל על דוכן הנאשמים

מיקרוסופט המתוסכלת העניקה גיבוי לחברת Epic Games, מפתחת המשחק פורטנייט, בתביעה שהגישה נגד אפל בטענה שהיא מתנהגת בצורה מונופוליסטית ופוגעת בתחרות. גם Epic נכוותה ממדיניות האפסטור של אפל: יצרנית האייפון גובה עמלה של 30% על כל רכישה שנעשית בתוך גרסאות iOS של המשחק הפופולרי, כמו באפליקציות אחרות (בחלק מהמקרים אפל גובה 15%). מכיוון שבניגוד לאנדרואיד, במכשירים של אפל אין שום דרך לעקוף את חנות האפליקציות הרשמית, למפתחים אין ברירה אלא להסכים לכל דרישה של החברה.
5 צפייה בגלריה
אפיק ואפל
אפיק ואפל
Epic נגד אפל. המשפט שמטלטל את התעשייה
(צילום: AFP)
Epic זימנה לעדות את לורי רייט, סגנית נשיא מיקרוסופט לפיתוח עסקי בתחומי המשחקים, התקשורת והבידור. רייט סיפרה במשפט על הקשיים שאפל הערימה על מיקרוסופט, מה שעורר את זעמה של אפל שטענה כי החברה המתחרה היא שמושכת בחוטים של התביעה נגדה. בית המשפט צפוי להכריע בתיק בחודשים הקרובים, ולהחלטה צפויות להיות השלכות דרמטיות על היחסים העתידיים בין אפל לבין קהילת המפתחים.
בדיוק בהקשר הזה צריך להקשיב לדברים שאמר נאדלה באירוע ההכרזה על ווינדוס 11. נאדלה רוצה לצייר את מיקרוסופט כידידתם הטובה של המפתחים שרוצה בהצלחתם, ובקיצור - אנטיתזה לאפל. בחנות היישומים החדשה של מיקרוסופט מפתחים יוכלו לחייב את המשתמשים באמצעות מערכות תשלום משלהם בלי לשלם עמלה (אלא אם מדובר במשחק מחשב). זו בשורה נהדרת למפתחים, אבל צריך לומר את האמת: מיקרוסופט נמצאת בפוזיציה אחרת לחלוטין מאפל. כדי שהמשתמשים יבואו לחנות היישומים המדשדשת שלה, היא זקוקה באופן נואש למפתחים שיציעו בה את מרכולתם. האפסטור של אפל כבר עומדת בזכות עצמה והיא לא צריכה להתחנן לסחורה.

שלוש נגד אחת

המצב הזה הוביל את מיקרוסופט לשיתוף פעולה נדיר עם אמזון, אותה חברה שהיא נאבקת לסגור את הפער מולה בתחום מחשוב הענן (AWS של אמזון היא השחקנית הדומיננטית בתחום הזה, ומיקרוסופט נמצאת במקום השני אבל הרחק מאחוריה). בווינדוס 11 יהיה ניתן לגשת דרך חנות היישומים של מיקרוסופט לחנות של אמזון ולהוריד ממנה אפליקציות אנדרואיד, שירוצו על המחשב בדיוק כמו בסמארטפון. מאחורי הטכנולוגיה שמאפשרת את זה, Bridge, עומדת חברת אינטל שנזנחה לאחרונה על-ידי אפל בתור יצרנית המעבדים של מחשבי המק. מתבונן חשדן היה אומר שלנגד עינינו נרקמת קואליציית אנטי-אפל חדשה.
5 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
בעזרת אמזון ואינטל. אפליקציות אנדרואיד בווינדוס 11
(צילום: מיקרוסופט)
חידוש אחר בווינדוס 11 שצפוי להרגיז את אפל הוא האינטגרציה עם אפליקציית טימס (Teams), שתגיע מותקנת מראש על המחשב ותוצמד לסרגל המשימות. טימס היא אחת המתחרות המשמעותיות של FaceTime, שירות שיחות הווידאו של אפל שבקרוב אמור לאפשר צירוף של משתמשי ווינדוס ואנדרואיד לשיחות מבלי לתת להם ליזום שיחות בעצמם. טימס, לעומתה, זמינה לכל המשתמשים - לא משנה אם יש להם אייפון או אנדרואיד - ומיקרוסופט מקווה שההצמדה שלה לסרגל המשימות במאות מיליוני מחשבים (ווינדוס 10 מותקנת כיום על 1.3 מיליארד מחשבים) תהפוך אותה למלכה החדשה של שיחות הווידאו ותדחוק הצידה את FaceTime וזום.

משהו קורה בוושינגטון

ויש לאפל עוד סיבה לזעום על מיקרוסופט: ועדת המשפט של בית הנבחרים בארה"ב אישרה בחודש שעבר שורה של הצעות חוק שמטרתן להחליש את ענקיות הטכנולוגיה. מדובר בין היתר בחוק שיאפשר לאלץ את הענקיות למכור חברות ושירותים שבבעלותן; חוק שיאסור על החברות לקדם את השירותים שלהן בפלטפורמות שבבעלותן; חוק שיאפשר למשתמשים להעביר בקלות את המידע שלהם מפלטפורמה אחת לשנייה; וחוק שיקשה עליהן לרכוש חברות מתחרות.
החקיקה הזאת - אם תאושר בבית הנבחרים ולאחר מכן בסנאט - אמורה לפגוע משמעותית באפל, פייסבוק, גוגל ואמזון. דווקא מיקרוסופט הענקית, ששווה שני טריליון דולר, חמקה "באופן מסתורי" מהרגולציה לטענת חלק מהמחוקקים. יש מי שאומרים שבזכות עבודת לובי אינטנסיבית בוושינגטון, הצליחה החברה למנוע חקיקה שתפגע בה באופן ישיר. מיקרוסופט מכחישה את הטענה הזאת.
אז לאיפה יכולה היריבות החדשה-ישנה לקחת את אפל ומיקרוסופט? אפשר רק לנחש. התפתחות בתחומי המציאות הרבודה והמדומה או התקדמות במאמצי החקיקה נגד ענקיות הטכנולוגיה עשויות לגרום לכל מה שקרה בחודשים האחרונים להיראות כמו יריית הפתיחה של קרב גדול בהרבה. סטיב ג'ובס כבר עשור לא איתנו, וביל גייטס פרש סופית ממיקרוסופט בשנה שעברה, אבל היורשים של שניהם כבר מוכנים בזירה עם כפפות האגרוף.