משרד המשפטים ושמונה מדינות בארה"ב הגישו אתמול (יום ג') תביעה נגד גוגל בגין ניצול לרעה של הדומיננטיות של החברה בשוק הפרסום הדיגיטלי. התביעה מתמקדת בשורה של כלים טכנולוגיים שבאמצעותם גוגל מתווכת בקנייה ומכירה של שטחי פרסום באתרים שאינם בבעלותה. התובעים מבקשים מבית המשפט לאלץ את החברה למכור את הכלים האלה, שהניבו לחברה יותר מ-12% מההכנסות שלה בשנת 2021.
2 צפייה בגלריה
משרדי גוגל בניו יורק
משרדי גוגל בניו יורק
משרדי גוגל בניו יורק. תיאלץ למכור חלק מהפעילות?
(צילום: יובל מן)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"גוגל השתמשה באמצעים בלתי תחרותיים, מדירים ובלתי חוקיים על מנת לחסל או להחליש משמעותית כל איום על הדומיננטיות שלה בטכנולוגיות פרסום דיגיטלי", טוענים התובעים. בגוגל טענו בתגובה כי הטיעון של הממשלה פגום וכי הוא "יפגע בחדשנות, יוביל לעלייה במחירי הפרסום ויקשה על אלפי עסקים קטנים ומו"לים לצמוח". הממשל האמריקאי כבר תבע את גוגל ב-2020 בטענה שהפרה את חוקי ההגבלים העסקיים על מנת לשמור על הדומיננטיות שלה בשוק הפרסום והמשפט בתביעה זו צפוי להתחיל בספטמבר.
לתביעה החדשה של משרד המשפטים הצטרפו קליפורניה (מדינת הבית של גוגל), קולורדו, קונטיקט, ניו ג'רזי, ניו יורק, רוד איילנד, וירג'יניה וטנסי. התביעה מתמקדת ב-Google Ad Manager, חבילת כלים טכנולוגיים שבאמצעותה מתווכת גוגל בין מפרסמים לבין בעלי אתרים. גוגל רכשה חברות אחרות על מנת להפוך לשחקנית דומיננטית בתחום הזה, שהכניס לה 31.7 מיליארד דולר ב-2021 - 12.3% מההכנסות באותה שנה. כ-70% מההכנסות האלה הלכו לבעלי האתרים שנעזרו בגוגל על מנת למכור שטחי פרסום, אולם חלק מהם התלוננו על חוסר שקיפות מצדה.
2 צפייה בגלריה
השר גרלנד מודיע על התביעה נגד גוגל
השר גרלנד מודיע על התביעה נגד גוגל
שר המשפטים מריק גרלנד מודיע על התביעה נגד גוגל
(צילום: Getty Images)
מבקריה של גוגל טוענים כבר שנים כי הפעילות שלה לאורכו ולרוחבו של שוק הפרסום הדיגיטלי מעניקה לה יתרון בלתי הוגן על מתחרים: כ-80% מההכנסות של גוגל מגיעות מפרסום במנוע החיפוש שלה ובמוצרים אחרים כמו יוטיוב. "גוגל שומרת לפחות 30 סנט - ולפעמים הרבה יותר - מכל דולר שעובר ממפרסמים למו"לים של אתרי אינטרנט דרך הכלים שלה", נכתב בתביעה, "במסמכים פנימיים שלה, גוגל מודה שהיא תרוויח הרבה פחות בשוק תחרותי".
אחת הטענות המרכזיות בתביעה היא שבכירים בגוגל ניסו לחסל טכנולוגיה מתחרה להגשת הצעות מחיר על שטחי פרסום, שמכונה Header Bidding. לפי התביעה, בגוגל התייחסו לטכנולוגיה הזאת כאל "איום קיומי" ואף רקמו תוכנית בשם "פרויקט פוארו" שבמסגרתו פגעה החברה במפרסמים שהשתמשו בכלים מתחרים וגרמו להצעות מחיר שלהם להפסיד. בשלב מסוים גוגל אף פנתה למתחרה אמזון על מנת לברר "מה צריך להיעשות כדי שאמזון תפסיק להשקיע במוצר ה-Header Bidding שלה". המאמצים האלה, לפי התביעה, לא צלחו.
"גוגל מנצלת את הדומיננטיות שלה בטכנולוגיית הפרסום הדיגיטלי על מנת לנתב עוד עסקאות אל מוצרי הפרסום שלה, שבאמצעותם היא גובה עמלות מנופחות וממלאת את כיסיה על חשבונם של מפרסמים ומו"לים שאותם היא כביכול משרתת", נכתב בתביעה.